تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 7:27
کد خبر : 138241

پتانسیل بالای بیورزونانس در افزایش صادرات غیر نفتی

پتانسیل بالای بیورزونانس در افزایش صادرات غیر نفتی

گروه نت زیست طراح و سازنده دستگاه های بیورزونانس کشاورزی از تاثیر مثبت این فناوری بر تولیدات کشاورزی می گویند.
تشخیص زودهنگام بیماری های گیاهی، تسریع رشد گیاهان و به حداقل رساندن استفاده از کودها و سموم شیمیایی از مهمترین کاربردهای فناوری بیورزونانس در کشاورزی است.

استفاده از بیورزونانس در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی

استفاده از فناوری‌های پیشرفته می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات غیرنفتی در ایران داشته باشد. با توجه به تحولات جهانی، دستیابی به رقابت‌پذیری بالا، بهبود کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری تولید از جمله مزایایی هستند که با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در صادرات غیرنفتی می‌توان به دست آورد.

گروه نت زیست از جمله واحدهای فناوری است که توانسته با استفاده از تکنولوژی بیورزونانس، سرعت و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود بخشد. این تکنولوژی با استفاده از امواج الکترومغناطیس، دسترسی مواد غذایی برای گیاهان را تسریع کرده و با تشخیص زود هنگام آفات و بیماری ها از بروز خسارات سنگین به محصولات کشاورزی جلوگیری می کند.

بیورزونانس کشاورزی

محمد خیاط تهرانچی مدیر گروه فناور نت زیست در مورد چگونگی عملکرد این دستگاه و مزایای آن توضیحاتی به شرح ارائه و به سوالات اصلی کاربرد بیورزونانس در کشاورزی پاسخ داد:

در ابتدا باید بدانیم فلسفه طراحی و ساخت این دستگاه و همچنین اساس عملکرد آن بر پایه مکانیک کوانتوم بنا شده است. به همین دلیل برخی از افراد، بیورزونانس را شبه علم طبقه بندی می کنند. این ادعا قطعا اشتباه است، چرا که امواج الکترومغناطیس یکی از چهار نیروی بنیادین طبیعت است و همچنین تاثیر پذیری عملکرد بدن موجودات زنده از الکترومغناطیس کاملا ثابت شده و پذیرفته شده است. برای مثال عملکرد قلب و مغز انسان که دو بافت حیاتی هستند، تحت تاثیر مستقیم الکترومغناطیس است. این موضوع کاملا انکار ناپذیر است.

طی آزمایشاتی که ما بر روی گیاهان مختلف انجام دادیم، تاثیر مثبت امواج الکترومغناطیس بر رشد و بهبود عملکرد فیزیولوژیکی گیاهان در مقایسه با نمونه های شاهد، تفاوت معنا داری به همراه داشت.

سوال: دستگاه بیورزونانس کشاورزی چیست؟

پاسخ: دستگاه بیورزونانس کشاورزی، با استفاده از امواج الکترومغناطیس، دو کاربرد مهم در کشاورزی دارد:

کاربرد اول: تسهیل در رشد گیاه: مراحل مختلف رشد گیاه مانند ساقه زایی، ریشه زایی، گلدهی و … می تواند با استفاده از بیورزونانس سرعت و کیفیت بهتری پیدا کند. هر زیست ماده از جمله هر گیاه دارای ارتعاش الکترومغناطیس خاص خود است. دستگاه بیورزونانس با القا بهترین ارتعاش ممکن برای آن گیاه در هر مرحله، سرعت آن فرآیند را تسریع می کند. برای مثال اگر فرض کنیم یک گیاه، مرحله ریشه زایی را بطور معمول طی  ۳۰ روز طی می کند، دستگاه بیورزونانس با القا فرکانس های ایده آل گیاه، این زمان را می تواند حتی به نصف کاهش دهد. این کاهش زمان بطور مستقیم در کاهش قیمت تمام شده تولیدکنندگان و ورود سریعتر محصول به بازار تاثیر گذار است.

دستگاه بیورزونانس

کاربرد دوم: شناسایی زودهنگام آفات و بیماری ها: هر عامل بیماری زا همانند هر موجود زنده دیگری دارای ارتعاش الکترومغناطیس است. دستگاه بیورزونانس قادر است ارتعاشات غیر معمول را در گیاهان ردیابی کرده و بر اساس آن، نوع پاتوژن را تشخیص دهد. سپس بر اساس نوع پاتوژن، امواج الکترومغناطیس دفع کننده آن را تولید و به گیاه القا می کند. بدین ترتیب قبل از بروز علائم ظاهری آلودگی در گیاهان، می توان عوامل بیماری زا را شناسایی و از بین برد.

سوال: بیورزونانس چگونه بر افزایش صادرات غیر نفتی موثر است؟

پاسخ: صنعت کشاورزی همیشه برای هر کشور و حکومتی از اولویت بالایی برخوردار است، چرا که ضامن امنیت غذایی است. بنابراین تامین غذای مردم، اولویت اصلی همه کشورها است. صنعت کشاورزی یک کشور هر میزان پیشرفته هم که باشد به دلیل محدودیت های جغرافیایی اعم از منابع انرژی، آبی و … قادر به خود کفایی و تولید داخلی همه نیازهای آن نیست. بنابراین واردات محصولات کشاورزی، جزء لاینفک اقدامات استراتژیک هر جامعه ای است.

کالاهای کشاورزی همواره پای ثابت سبد صادراتی ایران بوده است. اگر فرآیندی وجود داشته باشد که سبب شود در عین افزایش کیفی محصول، دوره رشد گیاهان کوتاه شده و زودتر از رقبا آماده ورود به بازار شود، قطعا برگ برنده ای برای دیکته کردن سبد کشاورزی ایران به سایر کشورها، خصوصا کشورهای همسایه است. این فرآیند بیورزونانس است.

علاوه بر تسریع زمان تولید، تشخیص زود هنگام آفات و بیماری ها، سبب می شود هم تلفات کمتر شود و هم مصرف سموم شیمیایی به حداقل برسد که همگی سبب کاهش قیمت تمام شده برای تولیدکننده و مصرف کننده می شود.

کشاورزی ارگانیک که بسیاری از کشورهای جهان در حال توسعه آن هستند می تواند از بیورزونانس بعنوان عاملی برای حذف کودها و سموم کشاورزی استفاده کند. محموله های صادراتی متعددی از ایران مانند پسته های آلوده به آفلاتوکسین یا فلفل دلمه ای ها به دلیل وجود بقایای سموم در آن ها، برگشت خوردند. بیورزونانس می تواند جلوی همه این اتفاقات ناخوشایند را بگیرد و کشاورزی را بعنوان مهمترین صنعت صادرات غیر نفتی معرفی کند.

 اسکله تجاری

متنی که مطالعه کردید، پاسخ به سوالاتی بود که گروه نت زیست، طراح و سازنده دستگاه های بیورزونانس کشاورزی به آن پاسخ دادند. با کاهش و محدودیت منابع طبیعی مثل منابع آبی، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، برای جلوگیری از هدر رفت این ذخایر ارزشمند و افزایش توان رقابت در عرصه های بین المللی ضروری است.

اشتغال زایی از طریق شکوفایی کسب و کارهای نوپا و استفاده از فناوری ‌های نوآورانه، می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. برای تحقق این موضوع و بهره گیری از مزایای آن، لازم است که دولت و بخش خصوصی در ایران به توسعه و ارتقاء فناوری ‌ها توجه کنند. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را افزایش دهند و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌ برداری از این فناوری‌ها را فراهم کنند. همچنین، حمایت های مالی، معنوی و تسهیل در صدور مجوزها  برای گروه های فناور بسیار حائز اهمیت است. توسعه تکنولوژی های کاربردی و توجه به آموزش مهارت ‌های مورد نیاز در حوزه ‌های مختلف نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.