تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 6:50
کد خبر : 140286

پازل آیت‌الله برای احیای جایگاه مجمع تشخیص

پازل آیت‌الله برای احیای جایگاه مجمع تشخیص

آرمان شرق-گروه سیاست:بعد از آن روزها آملی لاریجانی که حال تبدیل به یکی از منتقدان رویکرد حاکمیت یکدست شده است، در صندلی ریاست مجمع تشخیص با زبانی صریح تر، شفاف تر و بدون تعارف نقدها و اعتراضات خود را بیان کرد و این بار تلاش کرد با قدرت بخشیدن به صندلی ریاست مجمع تشخیص و پررنگ کردن نقش این نهاد سیاسی در تصمیمات سیاسی کشور، قدرتی را که روزگاری در قوه قضاییه داشت در مجمع تشخیص احیا کند.

پازل آیت‌الله برای احیای جایگاه مجمع تشخیص

آرمان امروز، گروه سیاسی: پس از اینکه «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» دار فانی را وداع گفت رفته رفته نقش این مجمع کم رنگ‌تر شد و در سال‌های اخیر بسیاری مجمع تشخیص را به‌عنوان جمعیتی می‌شناسند که دیگر مسوولیت اجرایی ندارند و در واقع برای ادامه زمان بازنشستگی دور هم گرد آمده‌اند ولی این تحلیل‌ها حالا در حال تغییر کردن است زیرا ‌آملی‌لاریجانی که پس از مرحوم هاشمی که بیش از ۲۷ سال مسوولیت مجمع را بر عهده داشت، بیشترین زمان حضور بر صندلی ریاست را تجربه می‌کند در حال احیای نقش این مجمع است. مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچه در سال‌های گذشته کم خبر بود ولی حالا جدال آنها با مجلسی‌ها به بهانه‌ای تبدیل شده است که رییس پرنفوذ این نهاد می‌خواهد شان کم رنگ‌ شده را به مجمع باز گرداند. در ادامه این گزارش به بحث‌هایی که بین مجلس و مجمع در ماه‌های اخیر در گرفته است اشاره خواهیم کرد. برخی بر این باورند که آیت‌الله «صادق آملی‌لاریجانی» با واکنش نشان دادن به مجلس و دولت در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن جایگاه مجمع به دوران اوج خود است.

جدال شفافیت قوا

جدال بین نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر شفافیت قوای سه‌گانه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر کمتر روزی بود که شاهد اعتراض نمایندگان نبودیم. از این رو روز گذشته «محمد حسن آصفری»، نماینده مردم اراک در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها، گفت: «بحث شفافیت مورد مطالبه عموم مردم است و باید در همه حوزه ها به ویژه در سه قوه این شفافیت وجود داشته باشد. هیچ بخشی نباید دور خود برای شفافیت خط قرمز بکشد. شفافیت در دستگاه ها هرچه گسترده تر باشد قطعا به نفع کشور است. اینکه مردم را در برخی از حوزه ها نامحرم بدانیم به صلاح کشور نیست. برخی از حوزه ها که جنبه طبقه بندی خیلی محرمانه دارد، می تواند شفاف نباشد اما در تمام بخش های دیگر حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات وزیران و شورای عالی قضایی می تواند شفافیت حاکم باشد. لازم است همه بخش ها از موضوع شفافیت تمکین کنند.

 جنجال «قیر»

«محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس به رد مصوبه مجلس درباره اصلاح‌بندی از قانون بودجه ۱۴۰۲ درخصوص قیر از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داد و با بیان اینکه بنده به موضوع چگونگی کار و اینکه با چه روشی در آنجا (هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام) موضوع تطبیق و مغایرت مصوبات را مورد بررسی قرار می‌دهند، نقد دارم، گفت: «آیین‌نامه هیات نظارت مجمع در دست بررسی است که کار را به چه روشی انجام دهند که باید این موضوع حل شود. در کنار رئیس مجلس همان روز دو نماینده دیگر مجلس نیز از رد مصوبه قیر رایگان در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کردند.» به دنبال همین انتقادها بود که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به رییس مجلس گفت: «اینکه کار هیات عالی نظارت، ممکن است دارای نقص باشد طبیعی است، در کار هر نهاد دیگری هم نقص وجود دارد.

حتی اینکه یک نماینده محترمی بگوید من نظرات مجمع یا هیات عالی نظارت را قبول ندارم، اشکالی ندارد. اما گاهی مطالب خلافی گفته می‌شود که قابل هضم نیست و از نمایندگان محترم مجلس انتظار نمی‌رود. برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی از مسیر کار هیات عالی نظارت خبر ندارند، می‌گویند مجمع تشخیص و هیات عالی نظارت، قوانین را شخم می‌زنند و قانون‌نویسی می‌کنند؛ درحالی‌که هیات نظارت بر حسب وظیفه‌ای که رهبری انقلاب بر اساس بند۲ اصل۱۱۰ قانون اساسی به آن محول کرده‌اند، صرفا مغایرت مصوبات مجلس را با سیاست‌های کلی یا عدم انطباق آنها را بررسی و به شورای نگهبان اعلام و شورای نگهبان هم بر همان اساس، مغایرت را به مجلس اعلام می‌کند.» وی با تاکید بر اینکه این کار نه شخم‌زدن قانون است و نه دخالت در تقنین، به موضوع «شفافیت» اشاره کرد و گفت: در مساله طرح شفافیت، مجمع و هیات نظارت را متهم کرده‌اند قانون را معطل گذاشته و بزرگواری گفته است که « قانون شفافیت ۹ماه در مجمع مانده است!»

آیت الله قدرت کمرنگ شده مجمع تشخیص را احیا میکند؟

خبرآنلاین در این باره نوشت: بعد از آن روزها آملی لاریجانی که حال تبدیل به یکی از منتقدان رویکرد حاکمیت یکدست شده است، در صندلی ریاست مجمع تشخیص با زبانی صریح تر، شفاف تر و بدون تعارف نقدها و اعتراضات خود را بیان کرد و این بار تلاش کرد با قدرت بخشیدن به صندلی ریاست مجمع تشخیص و پررنگ کردن نقش این نهاد سیاسی در تصمیمات سیاسی کشور، قدرتی را که روزگاری در قوه قضاییه داشت در مجمع تشخیص احیا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.