تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 8:21
کد خبر : 126221

همزمانی سفر مقام آمریکایی و شمخانی به حاشیه خلیج فارس

همزمانی سفر مقام آمریکایی و شمخانی به حاشیه خلیج فارس

آرمان شرق-گروه بین الملل:برخی شنیده ها حاکی از این است که همزمانی سفر مقام آمریکایی و علی شمخانی به حاشیه خلیج فارس بی ارتباط نمی تواند باشد و این احتمال وجود دارد که توافق هایی نیز در خصوص تبادل زندانیان با واسطه گری قطر صورت گیرد و در آینده نزدیک تبادلی میان ایران و آمریکا صورت گیرد.

همزمانی سفر مقام آمریکایی و شمخانی به حاشیه خلیج فارس

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. این مقام ارشد امنیتی ایران مهمان همتای اماراتی خود، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات خواهد بود.

قرار است شمخانی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی نیز دیدار کند. افزایش آشکار تعامل ایران و امارات به دنبال سفر اخیر شمخانی به چین است، جایی که او مذاکراتی با عربستان سعودی را رهبری کرد و در ۱۰ مارس اعلام شد که سفارتخانه های دو کشور در تهران و ریاض ظرف دو ماه آینده بازگشایی خواهند شد. توافق اخیر ایران و عربستان در چین به دنبال دورهای متعدد مذاکرات در عراق و عمان بین مقامات ایرانی و سعودی در سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۲ صورتگرفت.

یک منبع آگاه عربی که نخواست نامش فاش شود، به امواج مدیا گفت: «برنامه سفر شمخانی به امارات از قبل وجود داشت و  قرار بود دو هفته پیش انجام شود اما به دلیل توافق با چین به تعویق افتاد». تاریخ دقیق سفر آینده نامشخص است.

با این حال، منابع مطلع گفته اند که این تعامل آشکار در پی تلاش های بازیگران منطقه ای برای پیشبرد گفت وگو صورت می گیرد.

یک منبع آگاه عربی در این خصوص می گوید: از هر دو طرف ایرانی و اماراتی خواسته شد که این رایزنی ها را برای پیشبرد همکاری های منطقه ای سازماندهی کنند. در این سفر همچنین درباره توافق هستهای و راهحلهای رفع تحریمها نیز صحبتهایی خواهد شد.

با این شرایط، انتظار می رود که تمرکز سفر شمخانی علاوه بر مسائل امنیتی، سرمایهگذاری و تجارت باشد.

از سوی دیگر برخی شنیده ها حاکی از این است که همزمانی سفر مقام آمریکایی و علی شمخانی به حاشیه خلیج فارس بی ارتباط نمی تواند باشد و این احتمال وجود دارد که توافق هایی نیز در خصوص تبادل زندانیان با واسطه گری قطر صورت گیرد و در آینده نزدیک تبادلی میان ایران و آمریکا صورت گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.