تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1402 - 18:38
کد خبر : 135266

آیت الله جوادی آملی: ایران اسلامی متحد باقی بماند/اگر اختلاف هست با مشورت بر طرف شود

آیت الله جوادی آملی: ایران اسلامی متحد باقی بماند/اگر اختلاف هست با مشورت بر طرف شود

آرمان شرق-گروه سیاست:باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شود.ایشان در پایان دعا کردند تا کشور ایران، متحد و هماهنگ باقی بماند

آیت الله جوادی آملی: ایران اسلامی متحد باقی بماند/اگر اختلاف هست با مشورت بر طرف شود

شفقنا-  جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد. ایشان به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت ۱۰۹ ـ پرداختند.

به گزارش شفقنا، حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: در حکمت ۱۰۹ نهج البلاغه به نقل از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است که فرمود: «نَحْنُ النُّمْرُقَهُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی وَ إِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی» ما اهل بیت، تکیه گاه معتدلی هستیم که نه تندیم و نه کند و لذا هم کسانی که کند هستند و عقب افتادند باید به ما برسند و هم کسانی که تند رفته اند باید به ما برگردند.

ایشان اظهار داشتند: اهل بیت عصمت و طهارت آن تکیه گاه متوسطی هستند که نظم هر دو طرف به آنهاست و هر دو طرف باید به آنها تکیه کنند.

ایشان ادامه دادند: این رعایت عدل و هسته مرکزی در بیانات حضرت امیر چه در خطبه ها و چه نامه ها و چه کلمات کم نیست و این اصل را اهل بیت عصمت و طهارت نیز بیان می کنند، امام سجاد در صلوات نیمروز ماه شعبان دارد که « اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ» امام سجاد علیه السلام می فرماید، کسی از اهل بیت جلو برود مارق و منحرف هست و به مقصد نمی رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است به هلاکت خواهد رسید.

ایشان اظهار داشتند: تنها راه نجات این است که انسان، همراه با اهل بیت، پیرو اهل بیت و با اهل بیت باشد. این مطلب هم از امیرالمومنین آمده و هم در بیانات امام سجاد هست و هم در بیان دیگر ائمه معصومین علیهم السلام آمده، چون این کلام، ریشه در قرآن کریم دارد که انسان را به عدل فرا می خواند و می فرماید عدل باعث قوام یک ملت است و ملت با عدل به مقصد می رسد.

ایشان با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، اظهار داشتند: نه تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید، بلکه مواظب باشید جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید، مولا امیرالمومنین در کلامی می فرماید «وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَهَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» بر حذر باشید از مخالفت و جدایى و تفرقه، با جامعه باشید، از جمعیت جدا نشوید، «فان ید الله مع الجماعه»، جامعه را با اختلاف ها، اربا اربا نکنید، اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است، «ایاکم و الفرقه» مبادا جامعه یکدست را پراکنده کنید و آنگاه فرمود اگر کسی مردم را به تفرقه دعوت کرد، و جامعه را از انسجام انداخت، اگر کسی خواست جامعه را اربا اربا کند، شقاق و تفرقه ایجاد کند، این از ما نیست «وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِهِ» هر چند عمامه من علی بن ابیطالب را داشته باشد، حرفش را گوش نکنید با او هماهنگ نباشید. لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شود.

ایشان در پایان دعا کردند تا کشور ایران، متحد و هماهنگ باقی بماند و کاملا در تحت اختیار ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به آن حضرت سپرده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.