تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 20:23
کد خبر : 149824

مجلس اصولگرا و چالش های آینده

مجلس اصولگرا و چالش های آینده

آرمان شرق-گروه سیاست:بعیــد می دانم که مجلس آینده بتواند خط مشــی واحد را دنبال کند. به نظر می رســد بخشــی از توان مجلس آینده صرف حل دعواهای جناحی خواهد شــد کــه در درون خود مجلس شــکل خواهد گرفت و ایــن بحث ها و جدال های دیدگاهی و سیاســی تا آنجایی بالا خواهد گرفت که باعث می شــود مجلس دوازدهم آن کارآمدی مدنظر را نداشــته باشد؛ بنابراین مجلس دوازدهم به جای مجلس کارآمد، سیاســی شد.

مجلس اصولگرا و چالش های آینده

حسین کنعانی‌مقدم

 

 

آرمان امروز : پیش بینی بنده از انتخابات تهران بــه این صورت بود که مردم لیســتی رأی نمی دهند بلکــه لیســت های مختلــف را کنــار هــم می گذارنــد و تلاش می کننــد از بین آنها
نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب کنند، در حال حاضــر هم نتایجی که اعلام شــده ترکیبی از ۴،۳  لیســتی اســت که بین اصولگرایان مطرح بوده و چهره های تندروی این لیســت ها بیشترین آراء را کسب کردند.
در مورد کل کشور هنوز جمع بندی کلی وجود نــدارد، اما به نظر می رســد همین ترکیبی که در تهــران مخلوطی از جریان اصولگرایی اســت، در کشــور برخی از اصلاحطلبان یا مستقلین هم رأی آوردند و به نظر می رســد در مجلس فراکســیون اکثریت نخواهیم داشت. باتوجه ترکیبی که تاکنون وارد مجلس شــده است و با ســابقه ای که این نمایندگان در کارنامه خــود دارند باید بگوییم که اختـلاف اصولگرایان در مجلس آینده بســیار بیشــتر خواهد شد. این اختلاف های عمدتا دیدگاهی و سیاســی در چند دســته خواهد بود زیرا از اکنون مشــخص است که چند فراکســیون متفــاوت در مجلــس دوازدهم خواهند بود چراکه در خط مشی سیاسی و دیدگاه با یکدیگر اختلاف دارند و این تضادها باعث شدت اختلافات خواهد بود .
به نظر می رســد مردم با رأی خود پیام بســیار مشــخص و روشــنی داشــتند، به این ترتیب که افرادی که در رأس قدرت بودند و یا در جایگاه های مختلف مســئولیت داشــتند، فرصتی برای ادامه آزمــون و خطا ندارند لذا آنهــا را حذف کردند و فرصت را به افرادی دادند که چهره های جدیدتری هســتند که هنوز مورد آزمایش قرار نگرفتند. در واقع معنای واقعی انتخابات این اســت که هرگاه شــهروندان از نماینده ای رضایت کافی را نداشت می توانــد با عــدم رای دادن او را از حاکمیت دور کند.

برخی رســانه ها همواره سعی دارند با تکرار برخی از اسامی بگویند که همه نمایندگان مجلس تندرو و رادیکال هستند در این مورد باید بگوییم از ۲۹۰ نماینده یک نفر رســایی شده است. توجه داشته باشــید که اینها محدود هستند، اینکه از ۲۹۰  نماینده یک نفر رســایی شده است. این ها در رقابت میــان جبهه پایداری، جریان وابســته به قالیباف، لیســت حداد عادل، شورای وحدت و روحانیت مبارز، این افراد تعیین کننده نیســتند. در مجموع بعیــد می دانم که مجلس آینده بتواند خط مشــی واحد را دنبال کند. به نظر می رســد بخشــی از توان مجلس آینده صرف حل دعواهای جناحی خواهد شــد کــه در درون خود مجلس شــکل خواهد گرفت و ایــن بحث ها و جدال های دیدگاهی و سیاســی تا آنجایی بالا خواهد گرفت که باعث می شــود مجلس دوازدهم آن کارآمدی مدنظر را نداشــته باشد؛ بنابراین مجلس دوازدهم به جای مجلس کارآمد، سیاســی شد.

باید به این موضوع هم اشــاره کنیم که اگر شرایط به همین ترتیب باشــد، کارآیــی مجلس یازدهــم بهتر از مجلس دوازدهم بیشتر خواهد بود. به نظر می رسد کسانی که در امر انتخابات تصمیم گر و تصمیم ساز هستند، تلاش کردند کمترین ریسک را بپذیرند، به همین دلیل حلقه انتخاب تنگتر شــد. یکی از مؤلفه های قدرت هر نظامی پشــتوانه مردمی آنان از حاکمیت اســت و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یکی از نشــانه های مهم در حمایت مردم از حکمرانی خودشــان اســت. به همین خاطر در معادلات بین المللی وقتی کشــورها نگاه می کنند که یک کشوری پشــتوانه مردمی دارد و مردم در صحنه حاضر هستند و در انتخابات شرکت کنند، تصمیمات و اقدامات خود نســبت به آن کشــور تغییــر می کند و بر اســاس توان ملی آن کشــور
نقشه های خود را طراحی میکنند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.