تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 7:09
کد خبر : 143939

«ماموریت ممکن» در قطر برای آتش بس/تمدید ۹ روزه آتش‌بس در غزه

«ماموریت ممکن» در قطر برای آتش بس/تمدید ۹ روزه آتش‌بس در غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:رئیس سیا قصد دارد در جریان سفر به قطر، چشم‌انداز تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس را تقویت کند تا شامل نظامیان صهیونیست نیز بشود.بر این اساس، برنز همچنین به دنبال مجاب کردن حماس برای آزادی فوری آمریکایی‌های اسیرشده و تمدید وقفه بشردوستانه در جنگ نوار غزه است.

«ماموریت ممکن» در قطر برای آتش بس/تمدید ۹ روزه آتش‌بس در غزه

آرمان امروز-سرویس بین الملل: دیوید بارنیا، رئیس موساد همزمان با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا وارد دوحه شدند. رسانه ها از وجود اخباری مبنی بر احتمال امضای یک توافق تبادل اسرای گسترده‌ تر پس از پایان توافق فعلی خبر داده است.

در همین راستا، روسای موساد و سیا با محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نشستی را برای بررسی تمدید توافق آتش‌بس برگزار کرده‌ اند.

یک مقام آمریکایی گفت: برنز برای دیدارهایی درباره جنگ غزه، از جمله ادامه بحث در مورد گروگان ‌ها، به دوحه سفر کرد.

منابع سیاسی همچنین از حضور مقامات مصری در این نشست خبر دادند.

طبق گفته این منابع، نشست دوحه همچنین مرحله پس از دستیابی به توافق گسترده تبادل اسرا را مورد بررسی قرار می ‌دهد.

«برنز» حماس و اسرائیل را تحت فشار قرار می ‌دهد تا مذاکرات بر سر تبادل اسرا را گسترش دهند تا شامل آزادی مردان و سربازان شود.

اسرائیل و جنبش حماس شامگاه دوشنبه با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا بر سر تمدید دو روزه آتش‌ بس توافق کردند.

چهارشنبه گذشته و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، اسرائیل و حماس به توافق برای آتش‌ بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست یافتند.

طبق توافق تبادل اسرا که جمعه پیش مرحله اول آن اجرایی شد، در مقابل آزادی هر اسیر اسرائیلی، سه اسیر فلسطینی از زندان‌ های اسرائیل آزاد می ‌شوند. تا بدین لحظه چهار گروه از اسرای فلسطینی و اسرائیلی میان جنبش حماس و این رژیم تبادل شده ‌اند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در اظهاراتی گفت که آینده ملت فلسطین دست خودشان است و هیچ گونه دیکته خارجی علیه آن را نمی‌ پذیریم.

وی همچنین درخصوص تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و اسرائیل نیز بیان داشت: اکنون اولویت آزادی اسرای غیرنظامی است و بعدها نوبت به نظامی ‌ها می ‌رسد. قطر از تمام تلاش‌های منطقه ‌ای برای رسیدن به آتش بس در غزه حمایت می‌ کند. تماس های گسترده میان تمام کشورهای عربی وجود دارد تا پیام لزوم توقف جنگ را به جامعه بین‌ المللی برسانند.

الانصاری خاطرنشان کرد: لیست اسرایی که قرار است امروز آزاد شوند به دو طرف تحویل داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: چالش‌ های زیادی درخصوص ورود کمک‌ ها و سوخت به غزه وجود دارد؛ میزان فشارها برای وارد کردن کمک‌ها به غزه نیازمند توقف فوری جنگ است.

با این وجود؛ هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: ما نسبت به بازگشت ساکنان شمال به وضعیت امنیتی بهتر و با ثبات ‌تر اهتمام داریم.

وی افزود: ما از روزهای آتش بس موقت برای آمادگی و تدوین طرح‌ هایی جهت تکمیل نبرد به منظور نابودی حماس بهره ‌برداری می‌ کنیم.

این مقام اسرائیل گفت: ارتش و واحد اطلاعات در هفتم اکتبر شکست خوردند اما نباید ما در حال حاضر مشغول این امر شویم.

وی افزود: ما فقط در مرزها با شمال اقدام به دفاع نمی ‌کنیم، بلکه بر اساس برآوردمان به عملیات‌هایی مبادرت می‌ ورزیم.

علی اصغر زرگر در رابطه با این تحولات می گوید: شرایط بسیار دشوار است و مشخص نیست چه اتفاقی پس از تمدید دو روزه آتش بس رخ می دهد.

وی افزود: ورود آیزنهاور به خلیج فارس نیز مشکوک است و معادلات را پیچیده کرده اما این احتمال وجود دارد که برای چند روز دیگر نیز آتش بس تمدید شود اما از امروز سخت است که بتوان در رابطه با آتش بس دائمی صحبت کرد.

زرگر ادامه داد: هرچند بایدن و دموکرات ها به دنبال این هستند تا هر چه زودتر جنگ تمام شود زیرا تبعات آن می تواند برای آن ها سنگین باشد.

اروپایی ها نیز در این عرصه با جو بایدن همراه شده اند و در یک نمونه وزیر خارجه آلمان در نشست مجمع سیاست خارجه برلین گفت: آتش‌بس و تبادل اسرا باریکه‌ای از نور است که برای نخستین ‌بار دیده می ‌شود. حالا ما باید از این استفاده کنیم.

او گفت که آلمان تلاش خود را برای افزایش کمکی‌ های بشردوستانه ارسالی به نوار غزه در طول وقفه بشردوستانه تقویت می ‌کند.

بربوک ادامه داد: به گفته یونیسف، غزه در حال حاضر خطرناک ‌ترین نقطه جهان برای کودکان است. این یک واقعیت است. به همین دلیل است که ما حالا هر چه در توان داریم مشخصاً برای حمایت از کودکان به کار می ‌گیریم.

وی افزود: این مسائل ساده به نظر می ‌رسند اما در عمل به چندین روز مذاکره نیاز دارند؛ مسائلی مانند تأمین آب، شیرخشک و اقلام
پانسمان.

وی افزود: بارها صراحتاً به اسرائیل گفته ‌ایم که تحت هر شرایطی باید از تلفات غیرنظامی اجتناب کند. افزایش تلفات غیرنظامی، رنج بیشتر زنان، کودکان و مردان و همچنین خشم جهان عرب به نفع اسرائیل نیست.

وزیر خارجه آلمان در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه از احتمال گسترش این مناقشه به نسل‌ های آینده نگران است، گفت که از کابینه اسرائیل انتظار دارد که اقداماتی را برای توقف خشونت شهرک ‌نشینان علیه فلسطینیان ساکن کرانه باختری انجام دهد.

تمدید ۹ روزه آتش‌بس در غزه

پایگاه خبری اکسیوس شامگاه سه‌شنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی خبر داد در صورتی که حماس هر روز ۱۰ اسیر را آزاد کند، این رژیم آماده تمدید ۹ روزه آتش‌بس است.

فارس: پایگاه خبری آکسیوس شامگاه سه‌شنبه به نقل از یک مقام صهیونیستی خبر داد در صورتی که حماس هر روز ۱۰ اسیر را آزاد کند، این رژیم آماده تمدید ۹ روزه آتش‌بس است.

روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز نیز روز سه‌شنبه به نقل از منابع مطلع خبر داد که مذاکرات کنونی در قطر درباره جنگ غزه، بر روی دسته بعدی گروگان‌ها متمرکز است که می‌تواند نشان دهنده تبلور توافق جدیدی باشد.

منابع مطلع روز سه‌شنبه از برنامه دیدار «ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با «دیوید بارنیع» رئیس سازمان جاسوسی رژیم موقت صهیونیستی خبر دادند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد که رئیس سیا امروز در سفری محرمانه به قطر رفته تا در آنجا با رئیس موساد به‌صورت مخفیانه دیداری داشته باشد.

طبق این گزارش،‌ برنز قرار است با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر نیز دیدار داشته باشد تا با دو طرف به جمع‌بندی برای توافق بزرگتر بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در غزه برسد.

این منابع به واشنگتن‌پست گفتند که رئیس سیا قصد دارد در جریان سفر به قطر، چشم‌انداز تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس را تقویت کند تا شامل نظامیان صهیونیست نیز بشود.

بر این اساس، برنز همچنین به دنبال مجاب کردن حماس برای آزادی فوری آمریکایی‌های اسیرشده و تمدید وقفه بشردوستانه در جنگ نوار غزه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.