تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1402 - 7:52
کد خبر : 150189

ماجرای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک های غیردولتی؟

ماجرای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک های غیردولتی؟

آرمان شرق-گروه ورزش:از این جهت که بانکها به دلیل سرمایه‌های عمومی و مردمی که در آنها هست، توان اقتصادی بالایی دارند و جزء شرکت‌های مردمی محسوب می‌شوند، اگر موفق به واگذاری این تیمهای مردمی به بانکهای غیردولتی شویم، در حقیقت موفق شده‌ایم بزرگ‌ترین شرکتهای مردمی را واگذار کنیم.

ماجرای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک های غیردولتی؟

وزیر ورزش: پرسپولیس و استقلال به دو بانک غیردولتی واگذار می شوند

وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد طبق نظر وزارت اقتصاد و مذاکرات با بانک مرکزی، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دو بانک غیردولتی واگذار می‌شوند.

کیومرث هاشمی درباره بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی اظهار داشت: استقلال و پرسپولیس با توجه به نام و جایگاه‌شان در کشور و حتی در آسیا از حمایت بیش از ۴۰ میلیون هوادار برخوردار هستند و مورد حمایت معنوی نیز قرار می‌گیرند، ولی براساس قانون از امکان کمک‌های مالی برخوردار نیستند، ضمن اینکه طبق قانون، باشگاهداری جزو وظایف وزارت ورزش نیست.

وی افزود: بر این واقعیت تأکید می‌کنم که استقلال و پرسپولیس به‌عنوان سرمایه‌های کشور جایگاه بزرگی دارند و قطعاً با مدیریت صحیح می‌توانیم به واسطه داشتن هواداران میلیونی از آنها استفاده مطلوب کنیم. همچنین ظرفیت بزرگ دو باشگاه، فرصتی در اختیار مالکان قرار می‌دهد تا کار تجاری و درآمدزایی انجام دهند. طبق آرشیو، موضوع واگذاری همیشه جزو شعارهای دولت قبل بوده و هیچ وقت رخ نداد، ولی در دولت مردمی حل مشکل دو باشگاه از ابتدای تشکیل دولت دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس، بخشی از سهام باشگاه از طریق بورس در اختیار مردم قرار گرفت. در ادامه نیز به مزایده گذاشته شد، ولی منجر به نتیجه نشد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: با این حال، دولت از ظرفیت‌های قانونی‌اش استفاده کرد و برای حل مالکیت یکی از باشگاه‌ها به صندوق‌های تحت زیرمجموعه رفاه واگذار شد، ولی هیئت واگذاری نپذیرفت و نظرت هیئت این بود با نظر وزیر اقتصاد و مذاکرات با بانک مرکزی، قرار شد دو باشگاه به دو بانک غیردولتی واگذار شوند. دولت نیز امروز مجوز داد هیأت واگذاری مقدمات واگذاری این دو باشگاه به بانک‌های غیردولتی را فراهم کند و بر همین اساس اقدامات قانونی صورت خواهد داد.

درویش: از تلویزیون متوجه واگذاری پرسپولیس به بانک شدم!/ استقلال ۱۰ نفره دفاع می‌کرد

درویش: از تلویزیون متوجه واگذاری پرسپولیس به بانک شدم

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: درباره بحث  من هم از رسانه‌ها و زیرنویس تلویزیون متوجه شدم و اصلاً اطلاعی نداشتم، فقط می‌دانم چیزی که قبلاً مصوب شده بود لغو شده است. فکر می‌کنم اگر دو بانک خصوصی تصدی دو تیم را بگیرد بهتر است، چون امکانات مالی خوبی داشته و جا برای تبلیغات و هزینه کردن دارند و اگر عملی شود خیلی بهتر است. این موضوع تازه مطرح شده و فرصتی برای برگزاری جلسه نبوده است.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در خصوص اینکه تا ۱۱ فروردین‌ماه فرصت زیادی باقی نمانده و هنوز مشکل مالکیت این دو تیم حل نشده است، گفت: می‌دانید که همه مدارک این‌طور نیست که مربوط به ۱۱ فروردین‌ باشد. فقط مربوط به بدهی‌هایی که احکام‌شان صادر شده باشد و همین‌طور بحث ورزشگاه میزبان است و باید مدارک‌شان بارگذاری شود و تا ۱۰ فروردین تکلیفش روشن شود. ما برای مجموعه آزادی نقشی نداریم و مسئولان این ورزشگاه کار را انجام می‌دهند.

درویش در پاسخ به این سؤال که مهاجم جدیدی به تیم اضافه می‌شود؟ گفت: در این خصوص باید اوسمار نظر بدهد و هنوز در این خصوص صحبتی نداشته است.

۲بانک غیردولتی مشتری جدید استقلال و پرسپولیس

پیشنهاد واگذاری استقلال و پرسپولیس به ۲ بانک غیردولتی مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت درمورد واگذاری سرخابی ها اظهارداشت: فرآیند واگذاری و خصوصی‌سازی ۲ باشگاه در این دولت و در بورس رقم خورد که هم شفافیت از عملکرد مالی استقلال و پرسپولیس ایجاد و هم بخشی از سهام آنها در خود سازمان بورس، به مردم واگذار شد.

وی درمورد واگذاری پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی، گفت: با این راهکار مشکل قانونی سرخابی‌ها برطرف شده و همچنین قرار بود تامین اجتماعی، دینی که از دولت دارد، به شرکت‌های زیرمجموعه که توان اقتصادی مناسبی دارند، واگذار کند. دولت هم بررسی و پس از موافقت با این پیشنهاد، مجوز را صادر کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: به هیات واگذاری گفتیم که در صورت بررسی جوانب این پیشنهاد و نهایی شدن، از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم. هیات واگذاری روز گذشته تشکیل جلسه داده و جوانب را بررسی کرد اما در نهایت به جمع‌بندی نرسید که از مجوز دولت بهره‌مندی کنند.

جهرمی اضافه کرد: دلیل اصلی این موضوع هم این بود که در این فاصله با پیگیری‌های متولیان مربوطه در مجموعه‌های مختلف، با مجموعه بانک‌های غیردولتی مذاکرات ابتدایی صورت گرفته و گزارش و پیشنهاد هیات واگذاری هم در هیات دولت مطرح شد. از این جهت که بانکها به دلیل سرمایه‌های عمومی و مردمی که در آنها هست، توان اقتصادی بالایی دارند و جزء شرکت‌های مردمی محسوب می‌شوند، اگر موفق به واگذاری این تیمهای مردمی به بانکهای غیردولتی شویم، در حقیقت موفق شده‌ایم بزرگ‌ترین شرکتهای مردمی را واگذار کنیم.

وی ادامه داد: دولت از این پیشنهاد در صورتی که قابلیت تحقق داشته باشد، خیلی استقبال می‌کند. مثل گذشته که آگهی‌های زیادی برای واگذاری به مجموعه‌های دیگر زدیم، همه اعضای دولت نیز با این پیشنهاد موافقت کردند و قرار شد وزیر اقتصاد و مدیرکل بانک مرکزی مذاکرات لازم را با اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانکها داشته باشند تا سریع‌تر به توافق نهایی برسیم. در روزهای آتی نیز با ۲ بانک غیردولتی به توافق نهایی می‌رسیم تا یک حمایت بسیار موثر برای این سرمایه‌ها ایجاد شود. امیدوارم خبر خوبی برای هواداران استقلال و پرسپولیس باشد .

بی‌برنامگی در واگذاری سرخابی‌ها

اعتماد-در حالی که همین چند روز پیش نامه رسمی معاون اول رییس‌جمهور در مورد واگذاری ۸۰ درصد سهام پرسپولیس به تامین اجتماعی منتشر شد و همه انتقال سهام تیم را قطعی می‌دانستند، روز گذشته ابتدا سخنگوی دولت و سپس وزیر ورزش اعلام کردند مساله منتفی است! مدیران ارشد دولت از دو بانک خصوصی به عنوان مالکان آینده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نام بردند.

وزیر ورزش در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه تلویزیونی سعی کرد، نشان دهد اقدامی که در حال حاضر توسط دولت انجام می‌شود، اقدامی شجاعانه، درست و بی‌سابقه است. او گفت وعده واگذاری سرخابی‌ها شعار همه دولت‌ها بوده، اما در این دولت در حال عملی شدن است. جدا از اینکه همه می‌دانند بحث استقلال و پرسپولیس به دلایل گره خوردن با مسائل امنیتی اجتماعی از سطح دولت‌ها فراتر است و ضمنا اگر ای‌اف‌سی در این سه سال در مورد مالکیت مشترک سرخابی‌ها فشار نمی‌آورد هنوز هم در بر همان پاشنه سابق می‌چرخید، باید از کیومرث هاشمی پرسید آیا واقعا از روند واگذاری دو باشگاه رضایت دارید؟
جواب باید یک نه قاطع باشد! اما قطعا وزیر و سایر اعضای دولت آن را به زبان نمی‌آورند. به دلایل مختلفی با وجود موافقت همه با نفس عمل یعنی جدا شدن سرخابی‌ها از وزارت ورزش، مسیر واگذاری استقلال و پرسپولیس به هیچ عنوان شفاف، درست و امیدوارکننده پیش نمی‌رود.
ابتدا با فروش ۱۰ درصد سهام دو باشگاه به مردم صدها میلیارد تومان از سرمایه هواداران رسما دود هوا شد. در نهایت هم آن مسیر سهام‌فروشی به صورت کامل متوقف شد. حالا شاید مسوولان وقت وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی از جمله حسین قربانزاده نپذیرند، اما واقعیت این است که سهام‌فروشی ۱۰ درصدی سرخابی‌ها یک خرابکاری بزرگ بود.
بعد هم که هیچ کدام از شرکت‌های خصوصی حاضر نشدند در مزایده‌های برگزار شده برای فروش سهام دو باشگاه سرکت کنند. حتی پیشنهادات دولت به چهره‌های اقتصادی سرشناس و متمول هم راه به جایی نبرد. در حقیقت هیچ سرمایه‌گذاری پیدا نشد که آنقدر بی‌فکر باشد که بخواهد سرمایه‌اش را در معرض نابودی کامل قرار دهد.
در نهایت دولت تصمیم گرفت به صورت تکلیفی و دستوری سرخابی‌ها را به شرکت‌های خصولتی واگذار کند. آن هم عوض رد دیون خودش! بعد از مدتی کشمکش اسم سازمان تامین اجتماعی و پتروشیمی خلیج‌فارس از تخم‌مرغ شانسی‌های دست‌اندرکاران واگذاری بیرون آمد. ابتدا اعلام شد شستا خواهان پرسپولیس است. بعد از مدتی روزنامه اعتماد خبر داد تامین اجتماعی مایل نیست سهام پرسپولیس را در اختیار بگیرد و همان شب یکی از مدیران کل این سازمان با تایید خبر در تلویزیون از دلایل مایل نبودن باشگاه‌داری گفت. در روزهای بعد اما دولت، مدیران و برخی وزرا اصرار ورزیدند که تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی مالکان بعدی پرسپولیس خواهند بود و آن نامه معروف هم منتشر شد که نشان می‌داد با دستور معاون اول سهام سرخ‌پوشان در ازای دیون دولت واگذار می‌شود. این مورد حتی در سامانه کدال هم به ثبت رسید هرچند با یک خط توضیحات عجیب! باشگاه پرسپولیس جهت افشای اطلاعات در خصوص تغییر سهامدار عمده، نامه‌ای را در سامانه کدال بارگذاری کرد که طی آن آمده بود: «این واگذاری طبق مصوبه هیات محترم دولت و ابلاغیه معاون اول محترم رییس‌جمهور می‌باشد که در سایت‌های خبری منتشر شده و تاکنون رسما به این شرکت ابلاغی صورت نگرفته است.»!
این اتفاقات عصبانیت بیمه‌شدگان و بازنشسته‌ها را به دنبال داشت و حتی تجمعاتی هم صورت گرفت. سوال اصلی این بود که چرا یک مجموعه بدهکار باید وبال گردن بازنشستگان آن هم در این شرایط اقتصادی بشود؟ به بیان دیگر همه می‌پرسیدند مگر می‌شود دولت بدهی‌اش را با بدهی تسویه کند؟ به این معنا که مثلا دولت چند هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد و عوض پرداخت بدهی‌ها مجموعه‌ای با بدهی نزدیک به هزار میلیاردی بدهد و در نتیجه ضرر سازمان بشود چند هزار میلیارد به اضافه بدهی جدید!
از آن طرف در مورد واگذاری استقلال به پتروشیمی خلیج‌فارس هم سوالات زیادی به وجود آمد. هیچ کس در مورد این مساله حرف نزد که سهامدار پتروشیمی خلیج‌فارس وزارت نفت است و رییسش را هم وزیر نفت انتخاب می‌کند. کسی نگفت مگر وزارت نفت با ادعای خروج از تیم‌داری در فوتبال باشگاه‌های نفتی را به حال خود رها نکرد تا نفت تهران نابود شود، نفت مسجد سلیمان به دسته پایین‌تر برود و صنعت نفت هم به این حال و روز بیفتد؟ دو، سه سال پیش در حالی که صنعت نفت به ‌شدت به منابع مالی احتیاج داشت، وزارت نفت پایش را کرد توی یک کفش که ریالی به این باشگاه کمک نخواهد کرد تا جایی که سعید محمد، رییس مناطق آزاد و عزیزی‌خادم، رییس وقت فدراسیون فوتبال پا پیش گذاشتند و منطقه ‌آزاد اروند که می‌خواست با ده میلیارد تومان اسپانسر صنعت نفت شود را راضی کنند ۲۰ میلیارد پول بدهد تا باشگاه تعطیل نشود! سوال اینجاست چرا کسی در مجموعه دولت نگفت آقای وزارت نفت بهتر نیست اگر می‌خواهید در حوزه تیم‌داری ورود کنید به تیم‌های آبادان و مسجد سلیمان برسید؟ تیم‌های پرطرفداری که نماد منطقه خودشان، نماد جنگ هشت ساله و چهره مردمان آن دیار هستند.
احتمالا پاسخ دولت این خواهد بود که قرار شده سرخابی‌ها به بانک‌های خصوصی واگذار شوند برای حل شدن همین مشکلات! آن وقت باید از دوستان پرسید به نظر شما کمی دیر نیست؟ روز نهم فروردین باید مدارک حل شدن مالکیت مشترک دو باشگاه به ای‌اف‌سی تسلیم شده باشد. با توجه به اینکه کشور از هفته بعد وارد تعطیلی می‌شود و از آن طرف هم تعطیلات فروردین را داریم چه زمانی قرار است این نقل و انتقال صورت بگیرد؟ یا شاید هم فقط قرار است چند نامه صوری و سرهم‌بندی شده امضا و با یک صورت‌جلسه تکلیف باشگاهی با چند ده میلیون هوادار مشخص شود؟ از متخصصان و مدیران هیات واگذاری باید پرسید مواردی که در بالا گفته شد الفبای قوانین تجاری و تیم‌داری بودند، چطور این همه طول کشید تا متوجه‌شان بشوید؟ آیا بابت چنین وضعیتی به خودتان افتخار می‌کنید؟
از همه بدتر با خراب شدن جایگاه، چهره و برند دو باشگاه چه کار می‌کنید؟ وزیر ورزش می‌گوید حمایت‌های معنوی دولت از دو باشگاه همیشه وجود داشته، پس چطور با این دو تیم که می‌توانند سالانه صدها، بلکه هزاران میلیارد درآمد داشته باشند به عنوان یک چیز زائد که باید از شرش خلاص شد، برخورد کردید؟ کالایی که همه از آن فراری هستند. نه بخش خصوصی حاضر است آنها را گردن بگیرد و نه خصولتی‌ها!
به این سرگیجه در مورد واگذاری دو باشگاه خاتمه دهید! اگر در توان خودتان نیست از متخصصان بیرون از حلقه خودی‌ها بهره ببرید. آدم‌هایی هستند که هم از صنعت و اقتصاد و فوتبال سررشته دارند و هم از قوانین تجارت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.