تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 6:55
کد خبر : 136900

لیدرهای انتخاباتی؛ نقش ویژه در انتخاباتی حساس

لیدرهای انتخاباتی؛ نقش ویژه در انتخاباتی حساس

آرمان شرق-گروه سیاست:تا این لحضه می‌توانیم لیدرهای برخی از جریان‌های حاضر در انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم. از این چهره‌ها می‌توانیم به «مسعود پزشکیان»، «علی مطهری»، «محمدباقر نوبخت»، «محمدرضا باهنر» «محمدباقر قالیباف» و «مجتبی آقاتهرانی» اشاره کنیم. لازم به ذکر است شاید در ادامه فضای انتخاباتی دستخوش تغییراتی شود.

لیدرهای انتخاباتی؛ نقش ویژه در انتخاباتی حساس

آرمان امروز، گروه سیاسی: با پایان یافتن فرصت پیش ثبت‌نام، فضای سیاسی وارد فاز جدیدی خواهد شد. از یک سمت با غیبت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و میانه‌رو روبه‌رو هستیم و از سمت دیگر افزایش تعداد پیش‌ثبت‌نام کنندگان را مشاهده می‌کنیم ولی این داستان همچنان سر درازی خواهد داشت و در هفته‌ها و ماه‌های منتهی به این انتخابات حساس حاشیه‌ها و تحلیل‌هایی بسیاری منتشر خواهد شد. بسیاری منتظر بودند که شخصیت‌هایی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی»، «صادق محصولی»، «محمود احمدی‌نژاد»، «اسحاق جهانگیری» و … وارد میدان شوند ولی برعکس بسیاری از تحلیل‌ها خبری از آنها نشد. حتی علی لاریجانی به شایعه حضورش واکنش تندی نشان داد. یکی از شاخص‌های انتخابات ۱۱ اسفند را باید در تعدد گروه‌ها و چهره‌هایی بدانیم که با آرایش کامل انتخاباتی پا به میدان گذاشته‌اند. در این گزارش به شخصیت‌ها اشاره خواهیم کرد که نه‌‎‌تنها خودشان از سیاسیتمداران با تجربه محسوب می‌شوند ولی به‌نظر لیدر طیف‌هایی هستند که بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار خواهند بود.

با توجه به خبرهای ضد و نقیض از آنانی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند تا این لحضه می‌توانیم لیدرهای برخی از جریان‌های حاضر در انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم. از این چهره‌ها می‌توانیم به «مسعود پزشکیان»، «علی مطهری»، «محمدباقر نوبخت»، «محمدرضا باهنر» «محمدباقر قالیباف» و «مجتبی آقاتهرانی» اشاره کنیم. لازم به ذکر است شاید در ادامه فضای انتخاباتی دستخوش تغییراتی شود.

مسعود پزشکیان

«مسعود پزشکیان» یک جراح قلب است و سابقه نمایندگی در دوره‌های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مجلس شورای اسلامی را دارد. او برای پنجمین بار خود را در معرض آرای شهروندان تبریز، آذرشهر و اسکو قرار خواهد داد. پزشکیان از جمله چهره‌های شاخص جریان اصلاحات است که باتوجه به سوابقی که دارد یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست جمهوری محسوب می‌شود. او وزارت بهداشت دولت اول اصلاحات را بر عهده داشت که عملکرد قابل دفاعی از خود به‌جای گذاشته است. از دیگر سوابق او باید به نایب‌رییسی در مجلس دهم اشاره کنیم. باتوجه به نفرات حاضر او را باید لیدر جریان اصلاحات بدانیم. او با اشاره به اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: «علیرغم تاکید رهبری اینها چارچوبی گذاشته‌اند که حلقه‌ی حضور را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرده‌اند.»

علی مطهری

تنها فرزند آیت‌الله مطهری که در سیاست حضور دارد. او در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس از حوزه انتخابی تهران وارد بهارستان شد. مطهری دبیرکلی حزب «صدای ملت» را برعهده دارد. او یک دوره نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. بسیاری از منتقدان او را اصولگرایانی می‌داند که شعارهای اصلاح‌طلبانه می‌دهد. این نماینده سابق مجلس برادر همسر «علی لاریجانی» است. علی مطهری از جمله چهره‌های است که می‌تواند لیدری در انتخابات را برعهده داشته باشد. باتوجه نزدیکی او با لاریجانی و مقبولیتش در جریان میانه‌رو به‌نظر بتواند مسوولیت لیدری این جریان را بر عهده بگیرد. او در روزهای اخیر با اشاره به فضای انتخاباتی گفت: «مهم‌ترین مقیاس و مولفه انتخابات مطلوب، میزان مشارکت مردم است. آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید و زیر پوست جامعه می‌گذرد آن است که فعلا میل قابل توجهی برای مشارکت در انتخابات وجود ندارد.»

محمدباقر نوبخت

او دبیر کل حزب اعتدال و توسعه نزدیک به حسن روحانی است که یکی از جریان‌های اصلی محسوب می‌شود. نوبخت معاون رییس‌جمهور ایران و رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سخنگوی دولت یازدهم، نماینده مجلس شورای اسلامی دوره‌های ۳، ۴، ۵ و ۶ از حوزه انتخابی رشت را در کارنامه دارد. او از جمله سیاستمداران پر نفوذ در جریان اعتدالیون محسوب می‌شود. قطعا او لیدر جریان حسن روحانی در انتخابات اسفند ماه خواهد بود.

محمدرضا باهنر

دبیرکل جامعه مهندسین اسلامی را برعهده دارد. او سابقه هفت دوره حضور در بهارستان را یدک می‌کشد و با توجه به اینکه در اردوگاه اصولگرایان حضور دارد ولی می‌توان او را در گروه‌های میانه‌روها و اعتدالیون هم قرار داد. باهنر با ۱۱ اجلاسیه جزو رکورد داران نایب رییسی مجلس محسوب می‌شود و نفوذ قابل توجهی در جریان اصولگرا دارد. او در مورد فضای انتخاباتی  گفته بود: «دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی طبق دستور رهبری از ورود به انتخابات پرهیز کنند .یکی از گلایه های برخی از کاندیدا ها این است که ، نیرو های اطلاعاتی یا نیرو های نظامی پشت پرده فعال انتخاباتی هستند.»

محمدباقر قالیباف

او جزو معدود پدرخوانده‌هایی است که برای حضور در میدان انتخابات پا پیش‌گذاشته است. قالیباف اکنون رییس مجلس شورای اسلامی است و جریان نواصولگرایان را برای رسیدن به پاستور شکل داده است. شهرداری تهران، رییس پلیس ایران از دیگر سوابق او محسوب می‌شود. بسیاری بر این باورند که نواصولگرایان برای ادامه حضور در بهارستان به سمت اعتدالیون و میانه‌رو‌ها خواهند آمد چون در ائتلاف اصولگرایان حضور کم رنگی دارند.

مجتبی آقاتهرانی

او دبیرکل پیشین جبهه پایداری است که از جمله شاخه‌های تندرو محسوب می‌شوند. باتوجه به اینکه بسیاری از طیف‌ها از آنها به‌دلیل تندروی در فضای سیاسی انتقاد می‌کنند ولی به‌نظر نفرات تعیین کننده‌ای در مجلس دوازدهم خواهند داشت. طهرانی در دوره‌های ۸، ۹ و ۱۱ از حوزه پایتخت به بهارستان رفت. او رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود. بسیاری بر این باورند که اگر جبهه پایداری بتواند برنامه‌‎های خود برای مجلس آینده را پیاده کنند او رییس مجلس آینده ایران خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.