تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1402 - 8:30
کد خبر : 149424

لازمه فرهیختگی در فضای سیاسی

لازمه فرهیختگی در فضای سیاسی

آرمان شرق-گروه سیاست:ما باید سعی کنیم در انتخابات‌ها پیامی بدهیم مبنی بر اینکه ما ملتی هستیم که نسبت به سرنوشت خودمان و آیندگان خود به هیچ وجه بی‌تفاوت نیستیم. اگر اتفاقی بیافتد مانند گذشته در صحنه خواهیم بود و از منافع ملی با تمام وجود حمایت می‌کنیم؛ به عنوان یک حضور آگاه و هوشمند این پیام مهمی است که باید در انتخابات رقم بخورد. البته این پیش نیازهایی دارد که باید به این پیش نیازها تن بدهیم. پیش نیاز این است که تحقیق کنیم، پیش نیاز این است که مسائلی را که ادعا می‌شود قطعا در آن بررسی صورت دهیم.

لازمه فرهیختگی در فضای سیاسی

عباس سلیمی‌نمین

 

آرمان امروز : این انتخابات است که شما را می‌تواند به روز کند، ولو اینکه اشتباه کنید در کنارش رشد هم کسب کرده‌اید. حضرت امام (ره) می‌فرماید: اگر شما در انتخابات شرکت کنید یک ثواب خواهید برد چون رشد کردید و این ثواب است. رسالت تمام انبیا این است که شما رشد کنید بنابراین اصلا واجب است که خودتان را رشد دهید و الا اگر رشد ندهید هیچ کسی برای شما ارزش قائل نیست. برای نمونه یک سیاستمدار برای خبرنگاری که آگاهیش بسیار پایین باشد هیچ اهمیتی قائل نخواهد شد. سیاستمداران به خبرنگاران باسواد احترام می‌گذارند. بنابراین اگر احترام و عزت خودتان را می‌خواهید باید در انتخابات شرکت کنید تا این رشدی که انتخابات می‌دهد از آنِ شما شود و شما از این رشد سهمی داشته باشید. اما اگر سعی کنید هم شرکت کنید و هم درست انتخاب کنید دو ثواب می‌برید.

برجسته‌ترین ویژگی نماینده مجلس باید سطح دانش وی باشد. باید فهمش در سطح یک نظام سیاسی باشد. یک نماینده ممکن است آدم سالمی باشد اما سرش کلاه برود بنابراین باید دانش سیاسی داشته باشد، فهم حکومتداری داشته باشد و مسائل حکومت را بفهمد. مسائل حکومت بسیار پیچیده است؛ هم بُعد داخلی و هم بین‌المللی بسیار پیچیده‌ای دارد. افرادی که تجربه دارند می‌توانند بفهمند که این نماینده چقدر صلاحیت دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد بی‌صلاحیت لیست ارائه داده‌اند. مردم باید آگاه باشند و فریب این‌گونه افراد را نخورند. اما در مقابل برخی از افراد با تجربه و اثبات شده بعد از تحقیق و تفحص بسیار لیستی را ارائه کرده‌اند که ساعت‌ها برای تنظیم آنها وقت گذاشته‌اند و تعداد بسیار زیادی از افراد صلاحیت‌دار هم نشسته‌اند و به آن لیست رای داده‌اند.

در این فرایند، مصاحبه گرفته‌اند و حاصل این تلاش‌ها در قالب لیست ارائه شده است. اما اینکه اعتماد شود به افرادی که هیچ سابقه‌ای ندارند و هیچ شناختی از آنها وجود ندارد و در حد نمایندگی نیستند، درست نیست چون پیامدهای بسیاری منفی به دنبال خواهند داشت. برخی از افراد باتجربه هستند که سال‌ها در خدمت نظام بوده‌اند و نباید این افراد را کنار گذاشت. نباید افرادی لیست تهیه کنند که هیچ صلاحیتی ندارند. برخی‌ها خوب می‌توانند جوانان را فریب دهند باید با تکیه بر برخی از افراد بارها آزموده شده جلوی نقشه‌های آنان را گرفت. باید بررسی کرد که آیا این افراد واقعا برای اعتماد لایق هستند؟ صلاحیت دارند برای اینکه مرجع جوانان باشند. به کسانی که نمی‌شناسید به صرف شعارهای قشنگ آنها توجه نکنید. اول اینکه ما سعی کنیم با وجود انسان‌های فرهیخته و آزمون‌پس‌داده انتخاب خود را دقیق‌تر انجام دهیم. مساله بعدی که در مورد انتخابات مهم است وظیفه ملی ما است که خود را از تهدیدات بیرون مصون کنیم؛ یعنی وقتی که جامعه ما در ارتباط با امور خود حساس بود این یک برداشت به دست می‌دهد اگر نبود یک پیام دیگری می‌دهد.

ما باید سعی کنیم در انتخابات‌ها پیامی بدهیم مبنی بر اینکه ما ملتی هستیم که نسبت به سرنوشت خودمان و آیندگان خود به هیچ وجه بی‌تفاوت نیستیم. اگر اتفاقی بیافتد مانند گذشته در صحنه خواهیم بود و از منافع ملی با تمام وجود حمایت می‌کنیم؛ به عنوان یک حضور آگاه و هوشمند این پیام مهمی است که باید در انتخابات رقم بخورد. البته این پیش نیازهایی دارد که باید به این پیش نیازها تن بدهیم. پیش نیاز این است که تحقیق کنیم، پیش نیاز این است که مسائلی را که ادعا می‌شود قطعا در آن بررسی صورت دهیم.

ما می‌خواهیم یک قوه‌ای را سامان بدهیم که این قوه نقشش بسیار تعیین کننده است. مجلس بسیار تعیین‌کننده است. اگر شخصی که آزمون پس داده باشد در مجلس جای گیرد می‌تواند تحولات بزرگی را رقم بزند اما اگر مدیریت مجلس ضعیف باشد بسیاری از نمایندگان به سمت سوءاستفاده شخصی خود خواهند رفت. بنابراین برویم ببینیم که چه کسی از نظر مدیریت سال‌های گذشته شاخص بوده و امروزه دشمن علیه‌اش مطلب می‌زنند.

این‌ها خیلی مهم است که هم خود را رشد دهیم و هم یک مجلس قوی تشکیل دهیم. این مجلس قوی طبیعتا هم در معرض تهدیدات بدخواهان قرار خواهد گرفت و هم ما باید سعی کنیم این مجلس را از آفت‌ها دور کنیم.

باید بتوانیم بر قدرت مجلس بیافزاییم و روی مدیریت آن کار کنیم. ورود افراد نالایق به مجلس باعث می‌شود هر فردی به دنبال کارهایی برود که فاجعه‌ای در مجلس رقم خواهد زد. ما باید هم خود را رشد دهیم و هم یک مجلس قوی را شکل دهیم که حقیقتا در راس امور باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.