تاریخ انتشار : جمعه 17 بهمن 1399 - 23:07
کد خبر : 61271

ضرب شست بایدن به دوستان ترامپ در خلیج فارس

ضرب شست بایدن به دوستان ترامپ در خلیج فارس

ارمان شرق- جو بایدن در روزهای اخیر دو تصمیم مهم درباره روابط آینده ایالات متحده با برخی همپیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس گرفته که بیش از همه بر دو کشور امارات و عربستان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که دانلد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود به بهره‌کشی از متحدانش در منطقه خلیج فارس مشغول بود، به نظر می‌رسد سیاست دولت جدید آمریکا در خاورمیانه کمترین نزدیکی را به رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده دارد.

ترامپ درست در آخرین روز حضور در کاخ سفید در فرمانی اجرایی تعرفه واردات آلومینیوم را از امارات متحده عربی به صفر رساند و کمک کرد سومین صادرکننده این فلز به ایالات متحده پس از چین و روسیه به سودی سرشار از راه کاهش تعرفه برسد. در عوض، صنعت جنگ‌افزارسازی آمریکا یک قرارداد بزرگ با شیخ‌نشین امارات بست و قرار شد ۵۰ فروند جت جنگنده F-۳۵ لاکهید مارتین به این کشور حاشیه خلیج فارس فروخته شود.

در حالی که هنوز صفر شدن تعرفه صادرات آلومینیوم امارات به آمریکا هنوز اجرایی نشده بود، بایدن دستور داد این تعرفه به همان رقم پیشین ۱۰ درصد بازگردد؛ ضربه‌ای بزرگ به صنعت تولید آلومینیوم امارات متحده عربی که حدود ۱۴ درصد صادرات غیر نفتی آن را تشکیل می‌دهد. این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس سال ۲۰۱۹ رقمی در حدود ۱.۳ میلیارد دلار آلومینیوم به آمریکا صادر کرد.همزمان با دستور بایدن به بازگشتن تعرفه ۱۰ درصدی با هدف حمایت از تولیدکنندگان آلومینیوم در آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا فرمان داد قرارداد فروش ۵۰ فروند جنگنده لاکهید مارتین به امارات هم موقتا متوقف شود. گفته می‌شود دولت بایدن چند قرارداد مشابه دیگر را که در زمان زمامداری ترامپ در کاخ سفید بسته شده بود، به حال تعلیق درآورده و در حال بازنگری در این قراردادهاست.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری آمریکا با حضور در وزارت امور خارجه از سیاست خارجی جدید این کشور رونمایی و در بخشی از آن به جنگ یمن هم اشاره کرد. بایدن با تاکید بر اینکه جنگ یمن باید تمام شود، گفت: «آمریکا دیگر از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که باعث مرگ ۱۰۰ هزار یمنی و آواره شدن هشت میلیون نفر شده‌اند حمایت نمی‌کند. ما فروختن سلاح را به این کشورها متوقف می‌کنیم.»

هنوز از واکنش احتمالی سفارتخانه‌های ریاض و ابوظبی در واشنگتن یا مقام‌های ارشد عربستان و امارات نسبت به موضع جدید آمریکا خبر و گزارشی دیده نشده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.