تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 بهمن 1400 - 17:36
کد خبر : 91606

برنج در مرز ۱۰۰ هزار تومان/گوشت قرمز کیلویی ۲۳۰ هزار تومان!!

برنج در مرز ۱۰۰ هزار تومان/گوشت قرمز کیلویی ۲۳۰ هزار تومان!!

آرمان شرق- انگار هرچه گلایه‌ها نسبت به گرانی‌ها بیشتر باشد وضع بدتر خواهد شد. انگار امیدی نیست که قیمت‌های اقلام خوراکی کمی فروکش کند هرروز یک قیمت جدید و شوکی عظیم به مردمی که دیگر نمی‌دانند با این گرانی‌ها چطور زندگی‌شان را بگذرانند.این روزها برنج، شکر و گوشت رکود تازه‌ای را به لحاظ افزایش قیمت ثبت کرده‌اند. این رکورد آنقدر عجیب است که می‌توان با جرات گفت تا امروز سابقه نداشته است. در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار از ۵۵ تا ۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. این یعنی آنکه قیمت این کالای اساسی در مرز ۱۰۰هزار تومان قرار گرفته است.

روزنامه آفتاب یزد نوشت: انگار هرچه گلایه‌ها نسبت به گرانی‌ها بیشتر باشد وضع بدتر خواهد شد. انگار امیدی نیست که قیمت‌های اقلام خوراکی کمی فروکش کند هرروز یک قیمت جدید و شوکی عظیم به مردمی که دیگر نمی‌دانند با این گرانی‌ها چطور زندگی‌شان را بگذرانند.

این روزها برنج، شکر و گوشت رکود تازه‌ای را به لحاظ افزایش قیمت ثبت کرده‌اند. این رکورد آنقدر عجیب است که می‌توان با جرات گفت تا امروز سابقه نداشته است. در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار از ۵۵ تا ۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. این یعنی آنکه قیمت این کالای اساسی در مرز ۱۰۰هزار تومان قرار گرفته است. قیمت هر کیلو برنج هندی نیز به ۳۴ هزار تومان رسیده است. جالب اینجاست قیمت‌های قبل این اقلام آنقدر گران بود که عده‌ای توانایی خرید آن‌ها را نداشتند وای به اینکه، حالا در افزایش قیمت رکودشکن شده اند. اما این گرانی عجیب فقط مختص برنج نیست چرا که شکر
با ۷۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل و گوشت قرمز نیز با ۴۱ درصد افزایش روبرو بوده است. با این اوصاف مردم چطور می‌توانند روزگار بگذرانند؟ چند اقلام دیگر از مواد خوراکی را باید از سفره های‌شان حذف کنند؟ دلایل مختلفی برای این گرانی معمولا بیان می‌شود که هرکدامشان به جای توجیه بیشتر شبیه بهانه است. مثلا مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره وضعیت قیمت برنج به باشگاه خبرنگاران گفته است: «وزارت جهاد باید ثبت سفارش را سرعت بخشد تا کمبود عرضه، منجر به تشنج در بازار نشود. علی رغم هشدارهای مکرر در مهر مبنی بر کمبود برنج، مسئولان وزارت جهاد همچنان بر ممنوعیت واردات در فصل برداشت اصرار کردند که این امر نتیجه‌ای جز گرانی برنج ایرانی و خارجی در بر نداشت.»
برنج داخلی را انبار کرده‌اند تا بازار را کنترل کنند
از سوی دیگر رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران می‌گوید: «۸۰ درصد برنج از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده و در انبارهای افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.» به گزارش ایلنا، تقی جعفریان با اشاره به افزایش ۶ تا ۷ درصدی قیمت برنج کشت دوم افزود: «قیمت برنج‌های سنتی هاشمی و طارم افزایش مجدد نرخ را در هفته اخیر را تجربه کردند این در حالیست که قیمت برنج‌های پرمحصول ثابت ماند و تغییر نکرد.» جعفریان با بیان اینکه گیلان و گلستان کشت دوم ندارد، خاطرنشان کرد: «کشت دوم، در مازندران انجام می‌شود البته حجم کشت دوم به مراتب کمتر از کشت اول است.» رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان خودکفایی برنج برای ما وجود دارد؟ گفت: «من خودکفایی در تولید برنج را در شرایط فعلی دور از ذهن می‌دانم؛ برای عملیاتی کردن این مهم باید با برنامه جلو برویم. همچنین رسیدن به این مهم مستلزم مکانیزه کردن و نوسازی اراضی است. همچنین شالیزارهای ما یکپارچه نیستند و باید شالیزارها ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار شوند در حال حاضر بیشتر اراضی برنج در حد ۲ تا ۳ هزار متر هستند.» این فعال اقتصادی با بیان اینکه کارخانه‌جات شالیکوبی و تبدیلی در ظاهر مدرن هستند، ادامه داد: «بسیاری از دستگاه‌های شالیکوبی در کشور چینی هستند و از شلتوک‌ها کمتر از ۷۵ درصد برنج به‌دست می‌آید اما اگر کارخانجات تبدیلی تقویت شوند ۱۲ تا ۱۳ درصد میزان استحصال از شلتوک افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر سرانه مصرف بالا رفته است و همین مسئله خودکفایی ما را در تولید برنج دشوار کرده است.» وی میزان مصرف سالیانه برنج را ۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود: «برنج‌های پرمحصول که قرار بود جایگزین برنج‌های ایرانی شوند نتوانست جایگاه خود را در سفره‌های مردم پیدا کند و مردم همچنان به خرید برنج‌های سنتی طارم، هاشمیو صدری تمایل دارند.» جعفریان تصریح کرد: «کشاورزان نمی‌دانند که چه محصولی در اراضی خود کشت کنند و اگر در یک سال قیمت مرکبات بالا برود همه متمایل به باغداری می‌شوند و اگر قیمت برنج بالا برود برنج می‌کارند
هنوز تکلیف کشاورزان در زمینه کشت مشخص نشده است.» این فعال اقتصادی با اشاره به کمبود آب در خوزستان و لرستان گفت: «در سال‌های گذشته کشت خوزستان و خراسان به‌دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرد و اگر متوقف نشده بود میزان تولید افزایش پیدا می‌کرد و می‌توانستیم امیدوار به خودکفایی در تولید برنج باشیم.

در این میان، این مردم هستند که از این گرانی‌ها امانشان بریده است به همین خاطر نسبت به این افزایش بی‌رویه برنج انتقاد دارند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «با گرانی کمرشکن برنج، تصمیم گرفتیم رشته پلویی را هم وارد قابلمه کنیم…برای اولین بار رشته پلو با قیمه طبخ کردیم. حالا اگه رشته پلویی نایاب نشد!»
کاربر دیگری گفته است: «در همین چند هفته اخیر گوشت گران شد! تخم مرغ گران شد! شکر گران شد! سیب زمینی گران شد! برنج گران شد! خودرو گران شد! تنها چیزی که تغییر نکرده یکی توجیهات و دلایل کلیشه‌ای مسئولین برای گرانی‌ها و دیگری سطح درآمد خانوارهای کارگری و کارمندی است».
دیگری نوشت: «یکی از دلایل گرانی ‎سیب زمینی این است که قیمت‎برنج به طرز غیر قابل باوری در حال افزایش است. وقتی برنج نباشد سیب زمینی منبع اصلی تامین غذای ماست. اتمام فصل برداشت و بارندگی و غیره بهانه است. ‎کلا وقتی دسترسی به برنج به عنوان قوت غالب کم بشه تقاضا برای مواد دیگه میره بالا بادمجان، گوجه، ماکارونی، تخم مرغ، سویا، قارچ … برنج، گندم و سیب زمینی بسیار محصولات مهمی هستند که در نبودشون خیلی از اجناس گرون میشن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «برنج ۹۰۰ گرمی برند…هفته‌ای پنج هزار تومن گرون میشه. چرا آخه چی شده مگه».
کاربران دیگر نوشته اند: «بعد از ‎گرانی برنج و گوشت، ماکارونی و قارچ جایگزین این دو شدند. اما حالا قارچ گران شده است و ماکارونی هم در روزهای آینده گران می‌شود. در ضمن، خیلی وقت است که ‎مردم خیلی از خورش‌ها مثل قیمه را با قارچ درست می‌کنند و یا ماکارونی را بدون گوشت چرخ‌کرده یا سویا»، «چرا برنج ایرانی گران شد؟ علت اصلی گرانی برنج همان مسئله ‎واردات بی‌رویه است»، «‎گرانی برنج ایرانی به سه برابر قیمت پارسال حتما یه ربطی به ضرر وارد کننده‌های برنج داره. بالاخره با برنج ایرانی گرون مردم مجبورن برنج‌های ته انباری هندی و پاکستانی رو مصرف کنند»، «قیمت هرکیلو‎برنج تا مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید. مهر گزارش داده قیمت برنج طارم به ۹۲ هزار تومان رسیده، قیمت یک کیلو گوشت تا ۳۰۰ هزارتومان هم می‌رسد و کرایه یک نوبت رفت و برگشت در ‎تهران با تاکسی‌های اینترنتی تا حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد! باز آقایان بپرسند چرا مردم بچه نمی‌آورند»، «قیمت برنج ایرانی به
۹۲ هزار تومان رسیده، وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: قیمت برنج غیرواقعی است فک‌کن! میری برنج می‌خری طرف می‌گه قیمت فلان شد، جواب بدی: نه، این قیمت غیر واقعی‌ست»، «برنج تایلندی گرفتم کیلویی ۱۲۵۰۰ تومن، برنج ایرانی هم که طبیعیه قیمتش کیلویی هفتاد، هشتاد هزارتومن باشه چون شالیکارای ما جای آب پای برنجاشون شیرموز و آب هویج بستنی میریزن»، «یک کیسه ده کیلویی برنج شده حدود یه تومن، خدایی مگه درآمدتون چقدره که صدای هیچکی دیگه در نمیاد»، «یعنی یه سرپرست خانواده برای یک وعده غذا فقط باید ۹۰ هزارتومن پول برنج بده. حق این مردم نیست و نبود»، «گوشت قرمز ۲۳۰ تومن، مرغ ۳۳ تومن، برنج ۹۲ تومن، تن ماهی ۳۹ تومن، پراید ۱۹۵ تومن. ما هیچ ما نگاه»، «برنج هر روز گرونتر و کشاورز هر روز ناراضی‌تر و در مشکلات بیشتر و مصرف‌کننده نرم نرمک باید برنج رو هم از سبد غذاییش حذف کنه.»، «تو این مملکت نه میشه ماهی خورد، نه گوشت، نه مرغ، نه برنج. فعلا فقط میشه سبزی خورد».

گوشت قرمز کیلویی ۲۳۰ هزار تومان شد

قیمت انواع گوشت در بازار تهران را منتشر کرد.

آنچه در زیر می آید قیمت روز گوشت قرمز در سطح بازار تهران است.

قیمت گوشت قرمز در بازار تهران (بهمن ماه)
نوع محصول برند وزن قیمت (تومان)
گوشت گوسفندی خورشتی ممتاز زی پرو ۱ کیلوگرم ۲۳۰,۰۰۰
خورشتی گوساله زی پرو ۱ کیلوگرم ۱۸۲,۰۰۰
مغز راسته گوسفندی آریا بهار پروتئین ۵۰۰گرم ۱۴۹,۰۰۰
شیشلیک گوسفندی زی پرو ۱ کیلوگرم ۲۱۵,۰۰۰
سردست گوساله آریا بهار پروتئین ۵۰۰گرم ۹۸,۰۰۰
گوشت خورشتی گوسفندی زی پرو ۱ کیلوگرم ۲۲۰,۰۰۰
خورشتی گوساله آریا بهار پروتئین ۸۰۰گرم ۱۷۷,۰۰۰
فیله ممتاز گوسفندی پویا پروتئین ۱ کیلوگرم ۳۰۷,۰۰۰
ران گوسفندی با استخوان ممتاز رویال طعم ۱ کیلوگرم ۲۰۸,۰۰۰
اقتصادآنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.