تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 7:39
کد خبر : 129486

صادرات بیش از یک و نیم میلیارد دلاری مس در سال

صادرات بیش از یک و نیم میلیارد دلاری مس در سال

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: سالانه بیش از یک و نیم میلیارد دلار مس صادر می‌شود. مهمترین دستاورد کشور در زمینه ارتقا سطح اکتشافات در سال ۱۴۰۱، ارتقا ما در این صنعت از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان بوده است.

صادرات بیش از یک و نیم میلیارد دلاری مس در سال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: سالانه بیش از یک و نیم میلیارد دلار مس صادر می‌شود.

آقای علی رستمی  گفت: مهمترین دستاورد کشور در زمینه ارتقا سطح اکتشافات در سال ۱۴۰۱، ارتقا ما در این صنعت از رتبه هفتم به رتبه پنجم جهان بوده است.
وی افزود: با توجه به این که ایران روی کمربند مس جهان قرار دارد و هفت درصد سرزمین اکتشافی را به خود اختصاص داده است، به احتمال زیاد در آینده مانند سایر کشور‌ها رتبه‌های دو و سه جهان را هم به دست خواهیم آورد.
رستمی گفت: شرکت ملی مس در حوزه تولید مس فرآیند کاملی از اکتشاف تا تولید محصول کاتد را دارد.
وی افزود: تمرکز ما در دو استان کرمان و استان آذربایجان شرقی است، همچنین بخشی از فعالیت‌هایمان در استان سیستان و بلوچستان و یزد متمرکز شده است.
رستمی گفت: عمده محصول کشور ما کاتد مس است که بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید می‌شود

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی مس مصمم است در راستای افزایش تولید، میزان تولید کاتد را طی یک برنامه زمانبندی مشخص به یک میلیون تن برساند، گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد با اجرایی شدن این برنامه صادرات شرکت مس به ۱۰ میلیارد دلار  و سود خالص به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی اضافه کرد: پیش بینی ها نشان می دهد قیمت جهانی مس نیز به بالای ۱۰ هزار دلار خواهد رسید.

وی افزود: شرکت ملی مس قصد دارد با برنامه ریزی‌های صورت گرفته رتبه جهانی کشورمان را در زمینه تولید کاتد از ۱۸ به جایگاه ۵ دنیا ارتقا دهد.

رستمی با اشاره به قرار گرفتن ایران بر روی کمربند جهانی ذخایر مس، گفت: عملیات اکتشاف تنها در ۷ درصد از مساحت کشور انجام شده است. به طور قطع با افزایش اکتشافات ذخایر مس و در ادامه تولید مس نیز بیشتر می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مس با بیان اینکه سال گذشته در زمینه ذخایر مس کشف شده رتبه هفتم جهان را داشتیم، اظهار کرد: با توجه به اقدامات خوبی که در حوزه اکتشافات به همت تلاشگران صنعت مس صورت گرفت و با کشف ذخایر ۲ میلیارد تنی در سونگون و دیگر معادن، موفق شدیم رتبه ۵ دنیا را کسب کنیم.

وی در ادامه پنج پروژه محصولات جانبی، چهار پروژه ذوب پالایشگاه، هشت پروژه تغلیظ و احداث ۲ کارخانه اسید فسفریک در بندرعباس و چابهار را از جمله طرح های توسعه ملی مس برشمرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.