تاریخ انتشار : جمعه 16 آذر 1397 - 17:39
کد خبر : 50708

روش های کاهش وزن پس از ۴۰ سالگی

آرمان شرق:امروزه کاهش وزن هدف بسیاری از افراد است. با افزایش سن، از دست دادن وزن و رسیدن به وزن دلخواه برای فرد دشوار می شود. هرچند این امر یک واقعیت است، اما سوال اساسی که به ذهن خطور می کند این است که چرا کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی سخت تر می شود؟

آرمان شرق:امروزه کاهش وزن هدف بسیاری از افراد است. با افزایش سن، از دست دادن وزن و رسیدن به وزن دلخواه برای فرد دشوار می شود. هرچند این امر یک واقعیت است، اما سوال اساسی که به ذهن خطور می کند این است که چرا کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی سخت تر می شود؟ بانوی شهر علل دشواری کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی را شرح می دهد و همچنین روش هایی را برای کاهش وزن معرفی می کند.
به گزارش آرمان شرق به نقل از بهداشت نیوز، امروزه کاهش وزن هدف بسیاری از افراد است. با افزایش سن، از دست دادن وزن و رسیدن به وزن دلخواه برای فرد دشوار می شود. هرچند این امر یک واقعیت است، اما سوال اساسی که به ذهن خطور  می کند این است که چرا کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی سخت تر می شود؟  علل دشواری کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی را شرح می دهد و همچنین روش هایی را برای کاهش وزن معرفی می کند.

علل دشواری کاهش وزن همزمان با بالا رفتن سن
دشواری در کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، به خصوص به دلیل نقش ژنتیک در افزایش وزن. اما از دلایل اصلی این امر کاهش سوخت و ساز بدن در سنین بالاتراست. همچنین بروز تغییراتی در هورمون ها، به ویژه دوره یائسگی در زنان از جمله عوامل مهم در این زمینه محسوب می شوند.

عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز در این مسئله نقش مهمی ایفا می کنند. مردان و زنان در میانسالی نمی توانند مانند دوران جوانی تحرک لازم را داشته باشند. با افزایش سن مفاصل بدن دیگر نمی توانند دوچرخه های طولانی، پیاده روی روزانه یا ورزش های سنگین هفتگی را تحمل کنند.

با وجود دلایل ارائه شده، کاهش وزن بعد از۴۰ سالگی غیرممکن نیست و با داشتن برنامه منظم و پیگیری روش های ذیل می توانید به تناسب اندام برسید.

اولین قدم برای کاهش وزن شناسایی نکاتیست در کنترل فرد هستند برای مثال:

افزایش کنترل بر سبک زندگی روزانه
شناسایی عوامل ساده و روزمره زندگی که منجر به افزایش مصرف یا تمایل به خوردن و در نهایت چاقی شما می شود، موجب می شود تا بهتر بتوانید وزن از دست بدهید. مثلا اگر تغییرات ناخوشایند و استرس زا در روابط خانوادگی یا شغلی باعث افزایش مصرف مواد غذایی شما می شود بهتر است از استرس دوری کنید و روش های کنترل آن را بکار گیرید. اگر فکر می کنید شما جزو افرادی هستید که در زمان حضور در جمع غذای بیشتری مصرف می کنید بهتر است بیشتر از سبزیجات استفاده کنید.

در هر رده سنی نوع خوراکی های مصرفی دارای اهمیت است اما کارشناسان توصیه می کنند که بعد از ۴۰ سالگی مصرف پروتئین و سبزیجات را افزایش دهید و چربی اشباع شده کمتری مصرف کنید.

تغییرات در الگوهای خواب
افزایش ساعات خواب با چاقی دارای رابطه مستقیم وهمبستگی مثبت است. بعد از ۴۰ سالگی سعی کنید ساعت مناسب بخوابید (بایستی خواب شبانه ۶تا ۸ ساعت بصورت کامل وجود داشته باشد).

انجام ورزش مناسب با سن
تحقیقات منتشر شده در مجله فیزیولوژی کاربردی نشان می دهد که انجام تمرین های مقاومتی به روند معمول عضلات بدن و حفظ میزان متابولیسم کمک می کند. انجام ورزش های سنگین دیگر امکان ندارد و بایستی تحت نظر مربی حرکات ویژه سن خود را تمرین کنند. برای کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی بهتر است به ورزش و حرکات متناسب با وضعیت بدنی، استخوان بندی و علایق خود بیشتر توجه داشته باشید

پیاده روی بصورت روزانه
داشتن برنامه پیاده روی روزانه اولین گام برای رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی است. زنان میانسال و سالخورده در معرض خطر بروز شکستگی حاد و پوکی استخوان قرار دارند، اما فعال بودن و داشتن تحرک می تواند به آنها  کمک کند تا کالری بیشتری بسوزانند و احتمال بروز شکستگی را کاهش دهند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند خطر ابتلای فرد به پوکی استخوان را کاهش دهد.

مصرف بیشتر امگا ۳
سعی کنید مصرف ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. تحقیقات منتشر شده در حوزه چاقی نشان می دهد که اضافه کردن  امگا ۳ به رژیم غذایی کمک می کند تا وزن بیشتری از دست داده شود و گرسنگی های ناخوشایند را کاهش دهد. برای زنان بالای ۴۰ سال، ماهی های غنی از امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا و تن ماهی، انتخاب بسیار خوبی هستند؛ مطالعات نشان می دهد که اضافه کردن آنها به رژیم غذایی ممکن است بروز نشانه های یائسگی (مانند خطر ابتلا به گرگرفتگی) را نیز کاهش دهد.

کاهش مصرف شیرین کننده های مصنوعی
برنامه کاهش وزن خود را با حذف شیرین کننده های مصنوعی شروع کنید. محققان دانشگاه ییل آمریکا (Yale university)  بین مصرف شیرین کننده مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به چاقی و چربی شکم رابطه پیدا کرده اند. از مزایای حذف شیرین کننده ها برای زنان می توان کاهش گرگرفتگی را بیان نمود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.