تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 10:05
کد خبر : 134104

روابط عمومی، باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقا بخشد

روابط عمومی، باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقا بخشد

آرمان شرق-گروه ارتباطات:قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در همایش مدیران روابط عمومی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها گفت: روابط عمومی، باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقاء بخشد و حفظ و صیانت از میراث را به فرهنگ عمومی تبدیل کند.

روابط عمومی، باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقا بخشد

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در همایش مدیران روابط عمومی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها گفت: روابط عمومی، باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقاء بخشد و حفظ و صیانت از میراث را به فرهنگ عمومی تبدیل کند.

دکتر علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در همایش مدیران روابط عمومی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها برگزار شد، برخی چالش‌ها و موانع روابط عمومی‌ها را تبیین کرد.

دارابی با برشمردن برخی امتیازات روابط عمومی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اولین امتیاز وجود مهندس ضرغامی به عنوان وزیری است که خود یک رسانه است، همه ساز و کار رسانه را می‌داند، صاحب‌نظر و نفر اول این کار در کشور به شماره می‌آید.

او بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی مستمر، ویژه روابط‌عمومی‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری تأکید کرده و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای معرفی ابنیه، موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها، ‌پایگاه‌ها و میراث ناملموس کشور را توصیه کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: فقدان سواد روابط عمومی و ارتباطی میان برخی افراد جامعه؛ ضعف دانش و اطلاعات حرفه‌ای برخی مدیران ارشد درباره کارکردهای روابط عمومی؛ کمبود نیروی انسانی با انگیزه، باسواد، متخصص و آموزش‌دیده؛ حاکمیت تفکر و نگاه سنتی و قدیمی مدیریتی که روابط عمومی را «پوستر چسبان» و «تبلیغات‌چی» و «تشریفاتی» مدیریت می‌خواهد؛ ضعف شدید فرهنگ تحمل، مدارا و رواداری در نظام مدیریتی؛ کمبود شدید بودجه، اعتبار، نبود جایگاه و تشخص و منزلت مناسب سازمانی و عملکرد نامطلوب برخی روابط عمومی‌ها در ارتباط‌گیری با رسانه‌ها که گمان می‌کنند باید رسانه‌ها را تحت کنترل خود داشته باشند؛ از جمله چالش‌های روابط عمومی است.

دارابی سپس به بایسته‌های یک روابط عمومی کارآمد اشاره و ضمن تقسیم‌بندی کارویژه‌های آن به دو دسته درون‌سازمانی و برون‌سازمانی ادامه داد: تسهیل ارتباط کارکنان با مدیریت؛ انعکاس اخبار و گزارش‌های درون‌سازمانی؛ برگزاری رخدادها و مناسبت‌ها؛ افزایش حس همبستگی و تعلق سازمانی میان آحاد کارکنان؛ تلاش برای افزایش رضایتمندی کارکنان از محیط اداری و در نتیجه بالا بردن بهره‌وری و رضایتمندی ارباب‌رجوع؛ انعکاس صریح و شفاف مسایل و مشکلات همکاران به رأس مدیریتی سازمان و انتقال پاسخ‌ها؛ تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان بر کارکنان و در نتیجه افزایش مشارکت‌جویی آنان؛ از جمله کارکردهای درون‌سازمانی روابط عمومی است.

ارتباط صمیمی، مستمر و شفاف با رسانه‌ها؛ دسته‌بندی، فرموله کردن، تجمیع تقاضاها و مسایل و مشکلات مربوط به سازمان نزد افکار عمومی و انعکاس آن به مدیریت سازمان؛ جلب مشارکت مردم و تسهیل دسترسی آنان به مدیران مجموعه؛ دفاع از پرستیژ و حیثیت سازمانی در افکار عمومی؛ برندینگ، اطلاع‌رسانی و معرفی سازمان و خدمات آن و پاسخگو بودن در همه عرصه‌ها و زمان‌ها» ‌از جمله کارکردهای برون‌سازمانی روابط عمومی بود که دارابی به آن اشاره کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در بخش دیگری از سخنان خود،‌ خطاب به مدیران روابط عمومی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها یادآور شد: روابط عمومی در ساختار جدید وزارتخانه از جایگاه مشخص و منزلت سازمانی ویژه برخوردار خواهد شد؛ چرا که اصولاً ذات و ماهیت فعالیت وزارتخانه امری ارتباطی، اطلاع‌رسانی و از جنس معرفی است.

دارابی در پایان گفت: روابط عمومی، باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقا بخشد. حفظ و صیانت از میراث را به فرهنگ عمومی تبدیل کند و این هدف غایی و مطلوبی است که باید برای نیل به آن برنامه و چشم‌انداز داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.