تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 - 8:09
کد خبر : 148313

دلایل ناکامی تلخ تیم ملی ایران در قطر

دلایل ناکامی تلخ تیم ملی ایران در قطر

آرمان شرق-گروه ورزش:بدون شک نخستین و اصلی ترین دلیل در هر شکست و ناکامی کادر فنی است. امیر قلعه نویی در نشست خبری بعد از بازی بدشانسی را عامل اصلی شکست تیمش دانست اما به قول خداداد عزیزی در فوتبال روز دنیا دیگر کسی از بدشانسی صحبت نمی کند و قطعا مقصر این ناکامی به تفکرات و سبک بازی برمی گردد.

دلایل ناکامی تلخ تیم ملی ایران در قطر

شفقنا ورزشی- برای ناکامی دوباره تیم ملی فوتبال ایران می توان به چند مورد اشاره کرد که در گزارشی به آنها می پردازیم.

تیم ملی فوتبال ایران بهترین شانس برای قهرمانی در آسیا بعد از یک نیم قرن را از دست داد.

ایران با شکست دادن تیم ملی فوتبال ژاپن همه را به قهرمانی امیدوار کرد اما برابر تیمی که عادت به بردن آن داشتیم بازی ناامید کننده ای را به نمایش گذاشتیم و در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خوردیم.

مقصر این ناکامی کیست؟ در این گزارش به چند مورد می پردازیم:

کادر فنی

بدون شک نخستین و اصلی ترین دلیل در هر شکست و ناکامی کادر فنی است. امیر قلعه نویی در نشست خبری بعد از بازی بدشانسی را عامل اصلی شکست تیمش دانست اما به قول خداداد عزیزی در فوتبال روز دنیا دیگر کسی از بدشانسی صحبت نمی کند و قطعا مقصر این ناکامی به تفکرات و سبک بازی برمی گردد.

ایران در جام ملت های آسیا نوسان زیادی داشت به طوریکه سینوس وار بازی کرد. تنها بازی که تیم ملی فوتبال ایران عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و به تیمی تبدیل شد که همه دوست داشتند بازی برابر ژاپن بود آن هم در نیمه دوم این بازی که شاگردان قلعه نویی سراپا حمله و انرژی بودند و بدون ترس از نام حریف بازی کردند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تغییرات بسیار عجیبی در ترکیب تیمش می داد و این باعث شده بود تا توازن در تیم کاملا از بین رود. مهدی قایدی باوجود آنکه نمایش بسیار خوبی در مرحله گروهی داشت اما به یکباره نیمکت نشین شد و برابر قطر که طارمی ناامید کننده بود فرصت بازی کردن پیدا نکرد. میلاد محمدی در بازی با ژاپن از بهترین ها بود اما قلعه نویی در تصمیمی عجیب او را برابر قطر نیمکت نشین کرد تا به یک بازیکن ۳۵ سال در ترکیب اصلی بازی بدهد.

قبل از رقابت ها بارها هشدار داده شد که خط دفاعی تیم ملی فوتبال ایران بسیار پیر است و این می تواند پاشنه آشیل تیم باشد اما سرمربی ایران باوجود آنکه گزینه های بسیار خوبی داشت اما همچنان اصرار به استفاده از شجاع ۳۴ ساله و کنعانی زادگان ۳۰ ساله داشت و این باعث شد تا برابر تیم های هجومی به شدت به مشکل بخوریم. خط حمله هجومی و سرعتی قطر هر گاه خواست با استفاده از کند بودن خط دفاعی ما دروازه تیم را تهدید کرد.

همه چهار مدافع تیم ملی فوتبال ایران در دیدار برابر قطر بالای ۳۰ سال سن داشتند. جام ملت های آسیا بهترین فرصت برای استفاده از بازیکنان جوان بود اما امیر قلعه نویی که به جوانان اعتقاد زیادی داشت اصلا آنها را در قطر محک نزد. محمد  امین حزباوی به عنوان پدیده فوتبال ایران راهی قطر شد و در ترکیب اصلی السد به میدان می رود اما قلعه نویی نام این بازیکن را اصلا در فهرست قرار نداد. او سامان فلاح دیگر مدافع جوان و آینده را با خود به قطر برد اما اصلا از این بازیکن هم استفاده نکرد.

تفکرات سرمربی تیم در دیدار برابر قطر اصلا جواب نداد و ایران برابر تیمی شکست خورد که در ۱۸ بازی اخیر ۱۶ بار برابر آن پیروز شده بود که این بهترین آمار ایران برابر هر تیمی است اما متاسفانه با تفکرات سرمربی تیم و ترکیب عجیبی که انتخاب کرده بود بازی را واگذار کردیم.

امیر قلعه نویی معمولا استاد نیمه مربیان است اما در برابر قطر از سرمربی حریف رو دست خورد. تغییرات لوپز در ترکیب قطر جواب داد و هم  بازیکنان کناری تیم به خوبی عمل کردند و هم عبدالعزیز حاتم بعد از ورود به میدان پاس گل داد اما تعویض های قلعه نویی اصلا جواب نداد.

بازیکنی که می توانست کمک زیادی به ایران در قطر کند احمد نوراللهی بود که در اوج دوران فوتبالی خود به سر می برد اما قلعه نویی به خاطر دلایل انضباطی این بازیکن را کنار گذاشت و جالب اینکه جایگزین او یعنی امید ابراهیمی با ۳۶ سال سن به پاشنه آشیل تیم در میانه میدان تبدیل شد.

ستاره های بی فروغ

بدون شک از بازیکنان هم باید به عنوان یکی دیگر از دلایل ناکامی دیگر سخن به میان آورد. بارها هشدار داده شد که بازیکنان در باد پیروزی برابر ژاپن نخوابند اما کاملا روشن بود که آنها قطر را حریف جدی برای خود نمی دانستند و این در صحبت های قبل از بازی هم نمایان بود.

بازیکنان قطر قبل از بازی همگی از احترام به ایران سخن به میان آوردند و تنها از هواداران خود خواستند که به ورزشگاه بیایند اما بازیکنان ایران همگی نه تنها خود را برنده این بازی می دانستند بلکه می گفتند که قهرمان هم خواهند شد.

قطر با درخشش اکرم عفیف به فینال صعود کرد و اردن هم با درخشش موسی التعمری فینالیست شد اما طارمی و البته آزمون نتوانستند چنین نقشی را در ایران ایفا کنند. طارمی که امید اصلی درخشش ایران در قطر بود یک رقابت ناامید کننده را تجربه کرد و ثابت کرد که از روزهای اوج خود به دور است.

حریف آماده

یکی دیگر از دلایل ناکامی ایران برابر قطر بازی بسیار خوبی بود که تیم حریف به نمایش گذاشت. قطر در این بازی بسیار خوب ظاهر شد به ویژه زوج خط حمله تیم یعنی اکرم عفیف و معز علی. سرمربی اسپانیایی قطر خیلی خوب ایران را آنالیز کرده بود. او بعد از بازی گفت که برنامه تیم سرعت دادن در کارهای هجومی باتوجه به سرعت اکرم عفیف و معز علی بود و این تاکتیک تیم ایران را واقعا غافلگیر کرد و در نهایت به شکست تیم منجر شد.

سرمربی قطر کنارها را بسته بود و با قراردادن بازیکنان جوان و انرژیک اجازه نفوذ را به رامین رضاییان و در نیمه دوم به میلاد محمدی نداد. قطر از فرصت های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و نشان داد که تجربه لازم را برای کسب قهرمانی به دست آورده است.

میزبانی

بدون شک میزبانی بیشترین نقش را در پیروزی قطر در این بازی داشت و حمایت باشکوه هواداران آنها باعث شد تا بمب انرژی در بازی با ایران باشند. قطری که چند هفته پیش برابر ایران با ۴ گل شکست خورد در دیدار شب گذشته متفاوت ظاهر شد و با حمایت یار دوازدهم خود به پیروزی رسید.

دو قهرمانی  ایران در جام ملت های آسیا به میزبانی ما بوده است و این نشان می دهد که یکی از راه های  اصلی کسب عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا کسب میزبانی است و اگر این بازی در ایران برگزار می شد بدون شک باید در انتظار نتیجه ای دیگر بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.