تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 7:28
کد خبر : 140554

«دغدغه‌های انتخاباتی» اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

«دغدغه‌های انتخاباتی» اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

آرمان شرق-گروه سیاست:دغدغه اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی «مشارکت» است و آنچه بیش از مشارکت برای اصولگرایان اهمیت دارد انتخاب فرد «اصلح» است.

«دغدغه‌های انتخاباتی» اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

آرمان امروز، گروه سیاسی: کشور در هر شرایطی که باشد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را باید دو قطب اصلی سیاست داخلی و خارجی بدانیم که هر کدام با توجه به دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی، اقتصادی و … تئوری‌ها و مطابات خود را در رسانه‌ها مطرح می‌‎کنند تا حتی اگر به نتیجه‌ای نرسد باز هم قدرت چانه‌زنی خود را حفظ کنند. به‌خصوص در نزدیکی انتخابات که تلاش می‌کنند نفرات خود را به بهارستان اعزام کنند. از این رو در گزارش پیش‌رو به دغدغه‌های اصلی دو قطب سیاسی ایران خواهیم پرداخت. همانطور که در ادامه می‌خوانید دغدغه اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی «مشارکت» است و آنچه بیش از مشارکت برای اصولگرایان اهمیت دارد انتخاب فرد «اصلح» است.

مشارکت همگانی از دستور کار خارج شده است

«محمود میرلوحی»، از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در واکنش به چالش مشارکت که همواره مورد توجه این طیف سیاسی بوده است گفت: «بخشی از گروهی که در لایه‌های قدرت حضور دارند، ظاهرا علاقه‌ای به مشارکت بالا در انتخابات ندارند. در واقع بعد از انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ که اکثر مردم پای کار آمده و مشارکت بالای ۸۰ درصدی رقم خورد، اقلیت محض به این حس رسیدند که حضور همه‌گیر مردم در پای صندوق رای نه تنها برای آن‌ها نتیجه و ثمری ندارد، بلکه احتمال حضورشان در عرصه اجرایی و تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد بنابراین از انتخابات ۹۸ به بعد با ترفند‌هایی مسیر را عوض کردند و شرایط را طوری چیدند که مردم دیگر انگیزه‌ای برای رای دادن نداشته باشند و در همان سال، اکثریت مجلس یازدهم و در سال ۱۴۰۰ هم دولت را در اختیار گرفتند. سیاست‌های محدود کننده در شرایطی است که امروز دنیا اصل را بر مشارکت عمومی می‌داند. جالب است، در ایران انتخابات کم‌رای و غیر رقابتی در حالی به ساختار عمومی ضربه می‌زند که در همین ترکیه که یکی از همسایه‌های ما است، رجب طیب اردوغان برای ماندن در دولت و قدرت، رقابتی نفس‌گیر با قلیچ‌دار اوغلو داشت و تا ساعت‌های پایانی هیچ‌کس نمی‌دانست چه کسی قرار است برنده شود. اما یکسری کشور‌ها مثل کره شمالی و برخی کشور‌های عربی کار‌های نمایشی می‌کردند و می‌گفتند ۹۰ درصد مردم آمدند و رای دادند. در کشور ما عملاً موضوع مشارکت همگانی از دستور کار خارج شده و موضوعی فرعی شده است که خب چنین حالتی مانع پیشرفت و توسعه است.»

از کاندید اصلح حمایت میکنیم

«مجتبی آقاتهرانی»، دبیرکل پیشین جبهه پایداری با تاکید بر انتخاب افراد اصلح که از جمله دغدغه‌های طیف گسترده اصولگرایان است گفت: «انسان باید به وعده‌ای که می‌دهد، عمل کند. کسی که به عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شود، باید شفافیت اموال خود را ارائه دهد و بعد از چهار سال اگر همانگونه بود، مشکلی ندارد. برخی می‌خواهند کل نظام شفاف شود که این غلط است؛ نباید کسی متوجه یک سری مسائل شود. از نمایندگان بخواهیم به وعده‌ای که می‌دهند عمل کنند.گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و ائتلاف باید دور هم بنشینند تا به جایی برسند. باید بدانیم کسانی که کاندیدا می‌شوند، چه کسانی هستند.

یک کاندیدا اگر از مردم و امام دفاع کند، اصلح است و در این صورت از آن فرد حمایت می‌کنیم. در انتخابات همه باید پای صندوق رای بیایند. متدینین نباید کم بیاورند و باید پای صندوق رای حاضر شوند. مجلس یازدهم انقلابی‌ترین است و تاکنون چنین مجلسی نداشتیم. انسان‌هایی که متدین، متخصص و دلسوز هستند باید بیایند و کار انجام دهند اما بدانید دنیا هنوز در مقابل ما ایستاده است. اولین کاری که در این خصوص انجام دادیم، تشکیل کمیسیون جوانی جمعیت بود. جوانان به راحتی می‌توانند برای ازدواج و فرزندآوری وام بگیرند. قانون جوانی جمعیت ۹۲ ماده دارد و حدود چهار ماه طول کشید تا کارهای آن تکمیل شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.