تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 7:24
کد خبر : 143125

درخواست بازنگری در ردصلاحیت‌ها

درخواست بازنگری در ردصلاحیت‌ها

آرمان شرق-گروه سیاست:«محمدرضا باهنر»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در واکنش به ردصلاحیت چهره‌های سیاسی به یکی از رسانه‌های این اردوگاه گفت: «با خبر‌هایی که آمد، هیات‌های اجرایی بعضا خوب عمل نکردند؛ مثلا نماینده‌ای که چند دوره نماینده بوده یا یک دوره نایب‌رئیس مجلس بوده، حالا هیات اجرایی آمده صلاحیتش را رد کرده است. ان‌شاءالله هیات نظارت مساله را حل و تمام می‌کند، ولی شروع شروع خوبی نیست و من به هیات اجرایی واقعا نقد دارم که جا‌هایی خردمندانه برخورد نکرده است.

درخواست بازنگری در ردصلاحیت‌ها

«آرمان امروز» واکنش اصولگراها به رد صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند:

آرمان امروز_گروه سیاسی: فضای سیاست داخلی متاثر از انتخاباتی است که قرار است در ۱۱ اسفند ماه برگزار شود. فرصت ثبت‌نام از نامزدهایی که می‌خواهند در این رقابت شرکت کنند به اتمام رسید و طبق قانون جدید انتخابات، باید بررسی صلاحیت‌ها در سه مرحله انجام می‌گرفت که باتوجه به اینکه مرحله اول تایید صلاحیت‌ها در هیات‌هایی اجرایی با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شد  و بسیاری به این موضوع اشاره می‌کنند که شورای نگهبان که مرحله آخر بررسی صلاحیت‌ها را بر عهده خواهد داشت و حرف آخر را می‌زند. در این مورد، بسیاری از چهره‌های اصولگرا در انتقاد از ردصلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب اظهاراتی را داشته‌اند و از نهادهای نظارتی می‌خواهند تا نرمش بیشتری داشته باشند تا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب انتخاباتی با مشارکت حداکثری و پرشور داشته باشیم؛ در ادامه این گزارش به واکنش سه چهره شاخص اصولگرا در حمایت از شخصیت‌های اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده و لزوم بازنگری در ردصلاحیت ها اشاره خواهیم کرد.

رقابت سیاسی از مهمترین ابزار مشارکت در انتخابات است

حجت الاسلام والمسلمین سید«محمـــــــد حسن ابوترابی‌فرد»، امام جمعه تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به حاشیه‌های رد صلاحیت‌ها توسط هیات اجرایی گفت: «مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان به مقوله انتخابات و زمینه مشارکت پرشور مردم اشاره کردند و در آغاز سال جاری به چهار راهبرد امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات پرداختند. مشارکت در انتخابات از آشکارترین نوع سیاسی در جوامع مردم‌سالار است و نماد اراده ملت برای تعیین سرنوشت جمعی و سیاسی خود به شمار می‌آید. مشارکت گسترده سیاسی شهروندان، گروه‌ها و احزاب در انتخابات نقش تعیین کننده‌ای در تحکیم پیوند ملت و دولت و گردش نخبگانی و جابجایی قدرت دارد و مهمترین ابزار تجلی اراده و حاکمیت ملت است. رقابت سیاسی از مهمترین ابزار مشارکت و حضور فعال در صندوق‌های رای است. با این نگاه به این مهم، رقابت پیش نیاز مشارکت پرشور است که رهبری معظم در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان بر آن تاکید کردند. در این راستا باید اشاره کنم تصمیمات برخی ار اعضای هیات‌های اجرایی عالمانه، خردمندانه و همسو با این مبانی و اصول نبود و مورد نقد صاحب نظرات دغدغه‌مند و مسئولان ارشد اجرایی قرار گرفت؛ امیدوارم با برنامه ریزی صحیح و احساس مسئولیت دولتمردان و ملت عزیز شاهد حضور اقتدار آفرین ملت بزرگ ایران در انتخابات پیش رو باشیم.»

قدم اصلاحطلبان به روی چشم

«محمدرضا باهنر»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در واکنش به ردصلاحیت چهره‌های سیاسی به یکی از رسانه‌های این اردوگاه گفت: «با خبر‌هایی که آمد، هیات‌های اجرایی بعضا خوب عمل نکردند؛ مثلا نماینده‌ای که چند دوره نماینده بوده یا یک دوره نایب‌رئیس مجلس بوده، حالا هیات اجرایی آمده صلاحیتش را رد کرده است. ان‌شاءالله هیات نظارت مساله را حل و تمام می‌کند، ولی شروع شروع خوبی نیست و من به هیات اجرایی واقعا نقد دارم که جا‌هایی خردمندانه برخورد نکرده است. اگر در مجلس اکثریت اصولگرا و اقلیت قدرتمند اصلاح‌طلب را داشته باشیم هم خوب است. قدم اصلاح‌طلبان به روی چشم. من این حرف‌ها را که می‌زنم، می‌گویند نکند باهنر می‌خواهد با اصلاح‌طلبان ائتلاف کند. نه، من در جریانات سیاسی با اصلاح‌طلبان رقابت می‌کنم اما به همین رقیب هم خوشامد می‌‌گویم و برای یک رقابت جدی از آنها دعوت می‌کنم.»

رد صلاحیتها توسط هیات نظارت، اصلاح خواهد شد

«عباس سلیمی‌نمین»، از چهره‌های شاخص اردوگاه اصولگرایی در واکنش به رد صلاحیت‌ها مدعی است که در برخی از این موارد باید تجدد نظر شود. او در این مورد به فرارو گفت: «در رابطه با مسئله رد صلاحیت نمایندگان نمی‌توان حکم کلی داد، یا به شکل کلی، همه را به یک علت رد صلاحیت شده دانست. رد صلاحیت برخی از افراد، به جا بوده و رد صلاحیت برخی دیگر خیر. برای مثال آقای پزشکیان، از جمله شخصیت‌های قابل احترام است. البته من با همه سخنان و مواضع ایشان همفکری ندارم، اما آقای پزشکیان، برای مجلس شورای اسلامی، فردی مفید است و با توجه به سلامت شخصیت وی، احتمال می‌دهم که در صورت اعتراض به این موضوع، تایید صلاحیت خواهد شد. به همین دلیل هم تاکید دارم که نمی‌توان یک گزینه کلی برای همه افرادی که زیر سوال رفته‌اند و صلاحیتشان احراز نشده، در نظر گرفت. برخی نمایندگان قطعا، عملکرد درستی نداشتند. سوء استفاده‌های شغلی انجام داده‌اند یا در صنایع و امور مشابه دخالت کرده و امتیازاتی دریافت کرده‌اند که با جایگاه و منزلت نمایندگی آنان سازگار نبوده و همین موضوع نیز جلوی ادامه حضور این افراد در مجلس را گرفته است. طبیعتا هیئت‌های اجرای موظفند شرایط افراد را با مسائلی که مورد نظر قانون انتخابات است، تطبیق دهند. معتقدم برای این که به نتیجه قطعی برسیم که چرا رد صلاحیت‌ها انجام شده است، باید به شکل تک به تک روی افراد رد صلاحیت شده بررسی انجام دهیم.

حدس من این است که قطعا بخش‌هایی از این رد صلاحیت‌ها توسط هیئت نظارت، اصلاح خواهد شد و کاندیدا‌ها می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند. اگر نگاه جامعی در حوزه تایید صلاحیت‌ها وجود نداشته باشد، بخشی از نگرانی‌ها درباره آینده مجلس به جا خواهد بود، اما همان‌طور که تاکید کردم هنوز برای تشخیص آینده مجلس و روند انتخابات زود است. باید صبر کنیم تا سیر طبیعی مراحل قانونی، طی شود و بعد اظهار نظر قطعی کرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.