تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 بهمن 1402 - 13:49
کد خبر : 148249

درخشان: به اشتباهات کادر فنی باختیم / لیث نوبری: بازیکنان ایران کند بودن بودند

درخشان: به اشتباهات کادر فنی باختیم / لیث نوبری: بازیکنان ایران کند بودن بودند

آرمان شرق-گروه ورزش:متاسفانه خط دفاع ما واقعا ضعیف بود و قبل از بازی‌ها و در طول جام، با تیم قدرتمند بازی نکردیم که این ضعف مشهود باشد. تیم‌های ضعیف هم روی دروازه ما به راحتی فرصت گلزنی ایجاد می‌کردند اما این ضعف را کادر فنی ایران ندید و به دنبال رفع این مشکل نرفتند. البته درباره تیم ملی می‌گویند بر خلاف خط دفاع، خط حمله تیم ملی خوب بوده که به نظر من چون نفرات خط حمله خوب بودند، ایران در خط حمله خوب کار می‌کرد و از نظر تاکتیکی کادر فنی برنامه‌ای برای این موضوع نداشت.

درخشان: به اشتباهات کادر فنی باختیم / لیث نوبری: بازیکنان ایران کند بودن بودند

درخشان: به اشتباهات کادر فنی و بی برنامه‌ بودن باختیم

کارشناس فوتبال ایران می‌گوید تیم ملی فوتبال ایران در دیدار برابر قطر به خاطر بی برنامه بودن شکست خورد از راهیابی به فینال جام ملت‌های آسیا بازماند.

حمید درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شکست ایران برابر قطر و ناکامی در صعود به فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، اظهار کرد: یک بار سیستم بازی بلند و قدیمی فوتبال ما جواب می‌دهد و آن هم مقابل ژاپن که در دفع توپ‌های بلند دچار مشکل بودند، کل بازی‌های جام را که نمی‌شود با همین سیستم پیش برد و پیروز شد. شما باید تفکر بازی و تاکتیک مناسب برای رسیدن به گل داشته باشید. اینکه از هرجایی توپ را بگیرید و زیر توپ بزنید، ۶ مهاجم هم در محوطه جریمه باشند، کاری از پیش نمی‌برید.

وی افزود: بازی مستقیم برای مدافعان راحت‌تر است چون راحت توپ را دفع می‌کنند. ژاپنی‌ها در ضربه سر ضعف داشتند اما قطری‌ها همه ضربات سر را زدند چون ژاپن روی هوا ضعیف بود ما این تیم را شکست دادیم و فکر می‌کردیم در برابر قطر هم اگر توپ‌ها را بلند ارسال کنیم، اشتباه می‌کنند و ما به گل می‌رسیم. اینکه برنامه برای بازی داشته باشیم و کارهای تاکتیکی بکنیم، چیزی در بازی ندیدیم. این یک واقعیت است. ما به اشتباهات کادر فنی و بی برنامه بودن باختیم. این نفرات همان بازیکنان هستند که بازی‌های خوبی انجام می‌دادند. مگر غیر از این است؟

وی با بیان اینکه ایران در پنج بازی جام ملت‌های آسیا برنامه مشخصی در زمین پیاده نکرد، گفت: پنج بازی متفاوت از تیم ملی در جام ملت‌های آسیا دیدم که هیچ کدام بر اساس اصول و فن نبوده است. بازی ژاپن را با یک بازی احساسی بردیم و در بازی‌های قبلی برخی نفرات با هنر فردی خود بازی را برای ما درآوردند. اینکه یک برنامه مشخص و سیستم و تاکتیک مشخصی از تیم ملی بینیم، چیزی ندیدیم. یک نیمه خوب و یک نیمه بد بودیم. مگر می‌شود یک تیم آنقدر نوسان داشته باشد؟

درخشان در ادامه گفت: مگر همین بازیکنان بازی‌ها را نبردند؟ اینکه از این نفرات برای اجرای تاکتیک خود استفاده کنید، وظیفه کادر فنی است. کادر فنی باید با این نفرات برای تیم تاکتیک تعیین می‌کرد اما آنها منتظر ماندند که نفرات ایران با هنر فردی خود بازی را برای ما دربیاورند. در تمام بازی‌هایی که بردیم، به لطف خلاقیت نفرات ایران به گل رسیدیم. در بازی با ژاپن هم در دقایق پایانی روی یک اوت دستی، توپ درون محوطه جریمه به مدافعان ژاپن رسید و آنها دچار اشتباه شدند و به ما پنالتی دادند. اوت دستی که پنالتی نیست. مگر غیر از این است که با تاکتیک اوت دستی ژاپن را بردیم؟

درخشان در پاسخ به سوالی درباره تعویض‌های ایران در دیدار برابر قطر هم گفت: اصلا ماندم چطور شهریار مغانلو که یک دقیقه در طول جام بازی نکرده بود در دقایق پایانی بازی به میدان آمد؟ این تصمیم واقعا اشتباه بود. تمام تصمیمات ما در طول بازی برابر قطر این بود که مهاجم در زمین زیاد کنیم و از بازیکنان دیگر بخواهیم توپ را روی دروازه ارسال کنند. کل بازی این شده بود که شاهد بازی مستقیم باشیم.

او درباره عملکرد خط دفاع ایران در طول بازی‌های جام ملت‌های آسیا هم گفت: متاسفانه خط دفاع ما واقعا ضعیف بود و قبل از بازی‌ها و در طول جام، با تیم قدرتمند بازی نکردیم که این ضعف مشهود باشد. تیم‌های ضعیف هم روی دروازه ما به راحتی فرصت گلزنی ایجاد می‌کردند اما این ضعف را کادر فنی ایران ندید و به دنبال رفع این مشکل نرفتند. البته درباره تیم ملی می‌گویند بر خلاف خط دفاع، خط حمله تیم ملی خوب بوده که به نظر من چون نفرات خط حمله خوب بودند، ایران در خط حمله خوب کار می‌کرد و از نظر تاکتیکی کادر فنی برنامه‌ای برای این موضوع نداشت.

درخشان به نفرات کادر فنی تیم ملی اشاره کرد و گفت: مربیان تیم ملی چه تجربه‌ای داشتند؟ کدامشان تجربه داشتند؟ خیلی مهم است که کادر فنی با تجربه باشد و در بازی‌های بزرگ و شرایط حساس به سرمربی کمک کند. دستیاران آقای قلعه‌نویی در حدی نبودند که به سرمربی کمک کنند.

وی به حواشی نشست‌های خبری امیرقلعه‌نویی قبل از بازی‌ها اشاره کرد وگفت:  ما یاد گرفتیم حاشیه‌ها را زیاد کنیم واصل موضوع را فراموش کنیم. به جای اینکه از مسائل فنی تیم صحبت کنیم دائم می‌گوییم خبرنگاران با تیم ملی همراهی نکردند و داور اینچنین است و آنچنان است. این حرف‌ها تنش ایجاد می‌کند و باعث می‌شود ذهن بازیکن از مسائل فنی دور باشد.

درخشان در ادامه گفت: قبل از بازی با قطر همه فکر می‌کردند کار تمام شده است و ما قهرمان هستیم. کاری که تمام نشده است را تمام شده می‌دانستیم. ما پیش‌ پیش برای جام‌جهانی هم برنامه‌ریزی کرده بودیم که چه کسی روی نیمکت نشیند و چه کسی چه کار کند. با حذف کره هم قهرمانی را ۱۰۰ درصد برای خود می‌دانستیم در حالی که از حذف این تیم برابر اردن باید می‌ترسیدیم که سر تیم خودمان نیاید. بعد از حذف ژاپن فکر می‌کردیم حالا جام را چطور باید بالای سر ببریم! از آن طرف اردن صعود کرده بود دیگر خیالمان راحت بود فکر می‌کردیم جام در دست ماست. در حالی که از باخت کره برابر اردن باید می‌ترسیدیم. فکر می‌کردیم قطر را راحت شکست می‌دهیم چون هر بار ۳ یا ۴ گل به این تیم زده‌ایم. البته در بازی برابر قطر، آنها زود گل خوردند و اگر اینطور نبود، بازی طور دیگری پیش می‌رفت. آنها می‌توانستند بازی را با اختلاف ببرند چون یکی دو فرصت خوب را هم به گل تبدیل نکردند.

او در پاسخ به سوالی درباره آینده همکاری امیر قلعه‌نویی با تیم ملی هم گفت: اگر قرار است با آقای قلعه‌نویی ادامه دهیم باید بدانیم با کدام تاکتیک و برنامه قرار است ادامه بدهیم؟ این وضعیت فوتبال ما در پنج بازی جام ملت‌های آسیا با امیر قلعه‌نویی بود. یک روز بالا، یک روز پایین، یک روز بد و یک روز زیر صفر بودیم. یک روز هم ژاپن را با خلاقیت بازیکنان شکست می‌دهیم.

درخشان با مقایسه دوره سرمربی‌گری کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران با امیر قلعه‌نویی گفت: کی‌روش اگر شناور بازی نمی‌کرد و تیمش رو به جلو نبود که آن را بلد نبود، حداقل دفاع کردن و کارهای دفاعی را بلد بود. او به بازیکنان یاد داده بود چطور دفاع کنند اما تیم ملی در دفاع بد بود و در خط حمله هم روی خلاقیت بازیکنان به گل می‌رسید. ما در بازی‌های دوستانه هم شاهد ضعف خط دفاع بودیم اما برای رفع این ضعف کاری نکردیم.

چیزی که ایران برابر قطر کم داشت

چیزی که ایران برابر قطر کم داشت

کارشناس ایرانی شبکه الکاس از دلیل اصلی شکست ایران برابر قطر در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا سخن به میان آورد.

به گزارش ایسنا وبه نقل از الکاس، تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف قطر رفت و با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد تا این قطر باشد که برای دومین بار پیاپی به فینال راه پیدا کند و حریف اردن در بازی پایانی شود.

لیث نوبری، کارشناس ایرانی شبکه الکاس قطر بعد از بازی درباره دلیل شکست ایران گفت: قبل از هر چیزی این پیروزی را به بازیکنان و مردم قطر تبریک می گویم. به نظرم قطر یک نمایش قهرمانانه داشت. ایران بازی را بسیار خوب آغاز کرد و توانست توسط آزمون به گل برسد. به نظرم ایران خوب بازی کرد و امیر قلعه نویی بهترین ترکیب خود را انتخاب کرد اما یک بازیکن در کنار وظایف فردی که در زمین دارد وظایف تیمی هم دارد که باید به نحو احسن آنها را انجام دهد.

او ادامه داد: متاسفانه ایران مشکل بزرگی در زمین داشت و آن کند بودن بازیکنان بود که همین باعث شکست ایران شد. کافی است نگاهی به اکرم عفیف و معز علی در میدان داشته باشید. آنها با روحیه جنگندگی و تلاش زیادی بازی کردند و زمینه ساز پیروزی قطر شدند اما بازیکنان ایران با چنین روحیه‌ای بازی نکردند و نتوانستند با ریتم و آهنگ بازی خود را سازگار کنند.

لیث نوبری درباره این سوال که ایران برای قهرمانی به چه چیزی نیاز داشت؟ گفت: من نظر نشات اکرم را که می‌گوید ایران شخصیت قهرمانی ندارد قبول ندارم. ما شخصیت قهرمانی داریم. اگر از حمایت تماشاگران خود برخوردار بودیم و مانند قطر میزبان بودیم قطعا می‌توانستیم به قهرمانی دست پیدا کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.