تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 آبان 1401 - 6:38
کد خبر : 116344

خاورمیانه آبستن جنگ جدیدی است

خاورمیانه آبستن جنگ جدیدی است

آرمان شرق-گروه بین الملل:حمله پهپادی اسراییل به این محموله انرژی، کاملا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. هدف قرار دادن این محموله سوخت که باتوجه به درخواست لبنان برای تامین انرژی در زمستان پیش‌رو ارسال شده بود نشان دهنده آن است که اسراییل پس از اینکه «بنیامین نتنیاهو» به قدرت رسید به دنبال ماجراجویی و آشفته کردن وضعیت منطقه است.

آرمان امروز، سیاوش پورعلی: بامداد روز چهارشنبه ۱۸ آبان کاروان حامل سوخت که ایران را به مقصد لبنان ترک کرده بود در مرز القائم که به‌نوعی خط مرزی عراق و سوریه محسوب می‌شود مورد حمله پهپادی قرار گرفت. بنا بر آخرین گزارش‌های منتشر شده تنها ۲ تانکر از مجموع ۲۲ تانکر حامل سوخت بعد از حمله پهپادی از بین رفته است و هیچ صدمه جانی‌ای در پی نداشته است. طبق اعلام رسانه‌ها عراقی هنگامی که ۸ تانکر سوخت از مرز عراق عبور کردند و وارد خاک سوریه شدند، توسط پهبادی که گفته می‌شود از اسراییل پرواز کرده است مورد حمله قرار گرفتند. طبق این گزارشات ۶ تانکر سوخت باقی مانده به سمت لبنان حرکت کردند ولی همچنان ۱۴ تانکر در کشور عراق باقی مانده‌اند تا در موردشان تصمیم‌گیری شود. در ابتدا کشورهای منطقه، پیکان انتقادات و اتهام‌ها را به سوی آمریکا نشانه رفتند که بعد از چند ساعت نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه اعلام کردند که دخالتی در این حمله نداشته‌اند. در ابتدای رخدادن این حادثه برخی رسانه‌ها آماری منتشر کردند که نشان از فوت تعدادی از رانندگان و دیگر عوامل این کاروان می‌داد که ساعاتی بعد از حادثه تکذیب شد.
وبگاه «بغداد الیوم» با انتشار این خبر نوشت: «جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، ادعا کرد که دلیل این انفجار، هدف قرار گرفتن یک محموله کمک‌های ایران به لبنان در نزدیکی گذرگاه مرزی «القائم» بود.
وی مدعی شد: «سه پهپاد اسرائیلی محموله کمک‌های سوختی ایران به لبنان را در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق هدف قرار دادند که طبق اطلاعات به دست آمده، خسارت مالی و جانی به همراه داشته است».
به گفته المعموری، این اقدام در چارچوب سیاست «تل‌آویو» و متحدانش در جلوگیری از کمک‌ها برای پایان دادن به بحران انرژی در بیروت و سایر شهرهای لبنان صورت گرفت. آنچه در این بین باید به آن اشاره کنیم، ورود و خروج محموله‌های سوخت کاملا به‌صورت رسمی و طبق توافق‌نامه‌های امضا شده میان «ایران» و کشورهای «عراق»، «سوریه» و «لبنان» صورت گرفته بود و رسانه‌های عراقی ادعا می‌کنند که این محموله سوختی قرار بود مانند زمستان سال گذشته به دست لبنانی‌ها برسد و بحران این کشور در زمینه انرژی را برطرف کند.
از سوی دیگر، کانال تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران (صابرین نیوز) که برای اولین بار این خبر را منتشر کرده است در این مورد و با اشاره به حضور هواپیماهای آمریکایی در منطقه، نوشت: تنها چند ساعت پس از این حمله هوایی علیه مرزهای سوریه و عراق، یک عملیات شناسایی آمریکایی در شرق سوریه در حال انجام است و یک فروند هواپیمای اطلاعاتی و جنگ الکترونیک متعلق به نیروی هوایی آمریکا از نوع «Boeing RC-135W Rivet Joint» که از پایگاه العدید قطر به پرواز درآمده، در حال انجام عملیات شناسایی در عمق سوریه به سمت منطقه شرقی در امتداد مرز سوریه و عراق است.
به نوشته این رسانه، علاوه بر آن، دومین هواپیمای نظامی آمریکا که به‌عنوان یک پلت فرم ارتباطی و حلقه ارتباطی هوابرد و مأموریت‌های اطلاعات الکترونیک از نوع Bombardier E-11A در حال پرواز بر فراز منطقه القائم در مرزهای عراق و سوریه در نزدیکی محل هدف قرار دادن تانکرهای سوخت در بامداد امروز است. هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با ما معتقد است که در چند روز آینده جبهه موسوم به مقاومت که در کشورهای «ایران»، «عراق»، «سوریه»، «لبنان»، «فلسطین» و البته «یمن» حضور دارند به زودی جوابی به رژیم صهیونیستی می‌دهند و خاورمیانه در روزهای آینده آبستن حوادث نظامی خواهد بود و این تحرکات منطقه را به کام جنگ خواهد کشاند.
اسراییل سیاستهای جنگطلبانه خود را آغاز کرده است
«حسن هانی‌زاده»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که حمله پهپادی به کاروان سوختی که ایران را به مقصد لبنان ترک کرده بود، نشان از چه وضعیتی در منطقه دارد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که این محموله سوختی که از ایران به سمت لبنان می‌رفت کاملا رسمی و قانونی بود و چهار کشور «ایران»، «عراق»، «سوریه» و «لبنان» در توافق‌نامه‌‎ای که امضا کردند به این کاروان اجازه تردد داده‌ بودند. با این توضیح باید بگوییم که حمله پهپادی اسراییل به این محموله انرژی، کاملا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. هدف قرار دادن این محموله سوخت که باتوجه به درخواست لبنان برای تامین انرژی در زمستان پیش‌رو ارسال شده بود نشان دهنده آن است که اسراییل پس از اینکه «بنیامین نتنیاهو» به قدرت رسید به دنبال ماجراجویی و آشفته کردن وضعیت منطقه است. باتوجه به پیروزی «حزب لیکود» در انتخابات اسراییل و کابینه‌ای که قرار است از مذهبی‌های افراطی تشکیل شود نشان از آماده‌سازی اسراییل برای ناامن کردن و درگیری‌های نظامی در منطقه است.»
این تحلیلگر مسایل خاورمیانه در همین مورد و با اشاره به واکنش تلافی‌جویانه‌ای که کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان می‌خواهند به این عملیات بدهند، ادامه می‌دهد: «حمله روز گذشته به محموله سوخت ایرانی که عازم لبنان بود تنها به این دو کشور باز نمی‌گردد زیرا این یک محموله استراتژیک محسوب می‌شود که به سوی لبنان می‌رفت. در این موضوع باید بگوییم که پهپادهای اسراییلی در واقع محور مقاومت در منطقه را هدف قرار داده‌اند و باید در انتظار پاسخ نیروهای این محور که در ایران، لبنان، عراق، سوریه، فلسطین و البته یمن حضور دارند، باشد. بنا بر خبرهای منتشر شده از سوی مسئولان و نیروهای مقاومت در این کشورها نشان می‌دهد که آنها در حال رایزنی برای پاسخ به این حمله اسراییل هستند. با توجه به این گزارشات باید بگوییم که منطقه در روزهای آینده آبستن حوادث نظامی است. در واقع نیروهای محور مقاومت می‌خواهند در مقابل اقدام کنونی اسراییل که با برنامه‌های جنگ‌طلبانه نتنیاهو رخ داده است پاسخ در خوری بدهند تا به‎نوعی بتواند از اقدامات آینده این رژیم در منطقه جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که مقامات و نیروهای محور مقاومت برنامه‌ها و سناریوهایی برای تقابل با حمله‌های اسراییل را دارند که حالا باید از آنها رونمایی کنند.»
هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که حمله کنونی اسرائیل به کاروان حامل سوخت ایرانی چه ارتباطی با تهدیدهای هفته‌های اخیر که از سوی مقامات آلمان، فرانسه، آمریکا، عربستان سعودی، آذربایجان مطرح شده است، دارد، اضافه می‌کند: «ایران نه‌تنها از طریق رسانه‌ای و آنچه سیاست اعمالی دولت‌ها خوانده می‌شود تهدید شده است بلکه در حمله تروریستی به نمازگزاران حرم شاه چراغ(ع) دیدم که ردپای کشورهایی که به نوعی ایران را تهدید می‌کنند به چشم می‌خورد. این نشان دهنده آن است که باید پاسخی مشخص به این کشورها داد تا بار دیگر امنیت ایران را هدف قرار ندهند. در حمله تروریستی به شاه چراغ (ع) چهره جدیدی از داعش را مشاهده کردیم که باید برنامه‌ریزی مشخصی در این مورد اعمال شود. در پاسخ به این سوال شما باید بگویم که در حال حاضر در برابر با تهدیدهایی که کشورهای منطقه‌ای و اروپایی بر علیه ایران مطرح می‌کنند اولویت با پاسخگویی به تحریکات جنگ‌طلبانه اسرائیل است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.