تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 8:45
کد خبر : 146360

« توپ انتخابات » در زمین شورای نگهبان

« توپ انتخابات » در زمین شورای نگهبان

آرمان شرق-گروه سیاست:«محسن هاشمی»، عضو حزب کارگزاران با اشاره به فرمایشات انتخاباتی رهبری گفت: در ملاقات اخیر مردم کرمان با رهبری، ایشان مجددا اشاره به مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات کردند که متاسفانه از زمان پیش ثبت‌نام و رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نحوه برخورد مسوولان اجرایی و اجتماعی و امنیتی مشخص است که به تذکرات ایشان توجه نشده است.»

« توپ انتخابات » در زمین شورای نگهبان

آرمان امروز، گروه سیاسی: مرحله دوم غربالگری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های نظارت در رسانه‌ها منتشر شد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد همانند اعلام نتایج بررسی توسط هیات‌های اجرایی برخی از انتقادها را به همراه داشت و با‌توجه به اینکه حدود ۵۲ درصد در این غربالگری تایید صلاحیت شدند با این حال هنوز روند بررسی‌ها به پایان نرسیده است و همانطور که پیشتر سخنگوی شورای نگهبان هم اعلام کرده بود فیلتر نهایی بررسی صلاحیت‌ها متعلق به این شورا است، یعنی مرحله سوم غربالگری. با این وجود باید بگوییم که توپ انتخابات مجلس در زمین شورای نگهبان قرار دارد تا اینکه ببینیم در فرصت باقی مانده تا انتخابات چه تصمیمی برای حضور چهره‌هاخواهد گرفت. در ادامه این گزارش به برخی واکنش‌های سیاستمدارها به رد صلاحت‌ها و همچنین مشارکت حداکثری اشاره خواهیم کرد. طبق اعلام وزارت کشور که پیش از این برنامه انتخاباتی را منتشر کرده است باید اضافه کنیم که از روز ۲۲ دی ماه فعالیت شورای نگهبان آغاز و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. باتوجه به این تقویم، ۲۰ روز بعد از اعلام نتایج ببرسی‌های نهایی، روز انتخابات فرا خواهد رسید. هم اکنون ۸ هفته تا روز برگزاری انتخابات زمان باقی مانده است و در این مورد همه در انتظارند تا مشاهده کنند که شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای افزایش میزان مشارکت دارند.

بهتذکرات انتخاباتی رهبری توجه شود

«محسن هاشمی»، عضو حزب کارگزاران با اشاره به فرمایشات انتخاباتی رهبری گفت: در ملاقات اخیر مردم کرمان با رهبری، ایشان مجددا اشاره به مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات کردند که متاسفانه از زمان پیش ثبت‌نام و رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نحوه برخورد مسوولان اجرایی و اجتماعی و امنیتی مشخص است که به تذکرات ایشان توجه نشده است.»

شورای نگهبان با وسعت نظر بیشتری نسبت به کاندیداها عمل کند

«منوچهر متکی»، در نشست هیات عالی شورای وحدت با بیان اینکه تمهید شرایط برگزاری انتخابات پرشور، رقابتی و سالم که همراه با مشارکت بالا باشد ضروری است، گفت: «همه احزاب، نهادها، دستگاه‌ها و حتی خود مردم در قبال برگزاری انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی وظایف خاص و کلیدی دارند که به وقت خود باید نسبت به آن عمل کنند. انتظار و مطالبه همه دلسوزان و دوستداران حقیقی انقلاب و نظام این است که شورای نگهبان ضمن رد قاطع افراد دارای احکام قضایی و معاندان نظام، با وسعت نظر بیشتری نسبت به تایید صلاحیت‌ها ورود کند. انتظار این است افراد مشمول عنوان عدم احراز صلاحیت به حداقل برسد و واقعا شامل کسانی باشد که امکان احراز صلاحیت آنان نیست.»

 

شورای نگهبان نرمش قهرمانانه داشته باشد

«حسین کنعانی‌مقدم»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در همین مورد گفت: «اگر ما بدنبال هدفی که رهبری بارها تاکید کرده اند، هستیم که مشارکت حداکثری شکل بگیرد؛ باید شاهد نرمش قهرمانانه از سوی شورای نگهبان باشیم و دولت هم با حل مسائل معیشتی، این امید را به مردم بدهد که رای آنها می تواند اثرگذار باشد. مردم اگر حس کنند که رای آنها اثر نداشته دیگر رای نمی دهند. از من پرسیده شد به چه کسی باید رای داد من گفتم باید به این سوال پاسخ دهید که چرا باید رای داد؟ اگر این چالش حل نشود مشارکت حداکثری شکل نخواهد گرفت.»

 

سه دلیل عمده ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی

آرمان امروز: «علیرضا بیگی»، نماینده مجلس، درباره ردصلاحیت نمایندگان منتقد به «انتخاب» گفت: «نمایندگان ملت اگر احساس کنند که در دفاع از حقوق مردم با بی مهری مواجه خواهند شد ترجیح می‌دهند این تجربه برای آن‌ها تکرار نشود. این مسئله پیام خوبی را مخابره نمی‌کند.

کسی انگیزه کار پیدا نمی‌کند. عموما «عدم التزام به جمهوری اسلامی»، «قانون اساسی» و «اصل ولایت فقیه» دلایل اعلام شده برای رد صلاحیت‌ها بوده است. من ۴۰درصد جانبازی دارم، سال‌ها فرمانده نیروی انتظامی استان‌های مختلف، معاون فراجا و ۶سال سابقه استانداری دارم، وقتی بگویند چنین آدمی باور به جمهوری اسلامی نداشته باشد عجیب
است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.