تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 7:38
کد خبر : 148776

تمدید ماه عسل ایران و عربستان!

تمدید ماه عسل ایران و عربستان!

آرمان شرق-گروه بین الملل:عربستان گفته است که می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند اما تا زمانی که ما به عضویت اف ای تی اف در نیاییم و شبکه های بانکی به سمت ما باز نشود هیچ کس نمی تواند در ایران سرمایه گذاری کند.

تمدید ماه عسل ایران و عربستان!

 

آرمان امروز: در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، طرفین در خصوص آخرین روند توسعه روابط دوجانبه و برخی تحولات منطقه ای و بین‌المللی بویژه تحولات غزه و رفح گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان به تداوم حملات اسراییل علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، به تهدیدات و اقدامات اسرائیل علیه منطقه رفح که بیش از ۱ میلیون ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی ها را مورد تأکید قرار داد.

امیرعبداللهیان افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل آمریکا و در موضوع رفح و با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است.

امیرعبداللهیان گفت: ما جنگ را راه حل نمی دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل کشی رژیم اسراییل بر امنیت و ثبات منطقه اجتناب ناپذیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود از جمله با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را در موضوع غزه ضروری دانست.

طرفین با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، وجود نگاه راهبردی در مناسبات دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

در این گفت‌وگو همچنین امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیات نیروهای مسلح در عربستان، علت تاخیر در حل مشکل پرواز عمره گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.

وی برای از سرگیری سفر عمره گذاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد.

فیصل بن فرحان از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای تشکیل اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت توقف نسل کشی اسراییل در غزه و کرانه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف با دیگر وزرای خارجه رایزنی بیشتر صورت دهند.

وزیر خارجه عربستان از بی توجهی نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به درخواست های جهانی برای توقف جنگ و حتی نادیده گرفتن مواضع و فشارهای حامیان این رژیم انتقاد کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و به ویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در چارچوب حقوق بین الملل تاکید نمودند.

وزرای امور خارجه ایران و عربستان بر اهمیت تداوم تماس ها و رایزنی های فیمابین تاکید کردند.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به امیرعبداللهیان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.

وی برای از سرگیری سفر عمره گذاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و بویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در چارچوب حقوق بین الملل تاکید نمودند.

وزرای امور خارجه ایران و عربستان بر اهمیت تداوم تماس ها و رایزنی های فیمابین تاکید کردند.

علی بیگدلی در این رابطه معتقد است: استراتژی محمد بن سلمان در قالب سیاست های خاورمیانه ای آشتی و توافق با ایران بود. در این وضعیت به این خاطر که آمریکا و چین و روسیه نمی خواستند در خاورمیانه که چهل درصد نیاز انرژی جهان و شصت درصد نیاز انرژی چین از آن تامین می شود سطح تنش افزایش پیدا کند ما و عربستان را به طرف صلح و آشتی هل دادند.

وی افزود: مسئله‌ دیگر بازگرداندن عراق، سوریه و لبنان به جهان عرب است. علی رغم همه‌ بدبینی ها و تنفری که نسبت به بشار اسد در عربستان وجود داشت، الان می خواهند که او به جهان عرب بازگردد. پادشاه اردن هم چند روز پیش گفت که اگر سوریه می خواهد به جهان عرب بازگردد باید از کشور های خارجی بخواهد که پایگاه هایشان در سوریه را ترک کنند که منظور او ایران و ترکیه بود.

بیگدلی ادامه داد: سفرهای آقای امیرعبداللهیان به منطقه هم به همین منظور بود. رقابت ایران و عربستان در لبنان باعث شده بود که این کشور یک سال نتواند رییس جمهوری را تعیین کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:این حرف یک نوع شمشیر انداختن برای ایران بود. بنابراین فشارهایی که در منطقه عربستان دارد به ما وارد می کند که اگر قرار است ما با هم صلح کنیم ایران هم یک سری رفتارهای سیاسی خود در منطقه را باید کنار بگذارد.

وی افزود: حالا عربستان گفته است که می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند اما تا زمانی که ما به عضویت اف ای تی اف در نیاییم و شبکه های بانکی به سمت ما باز نشود هیچ کس نمی تواند در ایران سرمایه گذاری کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.