تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 - 6:57
کد خبر : 116503

بدرقه تیم ملی در سکوت آزادی

بدرقه تیم ملی در سکوت آزادی

آرمان شرق-گروه ورزش:در ادوار گذشته جام جهانی همیشه مراسمی تحت عنوان بدرقه تیم ملی توسط هواداران برگزار می‌شد. مراسمی در حاشیه آخرین بازی دوستانه تیم قبل از اعزام به مسابقات. با این حال دستورالعمل بدون تماشاچی شدن بازی‌ها که دو ماه پیش به خاطر شرایط کشور صادر شد به آخرین بازی تیم ملی هم رسید و امسال یوزها در شرایطی آخرین بازی دوستانه خود را انجام دادند که سکوهای سرد ورزشگاه آزادی تنها نظاره‌گر این بازی بود.

تیم ملی ایران در آخرین بازی خود قبل از سفر به قطر برای حضور در جام جهانی پنجشنبه غروب مقابل تیم ملی نیکاراگوئه در یک بازی دوستانه به میدان رفت. در این بازی که بدون حضور تماشاگران برگزار شد، ملی‌پوشان کشورمان با تک گل مهدی ترابی از سد حریف خود گذشتند.

آخرین باری که کارلوس کی‌روش در ورزشگاه آزادی روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته بود، برمی‌گشت به چهار سال پیش. تا اینکه غروب ۱۹ آبان ۱۴۰۱ این مربی پرتغالی یک‌بار دیگر به عنوان سرمربی ایران در این ورزشگاه حاضر شد تا تیمش را مقابل نیکاراگوئه هدایت کند. جز کی‌روش دو بازیکن دیگر هم بعد از مدت‌ها در آزادی با پیراهن تیم ملی حضور پیدا کردند: رامین رضاییان و روزبه چشمی. دو بازیکنی که تا همین دو ماه پیش هیچ شانسی برای شرکت در جام جهانی نداشتند، اما با تغییر و تحول در راس فدراسیون و بازگشت کی‌روش دوباره تبدیل به گزینه‌های مورد اعتماد پیرمرد پرتغالی شدند.
کی‌روش در بازی مقابل رقیب گمنام خود یک ترکیب متفاوت را راهی میدان کرد. نبود اکثر لژیونرها جز آنهایی که در قطر بازی می‌کردند و در اردوی تیم ملی حاضر شدند، یکی از دلایل چیدمان عجیب سرمربی تیم بود. دلیل دیگر را شاید بتوان تلاشی برای مخفی ماندن نقشه‌های اصلی تیم دانست. در این بازی کی‌روش، بیرانوند را درون دروازه قرار داد. پورعلی‌ گنجی را در مرکز خط دفاعی و ابوالفضل جلالی را در سمت چپ. همچنین کنعانی‌زادگان را به سمت راست خط دفاعی فرستاد. به میلاد سرلک در کنار امید نورافکن و روزبه چشمی در خط میانی بازی داد و رامین رضاییان و وحید امیری و مهدی ترابی را به عنوان عناصر تهاجمی در نظر گرفت. بزرگ‌ترین سورپرایز او نیز فکس کردن آریا برزگر مهاجم جوان تیم‌های ملی جوانان و امید بود. در لحظه شروع بازی این تصور به وجود آمد که تیم ملی ایران با سیستم ۲-۵-۳ بازی می‌کند. سیستمی که در ادامه با توجه به تغییرات و تعویض‌ها چندین حالت مختلف به خود گرفت.
استفاده از کنعانی‌زادگان در سمت راست خط دفاعی و بازی دادن به رامین رضاییان در خط جلو، در روز غیبت صادق محرمی و دو وینگر تهاجمی تیم یعنی جهانبخش و قلی‌زاده کاملا قابل درک بود، اما با توجه به اینکه شجاع خلیل‌زاده سابقه حضور در دفاع راست را در کارنامه دارد به نظر می‌رسید این بازیکن در سمت راست خط دفاعی به کار گرفته شود. با این حال شجاع نه تنها چنین شانسی پیدا نکرد، بلکه در نیمه دوم و بعد از مصدومیت امید ابراهیمی به جای او وارد زمین شد. این یعنی ممکن بود شجاع خلیل‌زاده اصلا بازی نکند.
کی‌روش در بازی دوستانه مقابل نیکاراگوئه سعی کرد به چند بازیکن جوان و آینده‌دار تیم ملی هم بازی بدهد. همان بازیکنانی که طی روزهای گذشته از اردوهای تیم ملی جوانان و امید در اردوی تیم ملی حاضر شدند تا کی‌روش از لحاظ کمیت نفرات در برگزاری تمرین به مشکل نخورد. کی‌روش علاوه بر بازی دادن به برزگر، جوانان از جمله مهدی هاشم‌نژاد، سامان تورانیان و امیرعلی صادقی را نیز در نیمه دوم به کار گرفت. کی‌روش چند روز پیش در یک اظهارنظری گفته بود این بازیکنان ستاره‌های ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند بود. کی‌روش دو تعویض دیگر هم در این مسابقه انجام داد. فرستادن سید حسین حسینی به جای بیرانوند و امید ابراهیمی به جای امید نورافکن.
بازی گرفتن از حسینی در حالی که پیام نیازمند و محمدرضا اخباری روی نیمکت تیم ملی حضور داشتند یک پیام واضح داشت: اینکه کی‌روش انتخاب‌هایش را برای درون دروازه ایران انجام داده و دروازه‌بان‌های تیم‌های سپاهان و تراکتور احتمالا شانسی برای سفر به قطر نخواهند داشت.
در نهایت تیم ملی ایران در حالی با یک گل تیم صد و سی و دوم دنیا را شکست داد که برخی تصور می‌کردند یک پیروزی پرگل در انتظار تیم ملی خواهد بود. با این حال نه تنها خبری از پیروزی پرگل نبود که چند بار جا ماندن خط دفاعی تیم مقابل بازیکنان گمنام حریف هواداران را نگران کرد. در مورد این مساله باید در نظر داشت که گرچه بسیاری از بازیکنان اصلی تیم حاضر نبودند و کی‌روش هم از ترکیبی متفاوت بهره می‌گرفت، اما سرمربی تیم در خط دفاعی تقریبا تمام گزینه‌های نهایی‌اش را در دسترس داشت. یعنی دروازه‌بان و خط دفاعی ایران در جام جهانی تقریبا همین خط دفاعی و دروازه‌بان بازی با نیکاراگوئه خواهند بود.
مصدومیت امید ابراهیمی هم تبدیل به تلخ‌ترین اتفاق این بازی دوستانه شد. ستاره تقریبا پا به سن گذاشته تیم ملی فوتبال ایران دقایقی بعد از ورود به زمین دچار کشیدگی عضله شد و جای خود را به شجاع خلیل‌زاده داد. طبق اخباری که از اطراف تیم ملی به گوش می‌رسد، امید ابراهیمی دچار پارگی از ناحیه همسترینگ شده. اتفاقی که در صورت تایید به معنای پایان یافتن رویای حضور در جام جهانی برای این بازیکن است. همچنین می‌تواند روی تصمیمات سرمربی تیم ملی برای خط زدن چهار بازیکن آخر از لیست نهایی نیز اثر بگذارد.
تیم ملی ایران تنها تیم گروه B مسابقات جام جهانی است که هنوز لیست نهایی خود را اعلام نکرده است. پیش‌بینی می‌شود این لیست طی امروز یا نهایتا یکی، دو روز آینده اعلام شود، چراکه تیم ملی روز ۲۲ آبان عازم دوحه خواهد شد و باید تا آن زمان لیست نهایی مشخص شده باشد. ایران قرار است روز ۲۵ آبان در آخرین بازی دوستانه خود قبل از جام جهانی به مصاف تونس هم برود.
همان‌طور که گفته شد مصدومیت امید ابراهیمی اتفاق تلخ آخرین بازی دوستانه تیم ملی قبل از سفر به جام جهانی بود. اما اتفاقی تلخ‌تر از آن هم در غروب پنجشنبه ۱۹ آبان رخ داد: خالی بودن ورزشگاه آزادی.
در ادوار گذشته جام جهانی همیشه مراسمی تحت عنوان بدرقه تیم ملی توسط هواداران برگزار می‌شد. مراسمی در حاشیه آخرین بازی دوستانه تیم قبل از اعزام به مسابقات. مثلا بازی ایران و بوسنی قبل از جام جهانی ۲۰۰۶. با این حال دستورالعمل بدون تماشاچی شدن بازی‌ها که دو ماه پیش به خاطر شرایط کشور صادر شد به آخرین بازی تیم ملی هم رسید و امسال یوزها در شرایطی آخرین بازی دوستانه خود را انجام دادند که سکوهای سرد ورزشگاه آزادی تنها نظاره‌گر این بازی بود./اعتماد

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.