عصر هیجان

 در یک‌هشتم نهایی اما برتری ژاپن برابر بحرین راحت‌تر از حد تصور به دست آمد. آنها در حالی ۳ بر یک به پیروزی رسیدند که تنها گل تیم حریف هم در اثر اشتباه مدافع و دروازه‌بان ژاپن به ثبت رسید. غیر از این، شاگردان موریاسو چندین و چند موقعیت گل دیگر را از دست دادند تا مقندرانه به یک‌چهارم نهایی برسند. مسیر ایران را هم که همه می‌دانیم. شاگردان امیر قلعه‌نویی تورنمنت را با برتری ۴ بر یک برابر فلسطین آغاز کردند، در ادامه با یک گل هنگ‌کنگ را بردند و در آخرین مسابقه مرحله گروهی نیز با نتیجه ۲ بر یک امارات را از پیش رو برداشتند.

تیم ایران در یک‌هشتم نهایی به مصاف سوریه رفت و با وجود رسیدن به گل زودهنگام توسط مهدی طارمی از روی نقطه پنالتی، گل مساوی را به شکل مشابه دریافت کرد. اخراج مهدی طارمی در دقیقه ۹۰ بازی منجر به تحت فشار قرار گرفتن ایران در وقت‌های تلف‌شده و اضافی شد و البته نهایتا ملی‌پوشان در ضربات پنالتی موفق به عبور از سد حریف شدند.  ایران برای بازی با ژاپن مشکلاتی دارد. مهدی طارمی مثل مسابقه دور قبلی جام ملت‌های آسیا برابر این تیم محروم است، مجید حسینی و صادق محرمی ادامه تورنمنت را از دست داده‌اند و به علاوه به وقت اضافه کشیدن شدن بازی با سوریه، فشار زیادی به ملی‌پوشان وارد کرده؛ مخصوصا که فاصله بین آن بازی تا مسابقه امروز برابر ژاپن بسیار اندک بوده است. با همه اینها اما انتظار می‌رود تیم ملی بهترین و کم‌نقص‌ترین فوتبالش را برابر ژاپن بازی کند و البته که در این صورت بخت موفقیت برابر این تیم را خواهد داشت؛ چنان که عراق توانست با یک فوتبال منسجم و قابل قبول از سد این تیم بگذرد. ایران و ژاپن تا کنون ۱۸ بار به مصاف هم رفته‌اند و همه چیز به شکل حیرت‌انگیزی مساوی بوده است؛ ۶ برد برای هر کدام از دو تیم و ۶ مساوی. ایران تا کنون ۱۹ بار دروازه سامورایی‌ها را باز کرده و آنها ۲۱ مرتبه موفق به گلزنی برابر تیم کشورمان شده‌اند.

خبر داغ از اردوی ژاپن این که «ایتو جونیا» هافبک ۳۰ ساله تیم ملی فوتبال این کشور به دلیل متهم شدن به تجاوز جنسی از سوی پلیس، بلافاصله از اردوی سامورایی‌ها کنار گذاشته شد. در نهایت این که قضاوت بازی امروز را «ما نینگ» داور سرشناس چینی بر عهده خواهد داشت که خیلی هم راحت به بازیکنان خطاکار کارت می‌دهد.قلعه‌نویی چه گفت؟

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران پیش از بازی با ژاپن گفت: «این بازی می‌توانست در روز فینال انجام شود. هرچند الان هم یک فینال است. ژاپن را از چندماه قبل آنالیز کردیم. برنامه داشتیم کلیه تیم‌هایی را که احتمالا با ما روبه‌رو می‌شوند، آنالیز کنیم. از بازیکنان تیم خودمان به خاطر بازی قبلی تشکر می‌کنم. دیدار با سوریه یکی از بهترین بازی‌هایی بود که در ۱۰ ماه گذشته داشتیم.»

موریاسو چه گفت؟

هاجیمه موریاسو، سرمربی تیم ملی ژاپن پیش از بازی با ایران گفت: «این مسابقه از نظر بدنی بسیار سخت است، زیرا فقط ۲ روز از دیدار قبلی ما گذشته است. فکر می‌کنم برای بازیکنان مهم است که به صورت حرفه‌ای و به بهترین شکل ممکن در چارچوب مقررات تعیین‌شده توسط کمیته مسابقات آماده شوند. بنابراین بازیکنانم منتظر دیدار با ایران هستند.»