اوسمار ویرا 2 copy

دنیای اقتصاد : در چارچوب مسابقات هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر، پرسپولیس برد ارزشمندی را در آبادان به دست آورد و موفق شد صنعت نفت را با سه گل شکست بدهد. این یکی از کم‌بحث‌ترین نمایش‌های قرمزها در فصل جاری به شمار می‌آمد که بار دیگر سرمایه اجتماعی اوسمار ویرا، سرمربی برزیلی این تیم را افزایش داد.

با وجود اینکه نفت برای بقا می‌جنگید و این بازی در حضور تماشاگران پرشور آنها برگزار می‌شد، سرخ‌پوشان تقریبا در تمام طول بازی بر توپ و میدان مسلط بودند، بیش از ۶۰۰ پاس دادند، ۷۰ درصد مالکیت داشتند، سه گل زدند و تازه بعضی از کارشناسان داوری عقیده دارند گل آفساید گرفته‌شده عیسی آل‌کثیر هم سالم بود. همه اینها یعنی پرسپولیس روز خوبی داشت و قصد پا پس کشیدن از رقابت برای کسب عنوان قهرمانی را ندارد. این یک گام موفقیت‌آمیز دیگر برای اوسمار ویرا بود؛ سرمربی برزیلی قرمزها که دارد دیگران را وادار می‌کند او را جدی‌تر بگیرند.

آمار رویایی

دیدار با نفت دهمین حضور اوسمار ویرا روی نیمکت پرسپولیس بود که هشتمین برد او را به همراه آورد. ۹ مسابقه در لیگ برگزار شده و یک بازی در جام حذفی. ویرا در لیگ میانگین شگفت‌انگیز ۲.۴۴ امتیاز از هر بازی را ثبت کرده که واقعا آمار چشمگیری است. چنان که گفتیم پرسپولیس در دو مسابقه با هدایت سرمربی برزیلی‌اش برنده نشده؛ یکی دربی سخت تهران برابر تیم جنگجو و تدافعی استقلال و دیگری شکست نه چندان عادلانه برابر آلومینیوم در اراک. چه بسا اگر علیرضا بیرانوند گل چهل متری نمی‌خورد، شهاب زاهدی قدر موقعیت‌هایش را بهتر می‌دانست یا داور از اعلام یک پنالتی به سود پرسپولیس چشم نمی‌پوشید، نتیجه آن مسابقه هم تغییر می‌کرد. آنچه مسلم است اینکه قرمزها با ویرا عملکرد خوبی داشته‌اند؛ کاملا غافلگیرکننده و فراتر از انتظارات. حتی اگر از داوری به نفع سرخ‌ها بگویند.

ارزش خریدهای جدید

حتما بخشی از کیفیت مطلوب این روزهای پرسپولیس هم به حضور بازیکنان جدید در ترکیب این تیم مربوط می‌شود. خریدها واقعا موفقیت‌آمیز بوده‌اند. عیسی آل‌کثیر که اصلا نباید می‌رفت، در بازگشت به پرسپولیس فعلا ۴ گل در لیگ و یک گل در جام حذفی زده است. کیفیت اوستون اورونوف و عبدالکریم حسن هم که اصلا جای بحث ندارد. چه بسا اگر این بازیکنان در نیم‌فصل اول هم در اختیار کادرفنی بودند، کیفیت بازی تیم مضاعف می‌شد، اما به هر دلیلی این اتفاق رخ نداد. شاید حسرت بزرگ پرسپولیس هم‌اکنون از دست دادن شهاب زاهدی باشد؛ مهاجمی که بلافاصله بعد از ورود به لیگ ژاپن شروع به درخشش کرده است.

فرصت تاریخی اوسمار

در نهایت باید گفت سرمربی برزیلی که کارش را در فضایی جهنمی و با استقبال بسیار سرد هواداران و منتقدان شروع کرد، حالا آرام آرام در پرسپولیس جا افتاده و هر روز موافقان بیشتری پیدا می‌کند. هم در کشاکش انتقادات ابتدایی گفتیم و هم همین امروز تاکید می‌کنیم که همچنان برای اظهارنظر در مورد کیفیت و کارآمدی اوسمار ویرا باید صبور بود، اما تردیدی نیست که او فعلا از فرصت ناگهانی‌اش برای هدایت یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های ایران و آسیا نهایت استفاده را برده. شاید به خاطر همین است که بر خلاف دیگر مربیان خارجی لیگ برتر، بدون نگرانی و غرولند کارش را انجام می‌دهد. او نمی‌خواهد این بخت مهم برای ارتقای سطح شغلی و حرفه‌ای‌اش را آسان از دست بدهد. چراکه پیش از این عمدتا نفر شماره ۲ هر نیمکتی بود که در آنجا فعالیت می‌کرد  و حالا می‌تواند آقای شماره  یک باشد.