برای نمونه یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین، در گزارشی با عنوان «بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱» اعلام کرده که ۶۶‌درصد ایرانیان حداقل به یکی از روش‌های تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند. همچنین طبق ادعای یکتانت، تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌‌‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ میلیارد بار بوده است. این گزارش می‌‌‌گوید که هر کاربر ایرانی اینترنت به طور متوسط روزانه ۳۵ تبلیغ در وب‌سایت‌‌‌های ایرانی می‌‌‌بیند که میانگین ماهانه تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌‌‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از ۷۰ میلیارد بار رسیده بود. بر اساس گزارش یکتانت در سال گذشته، حدود ۴۰‌درصد از کل بودجه تبلیغات وب به موضوعات «مالی و سرمایه‌گذاری»، «زیبایی» و «سفر و گردشگری» اختصاص داشته است.

همچنین این پلتفرم به استفاده کسب و کارهای ایرانی از شبکه‌‌‌های اجتماعی فیلتر شده مانند اینستاگرام و تلگرام برای انجام تبلیغات نیز اشاره کرده است. طبق داده‌‌‌های این گزارش، سال گذشته مجموع تعداد صفحه‌‌‌های اینستاگرامی و کانال‌‌‌های تلگرامی فارسی منتشرکننده تبلیغ به بیش از ۱۵۰‌هزار صفحه و کانال رسیده بود و از طرفی مجموع درآمد صفحه‌‌‌های پرمخاطب و اینفلوئنسرها در اینستاگرام فارسی از طریق تبلیغات نیز بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. یکتانت در گزارش خود گفته است میانگین تعرفه استوری‌‌‌های تبلیغاتی اینفلوئنسرها به ۵/ ۶ میلیون تومان می‌‌‌رسد. بر اساس این گزارش هزینه کل تبلیغات دیجیتال جهان در سال ۲۰۲۲ طبق این گزارش ۵۸۰میلیارد دلار برآورد شده است و سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت تبلیغات ۶۵‌درصد در سال ۲۰۲۲ بوده است. بر همین مبنا در این گزارش پیش‌بینی شده که میزان هزینه تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲، ۴/ ۸‌درصد رشد کند. یکتانت با استناد به پیش‌بینی استاتیستا که یک پلتفرم آلمانی در زمینه جمع‌‌‌آوری داده، آمار و گزارش‌‌‌های مربوط به بازاریابی است، اعلام کرده که احتمالا میزان هزینه تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۲۶ به ۸۳۵ میلیارد دلار برسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۴۴ درصدی خواهد داشت. تعاملات دیجیتال به یک جزء جدایی‌‌‌ناپذیر زندگی همه افراد تبدیل شده است.

یکتانت در برشی کوتاه هم به میزان استفاده از اینترنت و شبکه‌‌‌های اجتماعی در ایران پرداخته است. طبق این گزارش، میانگین زمان استفاده روزانه از اینترنت در ایران ۱۶۹ دقیقه است. همچنین این گزارش می‌‌‌گوید که نرخ استفاده از VPN در گروه‌‌‌های سنی مختلف برای ورود به شبکه‌‌‌های اجتماعی و پیام‌‌‌رسان‌‌‌ها ۸۰‌درصد است. در همین زمینه گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در ایران و در سال ۱۴۰۱ بین ۲۵ تا ۳۰‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس داده‌‌‌های این بخش از گزارش مجموع تعداد فروشگاه‌‌‌ها در شبکه‌‌‌های اجتماعی داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۸۰‌هزار عدد بوده است. همچنین مجموع تعداد بازدید پست‌‌‌های کانال‌‌‌های ایرانی در تلگرام با وجود فیلتر این پیام‌‌‌رسان به بالای ۵۹۰ میلیارد بازدید می‌‌‌رسد. یکتانت منبع این آمارهای خود را emrc و Zelkaa اعلام کرده است. یکتانت با کمک نظرسنجی emrc توزیع اعتماد مردم نسبت به روش‌های تبلیغات دیجیتال را نیز مشخص کرده است. طبق نتیجه به دست آمده ۶۶‌درصد ایرانیان حداقل به یکی از روش‌های تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند.

در این بین بیشترین اعتماد در زمینه تبلیغات دیجیتال با ۲۰‌درصد سهم به تبلیغات از طریق وب‌سایت‌‌‌ها اختصاص پیدا کرده است. بعد از آن نیز تبلیغات در گوگل با ۱۹‌درصد سهم، تبلیغات در شبکه‌‌‌های اجتماعی با ۱۵‌درصد سهم، تبلیغات در اپلیکیشن‌‌‌ها و تبلیغات پیامکی با ۶‌درصد سهم قرار دارند. جست‌وجوی کاربران در اینترنت برای یافتن پاسخ به هر سوالی به یک راه پرسود برای کسب و کارها هم تبدیل شده است، چرا که به روش‌های هوشمندانه تبلیغات دیجیتال می‌توانند بر اساس جست‌وجوی کاربران تبلیغات مرتبط را به او نمایش دهند. بر همین اساس و طبق ادعای یکتانت، تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌‌‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ میلیارد بار بوده است.

در این میان نسبت بازدید کاربران از تبلیغات در وب‌سایت‌‌‌های «سیاسی و اجتماعی» و «آهنگ و موسیقی» به کل بازدید‌‌‌های تبلیغات وب تنها ۳۶‌درصد بوده است. همچنین تعداد نمایش‌‌‌دهندگان تبلیغات در بستر وب‌‌‌ فارسی بیش از ۴‌هزار بار گزارش شده است. این گزارش می‌‌‌گوید که هر کاربر ایرانی اینترنت به طور متوسط روزانه ۳۵ تبلیغ در وب‌سایت‌‌‌های ایرانی می‌‌‌بیند که میانگین ماهانه تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌‌‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از ۷۰ میلیارد بار می‌‌‌رسد. طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بیش از ۷۰‌درصد مردم ایران به طور مداوم از شبکه‌‌‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

همین آمار نشان می‌دهد که کسب و کارها می‌توانند از شبکه‌‌‌های اجتماعی هم در کنار وب برای نمایش و اطلاع‌‌‌رسانی از محصولات و خدمات خود استفاده کنند. یکتانت با توجه به اطلاعات به دست آمده با کمک Zelkaa که کار رصد، پایش و تحلیل شبکه‌‌‌های اجتماعی و رسانه‌‌‌ها را انجام می‌دهد، مشخص کرده که تعداد متوسط صفحه‌‌‌های عمومی دنبال شده توسط هر کاربر ایرانی در اینستاگرام با وجود فیلترینگ آن در سال گذشته به بیش از ۲۷۵ صفحه می‌‌‌رسد. تعداد کل پست‌‌‌های منتشر شده در کانال‌‌‌های تلگرام فارسی در سال گذشته باز هم با وجود فیلترینگ بیش از ۶۶۰ میلیون پست است.