تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 23:37
کد خبر : 120659

آمادگی کامل برای جمع‌بندی مذاکرات وین/ همکاری جدی ایران با آژانس

آمادگی کامل برای جمع‌بندی مذاکرات وین/ همکاری جدی ایران با آژانس

آرمان شرق-گروه بین الملل:ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

مذاکرات ادامه دارد و انقطاعی در آن نیست/ ایران همواره همکاری جدی و موثر با آژانس داشته و خواهد داشت

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز فرارسیدن سالروز شهادت سردار سلیمانی، گفت: موفقیت و دستاورد شهید حاج قاسم سلیمانی در مواجهه با تروریسم به وجود آمده در منطقه یک امر بسیار مهم و غیرقابل انکار بود و هیچ شکی در این مساله نداریم. بالاخره تروریسمی که توسط خیلی از قدرت‌های غربی مورد حمایت و پشتیبانی صریح بود در یک دوره‌ای که حتی آن‌ها تصورش را هم نمی‌کردند در عراق و سوریه با یک شکست خیلی آشکار مواجه شد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که به نظر من باید به آن توجه کنیم اتکاء شهید سلیمانی است که برای مواجهه با این ترفند دشمن و خصومت‌ورزی دشمنان با ملت‌های منطقه داشت و آن این بود که با اتکاء به ظرفیت‌های ملت‌های منطقه ایشان توانست قدرت‌سازی کند و آن قدرت باعث شد که تروریسم با شکست مواجه شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: یعنی اتکال شهید سلیمانی به نظر من شاید بتوان گفت یکی از نکات و محورهای موثر و برتر ایشان در مواجهه با تروریسم بود و اهمیت این از آن جهت است که ایشان توانست از ظرفیت استفاده نشده و خفته در میان ملت‌های منطقه، سازوکارهای در چارچوب گفتمان مقاومت ایجاد کند که این سازوکارها در ابتدا توانست تروریسم را در میدان با شکست مواجه کند.

وی ادامه داد: نکته مهمتر این مساله به نظرم این بود که علاوه بر این قدرت سلبی و مواجهه با تروریسم این گفتمان مقاومت در عمل نشان داد که می تواند سازوکارهای حکمرانی مبتنی بر اراده ملت ها را شکل دهد و این به نظر من یکی از دستاوردهای مهمی بود که بعد از اضمحلال تروریسم ما با یک هرج و مرج مواجه نبودیم؛ بلکه این قدرت سازی مبتنی بر گفتمان مقاومت بود که توانست نظم بعد از شکست تروریسم را برقرار کند و این نکته به نظرم بسیار حساس و مهمی است که شاید خیلی ها به آن توجه نداشته باشند.

باقری کنی در ادامه عنوان کرد: نگاه کنید آمریکا آمد در عراق صدام را ساقط کرد با یک فضای ناامنی و بی ثباتی در عراق مواجه بود، ولی مواجهه شهید سلیمانی با تروریسم و از بین بردن میدانی آن در واقع بعد از آن ما با مواجه با بی ثباتی نبودیم و این ناشی از این بود که گفتمان مقاومت یک گفتمان سازگار، فراگیر و همه‌جانبه است یعنی هم جنبه سلبی دارد هم جنبه ایجابی. هم می‌تواند با بی ثبات سازی ها و اقدامات ضدامنیتی دشمنان منطقه و هم می‌تواند ساختارسازی کند برای ایجاد ثبات و پایداری برای حکمرانی بعد از شکست تروریسم و دشمنان.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رابطه با پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی، اظهار داشت: دوستان ما در بخش حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در همکاری با بخش بین‌الملل قوه قضاییه دارن این مساله را پیگیری می‌کنند. در اینجا ما باید تلاش کنیم از همه ظرفیت‌های ملی خودمان و عراق استفاده کنیم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی سازوکارهایی را تعقیب و دنبال کنیم که براساس آن چارچوب ‌ها و مولفه‌های بین الملل بتوانیم جنایتکاران و تروریست ها را مورد پیگرد قانونی قرار دهیم.

وی افزود: از آنجاکه بحث مستندسازی این پرونده خیلی اهمیت زیادی داشت که در ایران و عراق به صورت جدی انجام شده است و همینطور در واقع ارتباط و اتصال مستمری که ما و عراقی‌ها داریم این یک فرآیندی است که به طور جدی دارد دنبال می‌شود و امیدواریم که ان‌شاءالله در دور جدید کمیته مشترکی که بین ایران و عراق در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود بتوانیم فصل جدیدی را در پیگیری این پرونده شاهد باشیم.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در رابطه با آخرین وضعیت این مذاکرات در روند احیای برجام و همچنین رایزنی‌ها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عنوان کرد: ببینید روند گفت‌وگوها یک مسیر پیوسته‌ای بوده و الان هم پیوسته است، وقفه در آن ایجاد نشده، اینکه برای اقدامات کار رسانه‌ای نمی‌شود در شرایط است که واقع کارها به طور جدی دارد پیگیری می شود اما خب طبیعتاً لازم نیست که هر چیزی درموردش فضاسازی رسانه‌ای شود.

وی در رابطه با سفر گروسی به تهران بعد از تعطیلات سال نو میلادی، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو موثر و رسمی آژانس و NPT همواره به عنوان کشوری که دارای توانمندی های هسته‌ای و دانش و فناوری هسته‌ای است، همکاری جدی و موثر با آژانس داشته و در ادامه هم این همکاری قطعا ادامه خواهد داشت.

باقری در ادامه عنوان کرد: در واقع بحث‌هایی که آژانس دارد از قبل مطرح بوده که در تعامل بین طرف ایرانی و آژانس موضوعات پیگیری می‌شده و الان هم در تعاملاتی که بین دو طرف است ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص دور جدید مذاکرات اظهار داشت: ما در واقع مذاکرات آنطور که عرض کردم پیوسته وجود داشته و الان هم تعامل هم بین دو طرف در حال انجام است.

معاون سیاسی خارجی وزیر خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر آلمان که گفته مذاکرات برجامی برای ما اهمیت ندارد و همینطور رابرت مالی هم گفته است که تمرکز ما بر روی تحولات است، گفت: همانطور که عرض کردم مذاکرات در واقع یک روند پیوسته‌ای بوده که ادامه داشته است، ممکن است شیوه‌های مذاکرات متفاوت شده باشد ولی همچنان این روند ادامه دارد و انقطاعی در آن نیست.

آمادگی کامل برای جمع‌بندی مذاکرات وین

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حاشیه کنفرانس «بغداد-۲» ملاقات‌هایی میان نمایندگان عالی‌رتبه ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد. مذاکرات وین یکی از موضوعاتی بود که مورد مذاکره قرار گرفت. این اتفاق‌نظر وجود داشت که باید مذاکرات را با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی مذاکرات ادامه دهیم و تبادل پیام در سطوح مختلف ادامه دارد.

به گزارش «انتخاب»، او افزود: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

اولیانوف: ایران چند بار آمادگی خود را برای به نتیجه رساندن گفتگو‌های احیای برجام اعلام کرده

خط داغ اخبار روز دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱

  • «میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی در تایید موضع تهران نوشت: ایران به درستی اعلام کرد که توپ مذاکرات در زمین غرب است
  • اخیراً ایران چند بار آمادگی خود برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای وین بر سر احیای برجام را تایید کرد و به درستی اعلام کرد که توپ در زمین غرب است»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.