تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 8:33
کد خبر : 70600

در انتظار پاسخ به عتاب و خطاب رهبری

در انتظار پاسخ به عتاب و خطاب رهبری

ارمان شرق- عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی که از پشت بلندگو و در اظهاراتی که به‌ صورت زنده برای تمام ایرانیان داخل و خارج مرزهای جغرافیایی ایران پخش می‌شد، نسبت به آنچه از سوی ناظران هتک حیثیت و حرمت برخی چهره‌های سرشناس جمهوری اسلامی خوانده شد، انتقاد کرده و از ظلم و جفا به آنان گفت و خواستار جبران آن شدند. بیانات رهبری روشن بود ولی تفسیرها از آن متفاوت.

عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی که از پشت بلندگو و در اظهاراتی که به‌ صورت زنده برای تمام ایرانیان داخل و خارج مرزهای جغرافیایی ایران پخش می‌شد، نسبت به آنچه از سوی ناظران هتک حیثیت و حرمت برخی چهره‌های سرشناس جمهوری اسلامی خوانده شد، انتقاد کرده و از ظلم و جفا به آنان گفت و خواستار جبران آن شدند. بیانات رهبری روشن بود ولی تفسیرها از آن متفاوت. گروهی مخاطب بایدها را شورای نگهبان دانستند و گروه دیگر همصدا با یکی از اعضای همکار با دفتر حفظ و نشر آثار ایشان، مخاطب اظهارات رهبری را نهادهایی جز شورای نگهبان و البته فضای مجازی می‌خواندند. کاندیداها اما به استقبال بیانات ایشان رفتند و از لزوم احترام شورای نگهبان به خواست و نظر مردم ایران گفتند و از لزوم حفظ جمهوریت نظام جمهوری اسلامی کنار حفظ شأن و جایگاه رهبری سخن به میان آوردند. هر چه بود فضای سیاسی- رسانه‌ای ایرانی چند ساعتی را پرجوش و خروش پشت ‌سر گذاشت و البته همراه با نوعی اضطراب ناشی از انتظار! هنوز اما خورشید ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ غروب نکرده بود که شورای نگهبان در بیانیه‌ای بر تصمیم پیشین خود اصرار کرد تا هیچ‌یک از کاندیداها به گردونه رقابت بازنگردند. شرایطی که نه ‌تنها به شفافیت فضا یاری نرساند بلکه پرسش‌های تازه‌ای را پیش کشید؛ ازجمله پرسش وزیر ارشاد دولت حسن روحانی که ابتدا تاکید کرد که «رهبر انقلاب در مورد جبران خطا و جفا به برخی کاندیداها از سوی دستگاه‌های مسوول، خطاب و عتاب علنی داشتند» و آنگاه نوشت:«آیا منظور ایشان با اطلاعیه شورای نگهبان حاصل شد؟ در غیر این صورت چه نهاد یا افرادی مسوول پیگیری مطالبه علنی از دستگاه‌های مسوول هستند؟» همچنین سیدحسن خمینی ضمن تقدیر از سخنان رهبری، تاکید ایشان بر «نقش مردم در جمهوری اسلامی» در سالگرد ارتحال امام را ناشی از آن خواند که «بسیاری می‌خواستند در این آب گل‌آلود مسائل سیاسی، انتقام خودشان را از جمهوریت بگیرند و فراموش کرده بودند که میراث بزرگ امام «جمهوری اسلامی» است». اما علی لاریجانی که از سرشناس‌ترین چهره‌هایی بود که صلاحیتش توسط شورای نگهبان احراز نشد و اخباری مبنی بر بررسی دوباره صلاحیت او در شورای نگهبان منتشر شده بود، پس از انتشار بیانیه شورای نگهبان در مرقومه‌ای خطاب به رهبری به استقبال مواضع عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی رفت و نوشت:«تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان کرد.»

ولی سوی دیگر میدان اسحاق جهانگیری، معاول ‌اول رییس‌جمهوری و نفر اول اصلاح‌طلبان با لحنی صریح از ظلم و جفا در حق خود نوشت و تاکید کرد:«من خود را از مصادیق این جفا و ظلم می‌دانم اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم.» معاون ‌اول رییس‌جمهوری از رهبری هم تشکر کرد ولی خواستار اعلام مستندات شورای نگهبان برای تصمیم خود شد؛ حال آنکه از دید شورای نگهبان فقط رد صلاحیت نیاز به دلیل دارد و عدم احراز صلاحیت چنین نیست. محمد شریعتمداری، وزیر کار هم که صلاحیتش احراز نشد با استفاده از هشتگ «جبران» در شرایطی نوشت «امیدوارم‌ فضای بازتری برای سلایق مختلف در انتخابات ریاست‌جمهوری را با این تذکر و مطالبه شاهد باشیم» که پیش از او بسیاری از ناظران و حتی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به شکل صریح و علیرضا زاکانی و سیدابراهیم رییسی به شکل تلویحی از رقابتی نبودن انتخابات ریاست‌جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی خود گفته بودند اما «جبران» از دید شورای نگهبان، تعریفی متفاوت داشت و انگار انداختن توپ به زمین رسانه‌ها بود و بس.
منبع:اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.