تاریخ انتشار : جمعه 20 فروردین 1400 - 13:37
کد خبر : 65842

آغاز دومین جلسه حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین تا ساعاتی دیگر/لغو همه تحریم ‌ها و ۳ نشانه مهم آن

آغاز دومین جلسه حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین تا ساعاتی دیگر/لغو همه تحریم ‌ها و ۳ نشانه مهم آن

ارمان شرق- ایران امروز جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ تائید کرده است که کشتی توقیف شده کره جنوبی توسط سپاه را آزاد کرده است. این موضوع را نیز می توان نشانه مهم دیگری برای قوت گرفتن احتمال لغو تحریم ها به شمار آورد چرا که آزاد شدن کشتی کره ای با توجه به سابقه ای که از این موضوع می دانیم، به سادگی امکان پذیر نبود و به نظر می رسد این اتفاق گام رو به جلوی ایران برای بهبود فضای مذاکرات وین در دور دوم – که ساعاتی دیگر برگزار می شود – به شمار می آید.

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور ۴+۱ و ایران برگزار می‌شود. بیش از این گروه‌های تخصصی تشکیل شد و احیای برجام به صورت فنی مورد بررسی قرار گرفته است
تا ساعاتی دیگر دومین جلسه حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز می‌شود. اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که این نشست جمعه ساعت ۱۰ به وقت وین (۱۳ به وقت تهران) ادامه پیدا می‌کند.
طبق برنامه جلسه گذشته که سه شنبه ۱۷ فروردین برگزار شده بود، این نشست نیز در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه ایران و ۴+۱ برگزار می‌شود. ریاست نشست نیز بر عهده انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا قرار است در این جلسه وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله در سطح کارشناسی را که طی روز‌های گذشته در جریان بوده، با نگاه به بازگشت آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها بررسی کنند.
هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی آغاز شده بود، روزسه‌شنبه، ۱۷ فروردین به صورت حضوری در وین از سر گرفته شد و امروز سومین جلسه نیز در یکی از هتل‌های وین برگزار می‌شود. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ریاست هیات ایران را در این نشست بر عهده داشت و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، او را در این نشست همراهی کردند.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به طور رسمی در این نشست شرکت نداشتند، اما مذاکرات غیر مستقیمی از طریق میانجیگری اروپا انجام شده است. بر اساس توافق مذاکره کنندگان در نشست حضوری اول، قرار شد دو گروه کارشناسی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها مذاکره کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش کنند.

اظهارنظر‌ها در مورد جلسه امروز وین

از اظهار نظر‌های گروه مذارکرات وین تا به الان خبر‌های خوبی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که توافقات اولیه‌ای با کمک گروه‌های تخصصی شکل گرفته است.
شب گذشته به وقت تهران ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با سازنده تلقی کردن مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای گفته است که آمریکا نمی‌گذارد انتظارات درباره این مذاکرات از موقعیت فعلی اش پیشی بگیرد. همچنین مذاکرات در سطح کارشناسان در روز‌های آتی، احتمالا هفته آینده از سر گرفته خواهد.
از سوی دیگر روز گذشته عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی در وین گفته است نشانه‌هایی از حرکت آمریکا به سمت رفع کامل تحریم‌ها دیده می‌شود. هر چند راهی طولانی و دشوار در یپش است.

همزمانی نشست وین با آزادسازی کشتی کره‌ای
به نظر می‌رسد آزادسازی کشتی کره‌ای به مذاکرات وین بی ربط نباشد و این همزمانی را شاید بتوان نشانه‌ای از آغاز احیای برجام از سوی تمام کشور‌های امضاء کننده برجام تلقی کرد.

لغو همه تحریم ‌ها و ۳ نشانه مهم آن که نباید ندیده گرفت

معاون وزیر خارجه که رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین را به عهده دارد اعلام کرد: نشانه هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خود و حرکت به سوی برداشتن تحریم ها به طور کامل هستند. این خود یکی از نشانه های لغو همه تحریم ها است اما نشانه های دیگر چیست؟

به گزارش کاماپرس، چرخش قابل توجه در لحن عباس عراقچی ؛ معاون وزیر خارجه و سرپرست هیات ایرانی در مذاکرات وین که این بار نمایندگان آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارند، یک نشانه مهم دال بر قوت گرفتن لغو همه تحریم ها به شمار می رود. عراقچی لحن خود را در حالی تغییر داده است که روز سه شنبه گذشته بعد از مذاکرات مقدماتی لحن تندی در جمع بندی مذاکرات داشت و اظهار کرد اگر طرف ایرانی حس کند جدیتی برای حرکت رو به جلو و لغو تحریم ها وجود ندارد به مذاکرات پایان می دهد.

نشانه دوم؛ سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است که آمریکا آماده است تحریم هایی که حتی برخلاف برجام نیست را هم لغو کند. این عقب نشینی آشکاری از مواضع قبلی آمریکایی هاست که نمی توان آن را ندیده گرفت.

وی پیش از این نیز اعلام کرده بود آمریکا در حال بررسی لغو تحریم های مخالف با برجام است. علاوه بر این سخنگوی کاخ سفید نیز در جدیدترین اظهارات خود به تندی از خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ انتقاد کرده است. به این ترتی به نظر می رسد آمریکایی ها در حال زمینه سازی برای لغو تمام تحریم ها هستند.

نشانه سوم؛ آزادسازی کشتی کره ای

ایران امروز جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ تائید کرده است که کشتی توقیف شده کره جنوبی توسط سپاه را آزاد کرده است. این موضوع را نیز می توان نشانه مهم دیگری برای قوت گرفتن احتمال لغو تحریم ها به شمار آورد چرا که آزاد شدن کشتی کره ای با توجه به سابقه ای که از این موضوع می دانیم، به سادگی امکان پذیر نبود و به نظر می رسد این اتفاق گام رو به جلوی ایران برای بهبود فضای مذاکرات وین در دور دوم – که ساعاتی دیگر برگزار می شود – به شمار می آید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.