تاریخ انتشار : جمعه 22 اسفند 1399 - 21:54
کد خبر : 64168

عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان یکشنبه آغاز می شود

عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان یکشنبه آغاز می شود

ارمان شرق – با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله فولاد مبارکه یکشنبه این هفته عملیات اجرایی آیین بهره برداری و شروع عمیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور آغاز خواهد شد.

با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله فولاد مبارکه یکشنبه این هفته عملیات اجرایی آیین بهره برداری و شروع عمیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور آغاز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، وزیر صنعت، معدن و تجارت از آیین بهره برداری و شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور خبر داد.

این آیین روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ بصورت ویدیوکنفرانسی با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد.

رزم حسینی با اشاره به جزییات این طرح گفت: قطعه دوم خط اول انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه سوم خط اول انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور، در این روز آغاز می شود.

رزم حسینی در خصوص انتقال آب به اصفهان به عنوان بخش دیگری از طرح گفت: روز یکشنبه شروع عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان و همچنین آغاز عملیات اجرایی خط ۴ انتقال آب به سیستان و بلوچستان و به صورت همزمان عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز آغاز می‌شود.

وی حجم سرمایه گذاری در طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

رزم حسینی افزود: به عینت رسیدن این رویای ناباورانه با افتتاح کامل خط اول و با این ریل گذاری صحیح و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور رقم خواهد زد. انجام این طرح از منویات مقام معظم رهبری و مورد تاکید ریاست جمهوری بوده است.

بنابراین ۲۴ اسفندماه سال ۹۹ به عنوان یک برگ زرین و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران خواهد بود.

امید است با حمایت مسئولان و تلاش شرکت های مجری این کار بزرگ زودتر از موعد به نتیجه رسد و شاهد شکوفایی بیشتر در عرصه اقتصاد، توسعه متوازن و اشتغال کشور باشیم.

نکته قابل توجه این ابَرپروژه، بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم است که این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.

شایان ذکر است در خط سوم انتقال، آب از خلیج فارس به استان های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این خط ۹۱۰ کیلومتری به ۳۵ هزار میلیارد تومان می رسد. ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن به ۱۴ هزار نفر می رسد و مدت زمان اجرای آن ۶۰ ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه گذاری شرکت های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه ریزی و انجام می شود
انتقال آب خلیج فارس به اصفهان و پایداری زاینده رود و تقویت آبخوان‌ها

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان می تواند علاوه بر تقویت آبخوان‌ها به پایداری زاینده رود منجر شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان اظهار داشت: لازم بود برای تامین آب در مناطق مرکزی کشور به ویژه اصفهان تدابیری اندیشیده شود که یکی از این تدابیر انتقال آب خلیج فارس به اصفهان است.

وی افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران سالهاست مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و جای خرسندی دارد که به مرحله عملیاتی نزدیک شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه هزینه آب در طرح مذکور نسبتا بالاست اما صنایع بزرگی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و پالایشگاه اصفهان می توانند هزینه آن را تامین کنند تا به پایداری زاینده رود کمک شود.

وی اضافه کرد: مهم این است که طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی شروع می شود و اینکه در چه مدت زمانی به بهره برداری برسد در درجات بعدی قرار دارد چراکه با پیگیری ها این طرح زود به بهره برداری می رسد.

حاجی دلیگانی به پدیده فرونشست زمین به ویژه در دشت برخوار به علت تخلیه آبخوانها هم اشاره کرد و گفت: اهمیت موضوع انتقال آب خلیج فارس می تواند به کاهش فرونشست زمین بیانجامد و به تقویت آبخوانها منجر شود.

شایان ذکر است با راهبری وزارت صمت و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی از جمله فولاد مبارکه یکشنبه این هفته عملیات اجرایی آیین بهره برداری و شروع عمیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور آغاز خواهد شد.

این ابَرپروژه، با بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم به اجرا خواهد درآمد و این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.

فولاد مبارکه با ایفای مسئولیت اجتماعی خود به توسعه استان و کشور یاری می رساند / طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان در تامین آب پایدار صنایع بسیار موثر است
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولادمبارکه گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان می تواند در تامین آب پایدار صنایع به ویژه شرکت فولاد مبارکه موثر باشد.
شرکت فولاد مبارکه و نقش «شهروند-شرکتی»

سید امیر طباطبائیان در گفت و گو با خبرنگار فولاد مبارکه با اشاره به شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به به استان‌های شرقی و مرکزی کشور اظهار داشت: خشکسالی‌های دهه‌های اخیر در فلات مرکزی و محدودیت منابع آبی و همچنین بارگذاری‌های موجود بر حوضه زاینده رود به همراه افزایش جمعیت مشکلات عدیده ای برای این حوضه آبریز حاصل کرده است.

وی افزود: اخیراً با حضور شهرداری ها، صنایع و برخی دستگاه ها کنسرسیوم طرح انتقال آب خلیج فارس به استان اصفهان تشکیل شده است که شرکت فولاد مبارکه هم به عنوان مهمترین واحد صنعتی کشور سهامدار این طرح است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: طرح مذکور منجر به تامین آب پایدار صنایع می شود و با شیرین سازی و انتقال آب به بخش های مرکزی ایران می توان به نیاز آبی صنایع پاسخ داد.

وی اضافه کرد: البته طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان هزینه های هنگفتی دارد که بر ارزش واقعی کالای آب صحه می گذارد.

طباطبائیان به چشم انداز و برنامه استراتژی شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: شرکت فولاد مبارکه در راستای «شهروند-شرکتی» همواره کوشیده تا با ایفای مسئولیت اجتماعی به توسعه استان و کشور یاری برساند.

وی با اشاره به سال ۹۳ که برداشت شرکت فولاد مبارکه از زاینده رود به ۳۰ میلیون مترمکعب رسیده بود، گفت: با تدابیر اندیشیده شده در سالهای اخیر مصرف آب شرکت فولاد مبارکه به کمتر از ۲۰ میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در سالهای اخیر، ۳۵ درصد از مصرف آب برداشتی شرکت فولاد مبارکه از حوضه زاینده رود کاهش یافته است و با انتقال آب از خلیج فارس برداشت آب های سطحی توسط این شرکت هم روند نزولی به خود می گیرد.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه در پروژه های آبی استان اصفهان اقدامات مهمی انجام داده است که می توان به تامین مالی تونل و سد کوهرنگ۳ و تامین ورق های مورد نیاز طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ اشاره کرد.

طباطبائیان به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه در انتقال پساب شهری و تصفیه پساب صنعتی هم اشاره کرد و گفت: انتظار می رود در بخش کشاورزی هم که ۹۰ درصد آب استان را در برمی گیرد با سرمایه گذاری لازم در توسعه کشت های گلخانه ای و اصلاح الگوی کشت کوشید تا بتوان وضعیت ناپایدار حوضه زاینده رود را ساماندهی کرد.

شایان ذکر است با راهبری وزارت صمت و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی از جمله فولاد مبارکه یکشنبه این هفته عملیات اجرایی آیین بهره برداری و شروع عمیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور آغاز خواهد شد.

این ابَرپروژه، با بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم به اجرا خواهد درآمد و این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.