تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 - 12:25
کد خبر : 81919

پشت‌پرده تماس اوباما با روحانی

پشت‌پرده تماس اوباما با روحانی

آرمان شرق- تماس تلفنی خط گفت‌وگو را میان ایران و آمریکا برقرار کرد. مکالمه بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشید. اوباما به زبان فارسی با روحانی وداع کرد و گفت: «خداحافظ». و این معنایی فراتر از یک ادب دیپلماتیک داشت: آمریکا پذیرفته بود که جنگ‌طلبی و براندازی را کنار بگذارد و از خدا بخواهد حافظ ایران باشد!
گرچه این مذاکره در تهران با استقبال اصولگرایان مواجه نشد و حتی مقام رهبری آن را اقدامی نابجا دانست اما روحانی متن کامل و پیاده شده تلفن را به رهبری ارائه کرد. رهبری از رئیس‌جمهور درباره مشاورانش در این کار توضیح خواستند.

پشت‌پرده تماس اوباما با روحانی +تذکر رهبر انقلاب بخاطر گفتگوی تلفنی

آن سوی خط کنار باراک اوباما یک سیاستمدار و دیپلمات ایرانی‌تبار قرار داشت: ولی‌رضانصر فرزند دکتر سیدحسین نصر. محافل ضدایرانی از دولت آمریکا رفته بودند و اوباما می‌خواست پرونده هسته‌ای ایران را حل کند و این مهم بود. فرصتی برای ایران.

به گزارش تازه‌نیوز، «تراژدی امید» عنوان کتاب ضمیمه شماره چهارم مجله «آگاهی نو» است که در ۶۴ صفحه منتشر شده و جستاری در زمینه، زمانه و کارنامه حسن روحانی در ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری او به روایت محمد قوچانی است.

پشت پرده تلفن اوباما به روحانی چه بود؟

در نیویورک روحانی اجازه داد وزیران خارجه دو کشور؛ جان کری و محمدجواد ظریف با هم گفت‌وگو کنند. محمدجواد ظریف البته در زمره کسانی بود که شرایط را برای دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا مساعد نمی‌دید. اما یک ابتکار دیپلماتیک جایگزین دیدار شد: روحانی در راه بازگشت از نیویورک به تهران بود که زنگ تلفن همراه به صدا درآمد. پشت خط باراک اوباما بود. پس از نزدیک به ۴ دهه روسای جمهور ایران و آمریکا با هم حرف زدند. این ابتکار نمادی و راهبردی بود. اوباما دربارهٔ سه محور با روحانی حرف زد:
اول. مسائل هسته‌ای
دوم. مسائل انسانی و حقوق بشری
سوم. مسائل منطقه‌ای
روحانی اما گفت من فقط دربارهٔ مسائل هسته‌ای حرف می‌زنم. مسائل دیگر شاید وقتی دیگر.
تماس تلفنی خط گفت‌وگو را میان ایران و آمریکا برقرار کرد. مکالمه بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشید. اوباما به زبان فارسی با روحانی وداع کرد و گفت: «خداحافظ». و این معنایی فراتر از یک ادب دیپلماتیک داشت: آمریکا پذیرفته بود که جنگ‌طلبی و براندازی را کنار بگذارد و از خدا بخواهد حافظ ایران باشد!
گرچه این مذاکره در تهران با استقبال اصولگرایان مواجه نشد و حتی مقام رهبری آن را اقدامی نابجا دانست اما روحانی متن کامل و پیاده شده تلفن را به رهبری ارائه کرد. رهبری از رئیس‌جمهور درباره مشاورانش در این کار توضیح خواستند.
روحانی از فشار آمریکایی‌ها بر ایرانی‌ها حرف زد و اینکه دیپلمات‌ها و کارشناس ایرانی هم مخالف نبودند. مقام رهبری اما دو جمله گفتند:
اول اینکه کار نابجایی بود و دوم اینکه من متوجه شدم تقریبا به رئیس‌جمهور این کار تحمیل شد.

متاسفانه برخی روایت‌های نادرست از این گفت‌وگو می‌توانست اعتماد رهبری را سلب و مذاکرات را دچار بحران کند تا جایی که آقای هاشمی‌رفسنجانی دوست دولت هم فکر می‌کرد که این تلفن از قبل برنامه‌ریزی شده بود و همین تصور را هم منتقل کرده بود. اما واقعیت این نبود. واقعیت اشتیاق دولت آمریکا بود و نه شادی هیئت ایرانی. آن سوی خط کنار باراک اوباما یک سیاستمدار و دیپلمات ایرانی‌تبار قرار داشت: ولی‌رضانصر فرزند دکتر سیدحسین نصر. محافل ضدایرانی از دولت آمریکا رفته بودند و اوباما می‌خواست پرونده هسته‌ای ایران را حل کند و این مهم بود. فرصتی برای ایران.

روحانی می‌گوید آن شب سعودی‌ها از ناراحتی خواب خوش نداشتند. این جمله به نقل از سفیر کویت نقل شده بود. اصولگرایان هم از این اقدام روحانی ناراحت بودند اما اصلاح‌طلبان خوشحال بودند و مهمترین شخصی که از روحانی حمایت کرد آقای هاشمی بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.