تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1402 - 10:29
کد خبر : 145336

جدیدترین آرایش انتخاباتی اصولگرایان

جدیدترین آرایش انتخاباتی اصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست:شورای وحدت در دی‌ماه به صورت مستقل نامزدهای خود در تهران و استان‌ها را بررسی می‌کند و ان‌شاءالله فهرست خودمان را ارایه خواهیم داد. اما چنانچه فضا و آرایش انتخاباتی به گونه‌ای پیش برود که ارایه فهرست واحد از سوی نیروهای ارزشی، ولایی و اصولگرا الزام‌ آور باشد، شورای وحدت آن را قابل بررسی و مذاکره می‌داند.

جدیدترین آرایش انتخاباتی اصولگرایان

«آرمان امروز» تحلیل  می‌کند:

 

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: حدود ۱۰ هفته تا روز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است و در این فاصله انتظار می‌رود که تاحدودی جناح‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی چارچوب انتخاباتی خود را ترسیم کرده باشند و رفته رفته چهره‌ لیست‌های خود را به شهروندان معرفی کنند ولی آنچه از فضای سیاسی این روزها برداشت می‌شود هنوز هیچ کدام از جریان‌ها به ترکیب و استراتژی نهای خود دست پیدا نکرده‌اند. اردوگاه اصلاح‌طلبان به‌دلیل چالش بررسی صلاحیت‌ها به‌صورت سنتی لیست و نفرات منتخب خود را بعد از بررسی نهایی شورای نگهبان معرفی خواهد کرد ولی در سوی دیگر و در اردوگاه اصولگراها منتظر بودیم تا پیش از اینها ترکیب‌های انتخاباتی معرفی شوند ولی به دلیل شدت گرفتن اختلاف‌ها، اینگونه نیست. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که اصولگراها در این دوره نمی‌توانند به اجماع انتخاباتی برسند و در مقابل برخی این گمانه‌زنی را رد می‌کردند. حالا نه‌تنها در این فاصله تا انتخابات بویی از وحدت به مشام نمی‌رسد بلکه حالا یکی از چهره‌های شناخته‌ شده اصولگراها رقیبان درون اردوگاهی را به آرامش دعوت می‌کند. سخنگوی شورای وحدت معتقد است حتی اگر اصولگراها به وحدت نمی‌رسند نباید یکدیگر را تخریب کنند.

«منوچهر متکی»، سیاستمدار و سخنگوی شورای وحدت روز گذشته در گفت‌وگویی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده است با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی این شورا گفت: «ما در شورای وحدت، بحث گفتمان را در جلسات خود داریم. هیات عالی شورای وحدت ۱۵ نفر هستند و تمام تصمیمات ما جمعی است. گفتمان شورای وحدت بر سه پایه «مردم محوری، گام دوم و تحول‌خواهی» استوار است. شورای وحدت برای تهران برنامه دارد تا از این فضای بی مسؤولیتی و بی‌اطلاعی مردم از نمایندگان خود، خارج شویم. در این طراحی تهران به همراه شهرری، اسلامشهر، لواسانات و پردیس به ۳۰ منطقه تقسیم می‌شود و هر نماینده تهران، مسؤول یک منطقه خواهد بود. هر نماینده باید در یک هفته‌ای که نمایندگان به حوزه انتخابیه خود می‌روند، در آن منطقه در مساجد، شهرداری‌ها و فرهنگسرای منطقه حضور یافته، حرف‌ها و مشکلات آن‌ها را بشنود و پیگیری کند؛ این درست نیست که مردم تهران، اسم ۵ نفر نماینده خود را نمی‌دانند. به حول و قوه الهی در صورت موفقیت در نظر داریم این طرح را که در مجلس هفتم اجرا شد و موفق هم بود، برای مجلس دوازدهم اجرایی کنیم. برنامه جدی دیگر شورای وحدت کار منسجم نمایندگان منتخب از فهرست این شورا در مجلس است. واقعیت این است که یک نماینده وقتی که نامزد نمایندگی مجلس می‌شود، احزاب و چهره‌هایی از او حمایت می‌کنند. کسانی برای فعالیت انتخاباتی او کمک می‌دهند و نهایتاً با رأی مردم به مجلس می‌رود اما پس از ورود به مجلس ارتباطش با این عقبه قطع و در تصمیمات داخل مجلس و رای‌دادن‌ها، صرفا به تشخیص خود عمل می‌کند و نوعا طرفدار شفاف‌نشدن آرای خود هستند. شورای وحدت در نظر دارد با نمایندگانی که با تابلوی این شورا به مجلس می‌روند، ضمن تشکیل گروه پارلمانی شورای وحدت، تصمیم‌گیری در سه زمینه کاری در مجلس یعنی اول، رأی به لوایح و طرح‌ها، دوم، رأی به وزرا و سوم انتخاب‌ها در مجلس و انجام وظیفه نظارتی بر نحوه حکمرانی را در جلسات خود مورد تبادل نظر قرار داده و بر اساس، خرد جمعی به تصمیم واحد برسد و بدان عمل کنند. این‌ها بخش‌هایی از برنامه‌های شورای وحدت است که ان‌شاءالله به مرور، برنامه‌های دیگری را در ارتباط با حل مشکلات کلی کشور، اعلام خواهیم کرد.»

لیست مستقل را دی ماه بررسی میکنیم

او گفت:شورای وحدت در دی‌ماه به صورت مستقل نامزدهای خود در تهران و استان‌ها را بررسی می‌کند و ان‌شاءالله فهرست خودمان را ارایه خواهیم داد. اما چنانچه فضا و آرایش انتخاباتی به گونه‌ای پیش برود که ارایه فهرست واحد از سوی نیروهای ارزشی، ولایی و اصولگرا الزام‌ آور باشد، شورای وحدت آن را قابل بررسی و مذاکره می‌داند.»

شرایط ائتلاف با سایر اصولگراها

وزیر امور خارجه پیشین در جواب به این سوال که «مرتضی آقا‌تهرانی» چندی پیش گفت اگر تعدادمان در مجلس بیشتر شود، فلان طرح و لایحه را بهتر می‌توانیم پیش ببریم. حتی موضوع صیانت را مطرح کرد. از طرفی «غلامعلی حداد عادل» که معمولاً به دنبال حفظ اتحاد اصولگراها است، چندی پیش از برخی مواضع اصولگرایان گلایه کرد. تحلیل شما چیست؟ اضافه کرد: «اینکه جناب آقای آقا‌تهرانی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس تلاش کنند، کاملاً طبیعی است. البته فکر می‌کنم فعلاً زمان گله‌مندی نیست. معتقدیم اصولگرایان حتی اگر نتوانند به وحدت برسند، همدیگر را نباید تخریب کنند. حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی، پس از تشکیل شورای وحدت در سال ۱۳۹۹ به عنوان یک رهنمود اخلاقی و تشکیلاتی به ما گفتند که متأسفانه تلاش‌ها برای اصلاح روند امور به نتیجه نرسید اما دوستان ما دو نکته را مد نظر داشته باشند؛ اول آنکه با فراهم‌شدن شرایط، دو مجموعه شورای وحدت و شورای ائتلاف در کنار هم قرار گرفته و با وحدت هم‌افزایی کنند؛ دوم آنکه تا زمان تحقق این امر، یکدیگر را تخریب نکنند و این موضوع، منشور کار ما در شورای وحدت است. از طرفی همانگونه که عرض کردم تحلیل ما از شرایط آن است که نیروهای ولایی و ارزشی موضوع همگرایی و هم‌افزایی را در دستور کار خود دارند و ان‌شاءالله در آینده، شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.