تاریخ انتشار : یکشنبه 2 شهریور 1399 - 12:49
کد خبر : 58526

“کرونا” ، اهمیت کار پزشکی و کادر سلامت را ملموس تر کرد

“کرونا” ، اهمیت کار پزشکی و کادر سلامت را ملموس تر کرد

به گزارش آرمان شرق ، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ملموس تر شدن اهمیت کار پزشکی و کادر سلامت در پی بیماری کرونا، بر تحقق “عدالت در سلامت” در بُعد پزشکان و مردم تأکید کرد. متن کامل پیام دکتر مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم و نائب رئیس

به گزارش آرمان شرق ، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ملموس تر شدن اهمیت کار پزشکی و کادر سلامت در پی بیماری کرونا، بر تحقق “عدالت در سلامت” در بُعد پزشکان و مردم تأکید کرد.

متن کامل پیام دکتر مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم و نائب رئیس اول مجلس دوره دهم به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اول شهریور ماه زاد روز ابوعلی سینا، پزشک، فیلسوف، برجسته ایران و پنجم شهریور ماه زاد روز محمد ذکریاى رازی، داروساز، پزشک و شیمیدان  نام آور ایرانی است. این دو دانشمند بلندآوازه پس از سده ها همچون ستارگان درخشانی در آسمان دانش جهان همچنان می درخشند و دستاوردهای علمی آنان قرن هاست که در خدمت بشریت است. این دو زادروز خجسته به افتخار طبیبان این سرزمین، به شایستگی روز پزشک و روز داروساز نامیده شده و شایان تبریک به این دو صنف ارجمند است.

اغراق نیست اگر بگوییم که پزشکان و دیگر اعضای کادر درمان در کنار سربازان و آتش نشانان، تکیه گاه روزهای سخت یک ملتند، چرا که این اقشار، جان خود را به مخاطره می اندازند تا جان عزیز انسان های دیگر را نجات بخشند. بی تردید درک این موضوع در این روزهایى که سراسر جهان با بحران بزرگ بیمارى نوپدیدى چون کرونا به شدت درگیر است و مردم دنیا در حالیکه هر روز نگران از دست دادن عزیزان خود هستند، مرگ تلخ پزشکان و پرستارانی شجاع و از جان گذشته را نظاره می کنند، براى جامعه ملموس تر شده است.

اما این مناسبت های مبارک، فرصت مناسبی است تا ضمن ارج نهادن به مقام والای پزشکان ایران  و جلب توجه آحاد جامعه به اهمیت نقشی که این قشر در نجات جان انسانها در اجتماع برعهده دارند ، بررسی و در مورد مشکلات و کاستى هاى نظام سلامت و راهکارهاى ارتقاء این نظام بپردازیم به گونه اى که هم دریافت کنندگان خدمت یعنى مردم ، بهترین و با کیفیت ترین خدمات بهداشتى و درمانى را دریافت کنند و هم حقوق ارائه دهندگان خدمت یعنى پزشکان، پرستاران و دیگر اعضاى کادر درمان آنطور که شایسته است تأمین گردد. بى تردید اگر بگوییم “عدالت در سلامت” هدف غایى و نهایى یک نظام بهداشتى و درمانى کارآمد و اخلاقى است سخنى به گزاف نگفته ایم و این عدالت باید در هر دو وجه این ساختار، دست یافتنى و محقق شود. در وجه مردمى نظام سلامت، افزایش امید به زندگى، کاهش مرگ و میر ، گسترش و ارتقاء شبکه بهداشت همگانى و PHC، دریافت خدمات بهداشتی و درمانى بصورت یکسان در شهر و روستا، عدالت در دسترسى به درمان مؤثر و کارآمد در تمام گستره جغرافیایى، اصلاح ساختار بیمه اى و گسترش حمایت هاى مبتنى بر صنعت بیمه و مهمتر از همه اینها کاهش سهم پرداختى از جیب مردم (out of pocket) از جمله گزینه هاى بسیار حیاتى و ضرورى براى پیگیرى دستگاههاى حاکمیتى است. اما در وجه ارائه دهندگان خدمت یعنى پزشکان و کادر درمان نیز، اصلاح ساختار آموزش پزشکى به منظور تربیت نیروى انسانى کارآمد و توانمند، اصلاح ساختار تعرفه ها و اعتماد به نهادهاى صنفى گروه پزشکى از جمله سازمان نظام پزشکى در مدیریت بسیارى از وجوه صنفى و حرفه اى، رفع نابرابرى هاى خاص میان رشته هاى تخصصى، استقرار کامل نظام ارجاع، حل مشکلات خاص پزشکان عمومى و دستیاران و پرداخت عادلانه و به هنگام دستمزدها در بخش دولتى، مهمترین چالش هایى ست که باید براى آن برنامه ریزى کرده و راه حل هاى مناسب ارائه کرد.

یکبار دیگر روزهاى مبارک آغازین شهریور ماه و روز پزشک و داروساز را به همکاران گرانقدر خود تبریک گفته و دست یکایک آنان را مى فشارم و بویژه بر روان پاک و متعالى شهیدان سپید و مدافعان سلامت و همکاران عزیزى که در ماههاى اخیر جان خود را بر سر نجات بیماران دردمند از دست دادند، درود مى فرستم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.