تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 23:43
کد خبر : 146121

کرمان در شوک و سوگ ترور

کرمان در شوک و سوگ ترور

آرمان شرق-گروه جامعه: وی با بیان اینکه ۲۷ بیمار بدحال داریم  و تحت نظر هستند ولی تمام مراقبت های لازم از آنها در حال انجام است، گفت: ‌آمار نهایی شهدای انفجار کرمان ۹۵ شهید و ۲۱۱ مجروح است.

کرمان در شوک و سوگ ترور

آرمان امروز- گروه جامعه: چهارمین سالروز شهادت «سردار دلها» با حادثه ای ناگواری همراه بود، حادثه ای تروریستی در کرمان و همزمان با برگزاری مراسم سالگرد شهاد سردار شهید قاسم سلیمانی، تا لحظه تنظیم این گزارش ۹۵ شهید و ۲۱۱ مجروح همراه داشته است که گفته می شود ۶ نفر از شهدا را کودکان تشکیل می دهند.

انفجار نخست در ساعت۱۴:۵۰ دقیقه و در مسیر  ۷۰۰ متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم ۳۰ دقیقه بعد در یک کیلومتری مزار بوده است. در ابتدا مسئولان استان انفجار را ناشی از کپسول گاز دانستند، اما حادثه تروریستی پس از مدتی تایید شد. برخی از منابعی در کرمان که در صحنه انفجار حضور داشتند، اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو‌ کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند. اما در این میان، همانطور که پیش بینی می شد، تا ساعتها بازار شایعات و اخبارو آمارهای ضد و نقیض، به شدت داغ بود، تا اینکه احمد وحیدی  در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره انفجارهای تروریستی در گلزار شهدای کرمان ضمن عرض تسلیت به خاطر این موضوع اظهار کرد: « اولین انفجار وقتی رخ داد که مردم برای کمک آمده بودند و انفجار دوم در اجتماع مردم بود که عمده شهدا و مجروحین در همین انفجار دوم دچار حادثه شدند. اوضاع در کرمان عادی است و مردم نگرانی نداشته باشند. همه چیز در کنترل نیروهای امنیتی و انتظامی است و امدادگران، وزارت بهداشت و هلال احمر در حال انجام وظایف خود هستند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در منطقه حضور کامل دارند.» وحیدی در پاسخ به این سوال که نوع انفجار چگونه بوده است؟ بیان کرد: «این موضوع در حال بررسی است. البته ما اطلاعاتی داریم ولی بهتر است پس از قطعی شدن به استحضار مردم عزیزمان برسانیم. از مردم خواهش می‌کنم به شایعات توجه نکنند چرا که دشمن در حال انجام عملیات روانی است اما اطلاعات درست و تکمیلی از طریق رسانه ملی و مقامات مسئول به اطلاع مردم خواهد رسید.»

وی با بیان این‌که «این توطئه جدید در ادامه توطئه‌های قبلی صورت گرفت»، افزود: «دشمنان همیشه دنبال چنین اقداماتی هستند و در مراسم مختلف تلاش کرده‌اند اما با هشیاری نیورهای امنیتی مورد هدف قرار گرفتنه‌اند و دستگیر شده‌اند. این دو مورد از میان خیل اقداماتی است که دشمنان در صدد انجام بوده و هستند.»  اما محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس با اشاره به حادثه تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: طبق گزارشات ارائه شده به ما، عملیات انتحاری بوده و بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند که تعدادی از عزیزان شهید و تعدادی مجروح شدند.

در مسیری که فاصله با مسیر اول داشته بمب دیگری را منفجر کردند که بمب اولی شدت بیشتری داشته است.  به دنبال بروز این انفجار تروریستی، وزیر بهداشت دستور آماده باش تمامی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان را صادر کرد. بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیگیری و رسیدگی به مصدومان حادثه انفجار در گلزار شهدای کرمان را خواستار شد. وی همچنین برای رسیدگی فوری به مجروحان انفجار تروریستی، عصر دیروز عازم این شهر شد. همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اعزام هیاتی از این کمیسیون به کرمان برای بررسی اقدام تروریستی خبر داد.  ابوالفضل عمویی ادامه داد: بررسی ابعاد این اقدام تروریستی در دستورکار اولین جلسه کمیسیون خواهد بود.

تکذیب یک خبر

همچنین در پی ۲ انفجار تروریستی در کرمان، خبرگزاری تسنیم نوشت؛ برخی اکانت‌های اسرائیلی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است که پیگیری‌ها نشان داد این خبر کذب بوده و هیچ کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند. در عین حال چهره ها و شخصیت های سیاسی و بلند مرتبه کشور و همچنین احزاب سیاسی اسلامی نیز به دنبال بروز این حادثه در بیانیه هایی جداگانه، این حمله تروریستی را محکوم کردند.

رئیس قوه قضائیه در پیامی در رابطه با انفجار تروریستی در کرمان تاکید کرد که بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد. در بخشی از این پیام آمده است: حادثه‌ اندوهبار و تلخ شهادت جمعی از مردم عزیزمان در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، به دست تروریست‌های مزدور، قلب‌ها را متألم گرداند و بار دیگر قساوت و خباثت دشمنان ملت ایران اسلامی را آشکار ساخت. محسنی اژه ای همچنین با تاکید بر شناسایی و مجازات آمران این حادثه تروریستی تصریح کرد: بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد؛ بر همین اساس دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی مکلف هستند با سرعت و دقت، به تعقیب تمامی سرنخ‌ها و عاملان و مسبّبان این جنایت اهتمام ورزند و آنان را به سرپنجه قضایی کشور بسپارند؛ مسئولان قضایی مربوطه چه در استان کرمان و چه در سایر مناطق که ردی از تروریست‌های دخیل در این ماجرا وجود دارد نیز موظفند نهایت مساعی خود را برای دستگیری این جانیان به کار بندند؛ قدرمتیقّن دستگاه قضایی به موجب وظیفه ذاتی و قانونی خود، برخوردی عبرت‌آموز با تمامی عاملان و دست‌اندرکاران این جنایت شقاوت‌آمیز خواهد داشت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در همین مزنیه با انتشار بیانیه‌ای عملیات تروریستی کرمان را به شدت محکوم کرد. این جنبش تاکید کرد: انفجار ناجوانمردانه کرمان و هدف قراردادن شهروندانی را که در اطراف مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گرد آمده بودند به شدت محکوم می‌کنیم. در ادامه بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین آمده است: حمله جنایتکارانه کرمان همبستگی ملت‌های امت ما پیرامون مقاومت را بیشتر خواهد کرد؛ مقاومتی که شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های شاخص و نماد‌های آن خواهد ماند. حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، نیز در همین راستا بیان کرد: حادثه رخ داده عملیات انتحاری از سوی دشمن بوده و قطعا اسرائیل یکی از عوامل آن به حساب می‌آید. اتفاق رخ داده بی‌ارتباط با ترور فرمانده حماس نیست.

این حمله توسط بدخواهان ملت برای ناامن کردن مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داده است. مردم بیش از ۸۰ کشور برای زیارت مزار حاج قاسم سلیمانی به کرمان آمدند. دشمنان در صدد تضعیف جهان اسلام هستند و به راه‌های مختلف برای آسیب زدن به جامعه اسلامی متوسل شدند.  همانطور که در غزه هم مشهود است کودک‌کشی روند رژیم صهیونیستی است و در انفجار فعلی نیز کودکان و زنان ایرانی را مورد هدف کورکورانه خود قرار داده است.

تمام مجروحان به بیمارستان‌های شهید مهرگان، شفا، باهنر و افضلی‌پور منتقل شده‌اند و روند درمان مجروحان ادامه دارد و در حال حاضر همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در آماده‌باش بوده و روند درمان در مجروحان در انجام ا‌ست. همچنین طبق اطلاعیه رسمی به دنبال بروز این حادثه دولت امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۲۷ بیمار بدحال داریم  و تحت نظر هستند، ولی تمام مراقبت‌های لازم از آن‌ها در حال انجام است، گفت: آمار نهایی شهدای انفجار کرمان ۹۵ شهید و ۲۱۱ مجروح است. وی افزود: علت بیشتر اعلام‌شدنِ آمار این بود که نام برخی به اشتباه ۲ بار ثبت شده بود.

تسنیم: وزیر بهداشت با بیان اینکه ۲۷ مجروح ‌انفجار تروریستی کرمان بدحال هستند، گفت: صحنه‌های غزه را امروز ‌دیدم.
بهرام عین اللهی پس از عیادت از مجروحان تروریستی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در این حادثه تعدادی از همکارانمان در اورژانس و هلال احمر مجروح شده و یا به شهادت رسیدند، اظهار داشت: تمام مجروحان در بیمارستانهای سریعا بستری شدند و بیمارانی که به عمل نیاز داشتند همگی تحت درمان قرار گرفتند و ۱۱۱ عمل جراحی در حدود ۲ ساعت انجام شد.
وی افزود: همه پزشکان بعد از این حادثه سریعا به بیمارستان‌ها آمدند و عمل جراحی تمام بیماران نیازمند را انجام دادند.
وی با بیان اینکه ۲۷ بیمار بدحال داریم  و تحت نظر هستند ولی تمام مراقبت های لازم از آنها در حال انجام است، گفت: ‌آمار نهایی شهدای انفجار کرمان ۹۵ شهید و ۲۱۱ مجروح است.
وی افزود: علت بیشتر اعلام‌شدنِ آمار این بود که نام برخی به اشتباه ۲ بار ثبت شده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.