تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 21:22
کد خبر : 95388

چشمک دلار به متقاضیان ارز مسافرتی

چشمک دلار به متقاضیان ارز مسافرتی

آرمان شرق- گروه بین الملل:دلار آزاد امروز سه‌شنبه هفدهم اسفند دوباره سر از محدوده ۲۶ هزار درآورد، اما در صرافی ملی تقریبا ۲۴ هزار و ۴۰۰ فروخته شد و تقریبا به کمترین سطح خود از ابتدای مرداد رسیدقیمت دلار در صرافی ملی بعد از تقریبا هفت ماه به نیمه کانال ۲۴ هزار تومان برگشته است. رقمی که تقریبا کمترین ارزش اسکناس آمریکا در صرافی‌های بانکی طی این مدت محسوب می‌شود و برای متقاضیان ارز مسافرتی خبر خوبی به‌شمار می‌رود.

آرمان شرق- گروه بین الملل:دلار آزاد امروز سه‌شنبه هفدهم اسفند دوباره سر از محدوده ۲۶ هزار درآورد، اما در صرافی ملی تقریبا ۲۴ هزار و ۴۰۰ فروخته شد و تقریبا به کمترین سطح خود از ابتدای مرداد رسیدقیمت دلار در صرافی ملی بعد از تقریبا هفت ماه به نیمه کانال ۲۴ هزار تومان برگشته است. رقمی که تقریبا کمترین ارزش اسکناس آمریکا در صرافی‌های بانکی طی این مدت محسوب می‌شود و برای متقاضیان ارز مسافرتی خبر خوبی به‌شمار می‌رود.
امروز دلار آزاد دوباره از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کرد و حدود هزار و ۷۵۰ تومان بیشتر از نرخ صرافی‌های بانکی یعنی ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش شد. این فاصله می‌تواند هزینه خرید سهمیه سالانه ارزی را نسبت به بازار تا سقف ۳.۸ میلیون تومان کاهش بدهد. سهمیه‌ای که برای سفر‌های خارجی هوایی دو هزار یورو و برای مقصد‌های زمینی ۳۰۰ یورو برآورد شده است. با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی درخواست‌ها برای دریافت ارز مسافرتی بالا رفته است و گرفتن آن به ارائه چند مدرک مهم مثل بلیت، پاسپورت و ویزا نیاز دارد.
تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد

قیمت دلار در صرافی ملی و بازار آزاد قبل ظهر امروز سه‌شنبه هفدهم اسفند حدود هزار و ۷۵۰ تومان اختلاف داشت. اگر برای خرید دلار به بازار می‌رفتید، پیشنهاد فروشنده‌ها از رقم ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان پایین‌تر نبود درحالی که بانک مرکزی در صرافی‌های زیرنظر خود این اسکناس را ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می‌کرد. رقم ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را می‌توانیم تا حدودی کف قیمت دلار از ابتدای مرداد در صرافی‌های بانکی درنظر بگیریم. دلار دولتی اولین روز‌های مرداد و امروز در نیمه کانال ۲۴ هزار تومان حضور داشته، اما این وسط همزمان با عبور نرخ آزاد از مرز ۳۰ هزارتومان در نیمه آذر، همان موقع رقم‌های ۲۹ هزار تومان را در صرافی‌های بانکی شاهد بودیم. حالا دوباره در روز‌هایی که به‌خاطر نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی تقاضا برای دریافت ارز مسافرتی بالارفته، قیمت دلار در صرافی ملی یک بار دیگر تا محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آمده است. از طرفی دیگر فاصله هزار و ۷۵۰ تومانی قیمت دلار آزاد و دولتی بیشترین اختلاف نرخ اسکناس آمریکایی بین این دو بازار از ابتدای اسفند‌ماه به‌شمار می‌رود.

صرافی ملی

بازار آزاد

اختلاف

۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان

۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان

هزار و ۷۵۰ تومان
شرایط گرفتن ارز مسافرتی

ارز مسافرتی تحت شرایط خاصی عرضه می‌شود. از مرداد ۹۷ بانک‌مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به صرافی‌های بانکی ۲۵ سرفصل مختلف را به‌عنوان شرایط دریافت ارز معرفی کرده است. مهمترین سرفصل همین ماجرای ارز مسافرتی محسوب می‌شود. یعنی الان که به تعطیلات عید نزدیک شدیم و تب سفر‌های خارجی بالا رفته، مسافران می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های بانکی ارز را با قیمت کمتری نسبت به بازار آزاد خریداری کنند. علاوه بر این، ارز از سوی بانک مرکزی بابت موارد درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی هم به متقاضیان تعلق می‌گیرد. شرکت‌های هواپیمایی و بیمه ایرانی شرایط دریافت ارز را دارند و هزینه مورد نیاز برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در شرکت‌های ایرانی از همین محل قابل تامین است. موارد دیگری مثل خرید امتیاز پخش فیلم و شرکت در امتحانات علمی خارج از کشور شامل دریافت ارز می‌شوند، اما مبنای محاسبه آن اسکناس یورو است. بعد تاکید دوباره بانک‌مرکزی در تاریخ ششم آذر امسال درباره سرفصل‌های تخصیص ارز، اواسط دی‌ماه میزان سهمیه هر ایرانی از سقف دو هزار و ۲۰۰ به دو هزار یورو برای یک‌بار در سال کاهش پیدا کرد. رقم دو هزار یورو بابت سفر‌های هوایی خارجی است. همچنین سهمیه ارز بابت سفر‌های زمینی و رفتن به کشور‌هایی که از شما ویزا نمی‌خواهند برای هر نفر ۳۰۰ یورو خواهد بود.
مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی از روز ششم آذر امسال با ارائه مدارک لازم فروخته می‌شود. این کار از سوی بانک‌مرکزی انجام شد تا بساط عرضه ارز دولتی به دلال‌ها برچیده شود. به‌همین دلیل مهمترین مدرکی که صرافی‌ها بابت ارائه ارز دولتی از شما می‌خواهند، بلیت است. جعل بلیت کار سختی نیست و به‌همین خاطر علاوه بر آن باید پاسپورت و ویزا هم ارائه کنید. کنار این مدارک، فرم درخواست ارز، کپی و اصل کارت ملی، واریز مبلغ معادل یورو به اضافه کارمزد به بانک، ارائه رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور، کد پستی ۱۰ رقمی و خط موبایل به نام شخص متقاضی و دو کارت بانکی مختلف –به خاطر سقف تراکنش- دیگر چیز‌هایی است، که به آن‌ها برای دریافت ارز مسافرتی نیاز خواهید داشت.
چطور دلار دولتی بگیریم؟

ارز مسافرتی به دو شکل فروخته می‌شود؛ حضوری و آنلاین. در این دو سه سال بخشی از صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها زیر سر ماجرای ارز مسافرتی بود و حالا در هفته‌های اخیر بانک‌مرکزی امکان خرید غیرحضوری آن را فراهم کرده است. تا چند ماه پیش که ارز فقط به‌شکل حضوری فروخته می‌شد، صرافی‌ها بدون مدارکی مثل بلیت هواپیما و پاسپورت دلار را به مردم تحویل می‌دادند و برخی بی‌خیال دلالی از اختلاف قیمت صرافی و بازار نمی‌شدند. حالا بانک‌مرکزی که با سختگیری‌های چند ماه اخیر تاحدود زیادی فرصت سواستفاده از اختلاف قیمت بین دو بازار را از بین برده، با ایجاد سامانه‌ای امکان ثبت درخواست غیرحضوری را برای متقاضیان ارز مسافرتی فراهم کرده است. با ورود به این سامانه، ثبت کد ملی و تلفن همراه و طی کردن چند مرحله مثل اسکن تصویر کارت ملی، پیامکی حاوی تاریخ و ساعت از سوی صرافی که خودتان انتخاب کردید، برای دریافت ارز به شما ارسال خواهد شد./فرارو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.