تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردین 1402 - 1:51
کد خبر : 127910

چرا شعار سال؟

چرا شعار سال؟

آرمان شرق-گروه سیاست:آنچه که می تواند به تحقق شعار سال کمک بایسته ای به عمل آورد آن است که هر دستگاه، نهاد، وزارتخانه سهم خود و نحوه و چگونگی ایفای مأموریتش را با عدد و رقم تعریف کند. مهم ترین کاری که دستگاه های مسئول دارند اجتناب شدید از «شعارگرایی و اسقاط تکلیف» است.

چرا شعار سال؟

علی دارابی

آرمان امروز::کم نیستند افرادی که می پرسند به راستی «شعار سال» چه فایده ای دارد؟ آیا غیر از جانمایی در لوگو و زیرنویس رسانه های رسمی، تبلیغات محیطی و شهری و سربرگ مکاتبات اداری، خاصیت دیگری دارد؟
در پاسخ باید گفت: شعار سال، گره گشای همه مشکلات و چالش ها نیست و اصولاً چنین کارکردی ندارد. شعار سال اگر در تبلیغات رسمی و رایج و کلیشه ای که غالباً بی اثر خلاصه شود بی شک بیهوده است.
اما واقعیت آن است که انتخاب شعار سال که بیش از دو دهه از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می شود با هدف آن است که در جهت گیری و سمت گیری برنامه ای و اولویت های اجرایی کشور قرار گیرد و بتواند با فراخوان و بسیج امکانات و ظرفیت ها، کمکی به اقتصاد و کسب و کار و تولید کشور کند. از سوی دیگر انتخاب شعارها که غالباً «اقتصادی» است بیانگر اولویت داشتن مسأله معیشت، رونق تولید و مهار تورم است. آنچه که می تواند به تحقق شعار سال کمک بایسته ای به عمل آورد آن است که هر دستگاه، نهاد، وزارتخانه سهم خود و نحوه و چگونگی ایفای مأموریتش را با عدد و رقم تعریف کند. مهم ترین کاری که دستگاه های مسئول دارند اجتناب شدید از «شعارگرایی و اسقاط تکلیف» است.
رسانه ها، مطبوعات، خبرگزاری ها به صورت حرفه ای در دو نقش مهم حاضر شوند:
الف / در نقش تبیین اهمیت، ضرورت ها و بایسته های شعار سال.
ب / در نقش اطلاع رسانی و پرسشگری و نظارت عمومی.
نخبگان و گروه های مرجع ضمن تبیین موضوع با ارائه پیشنهادها و سازوکارهای مناسب برای آنکه شعار به گفتمان سال تبدیل شود کمک بایسته ای نمایند. با این رویکرد،  باید به کارکرد شعار سال توجه کرد. فراموش نکنیم « شعار گرایی و سطحی گرایی بزرگترین آفت شعار سال» محسوب می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.