تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 7:39
کد خبر : 143141

چرا «روز جهانی مرد» مهم است؟

چرا «روز جهانی مرد» مهم است؟

آرمان شرق-گروه جامعه:اینها بخش کوچکی از چالش‌های مردان در این دنیاست که در طول زندگی‌ با آن مواجه هستند و ۲۸ نوامبر فرصت خوبی است که تا از آنها قدردانی شوند چرا که همیشه سعی می‌کنند با وجود قبول کردن نقش‌های متعدد در خانواده و جامعه مثبت باشند.

چرا «روز جهانی مرد» مهم است؟

گزارش «آرمان امروز»‌ در آستانه ۲۸ نوامبر

 

آرمان امروز: بر خلاف تصور عموم، روزی به مناسبت قدردانی از پسران و مردان جهان همانند روز زن، در تقویم بین المللی وجود دارد و به پاس دستاوردها و کمک‌های مردان و پسران به جامعه، ملت‌ها، خانواده، ازدواج و مراقبت از کودکان از مردان به صورت نمادین تجلیل به عمل می‌آید. که هدف نهایی این روز گسترش هر چه بیشتر ارزش‌های بشری و بشردوستانه تعریف شده است. فردا، ۲۸ آبان (نوزدهم نوامبر) روزی است که به عنوان روز جهانی مرد در تقویم بین المللی ثبت شده است و بسیاری از کشورهای جهان آن را به تقویم ملی خود اضافه کرده‌اند. معمولا روز جهانی پسر و مرد همانند روز جهانی دختر و زن، هر ساله با هدفی مشخص برگزار می‌شود تا بتوان با تعیین آن هدف، قدمی رو به جلو در سلامت مردان و زنان جوامع برداشت. امسال هدف این رویداد، پیشرفت‌های علمی در سلامتی و سلامت هر چه بیشتر جمعیت مردان و پسران قرار داده شده است.

هدف از برگزاری روز جهانی مرد را می‌توان در تمرکز بر سلامت مردها، بهبود روابط، ترویج برابری جنسیتی و همچنین نشان دادن نقش مثبت مرد در جامعه دانست. این روز فرصتی را برای همه مردان فراهم می‌کند تا نشان دهند که آنها همواره به جامعه و خانواده خود کمک می‌کنند و در مراقبت از فرزند خود به همسرشان یاری می‌رسانند. همچنین این مناسبت نشان می‌دهد که همه مردها آدم‌های زورگو و منفعت طلبی که در ذهن اکثریت جنس مخالف وجود دارد، نیستند. روز جهانی مرد روزی است که همه از مردهایی که هر روزه در محل کار خود جهت تلاش و فداکاری برای خانواده و کشور خود مشغول به فعالیت هستند و سعی می‌کنند به عنوان یک شهروند جامعه نقش سازنده‌ای را هم برای خانواده خود و هم برای جامعه ایفا کنند، جشن بگیرند. به‌طور خلاصه روز جهانی مرد تلاشی است برای بهبود روابط جنسیتی، ارتقای برابری جنسیتی، پرورش مردهای مسئول و برجسته‌سازی الگوهای مثبت در مردان متمرکز و همچنین ارتقای سلامت ذهنی و پیشگیری از افسردگی در مردان.

در این روز به آقایان و پسرهای جوان آموزش داده می‌شود که با بخش‌های مثبت وجودشان آشنا شوند و این همه دستاورد مثبتی را که برای جهان داشته‌اند، جشن بگیرند. آنها به عنوان یک پسر،‌ یک پدر،‌ یک مدیر و … در حال تلاش و فداکاری هستند و باید خیلی به سلامت جسمی و روحی خودشان اهمیت بدهند.

مردها در سرتاسر زندگی‌شان با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. واقعیت این است که پسران دو برابر بیش از دختران به اختلال نقص توجه ناشی از بیش‌فعالی ADHD) ) مبتلا می‌شوند. میزان ترک تحصیل پسران در مقطع دبیرستان بسیار بالاست. از طرفی نمرات پسران معمولا از نمرات دختران کمتر است. نرخ خودکشی در پسران چهار برابر دختران است. احتمال ورود پسران به زندان در جوانی بیش از دختران است. موضوع دیگر اینکه پسران بیش از دختران قربانی جرم و جنایت می‌شوند؛ به طوری که پسران ۵ برابر بیش از دختران بر اثر قتل جان خود را از دست می‌دهند.

 

آزار و اذیت مردان در خانه

روز جهانی مرد همچنین می‌تواند روایت‌های دیگر را به چالش بکشد. فرض کنید که همه مردان به همان اندازه که تصور می‌شود باید در ساختن خانه و پدر شدن مفید، موثر و آموزش‌دیده باشند. اما مسئله اینجاست مردان نیز گاهی اوقات از آزار و اذیت در خانه رنج می‌برند و نیازهای بهداشت روان آنها برآورده نمی‌‌شود. همچنین بسیاری از مردان زندگی ناامیدانه‌ای را سپری می‌کنند و اشتباه گرفتن صفات سمی با نیازهای واقعی کمکی به آنها نمی‌کند. خشونت علیه مردان در خانه یک شوخی نیست، بلکه یک واقعیت است. رحمت نیک در این خصوص نیز می گوید: شوهرآزاری مسئله‌ای است که باید بسیار به آن توجه شود چون ابعاد مختلفی دارد از آزار و اذیت روانی گرفته تا شکستن حرمت پدر نزد فرزندان و مقایسه نامناسب مرد با دیگران مردان و بزرگ‌نمایی مسائل جزیی در رابطه. این‌ها مسائلی هستند که در ارتباط با مردان و بهداشت روان و سلامت ذهنی آن‌ها بسیار مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار بگیرند و جدی گرفته شوند.

درست که روز جهانی مردها یک روز نمادین میان همه روزهای سال است اما موضوع سلامت موضوعی نیست که فقط به صورت نمادین به آن پرداخته شود. سلامت مردان فقط در داشتن بدنی عضلانی خلاصه نمی‌شود بلکه سلامت روانی، اجتماعی و احساسی آنها نیز بسیار مهم است که نباید نادیده گرفته شود.

اینها بخش کوچکی از چالش‌های مردان در این دنیاست که در طول زندگی‌ با آن مواجه هستند و ۲۸ نوامبر فرصت خوبی است که تا از آنها قدردانی شوند چرا که همیشه سعی می‌کنند با وجود قبول کردن نقش‌های متعدد در خانواده و جامعه مثبت باشند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.