تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 7:43
کد خبر : 142845

چراغپور: بعد از رده نوجوانان دره‌های عمیقی جلوی بازیکنان ایجاد می‌شود

چراغپور: بعد از رده نوجوانان دره‌های عمیقی جلوی بازیکنان ایجاد می‌شود

آرمان شرق-گروه ورزش:اگر یادتان باشد آقای علی دوستی مهر هم برای بازی در نوجوانان تیم درست می‌کرد، نه برای آینده تیم ملی. یعنی با توجه به فیزیک بدنی و ژنتیکی بازیکنان ایرانی، تنها برای رده نوجوانان بازیکنان کنار هم جمع می‌شوند و به آینده تیم ملی نگاه نمی‌‌شود. در این صورت است که اگر بقیه نژادها هم رشد کردند ما دیگر برتری نداریم، همان اتفاقی که تا الان افتاده است.

چراغپور: بعد از رده نوجوانان دره‌های عمیقی جلوی بازیکنان ایجاد می‌شود

چراغپور: بعد از رده نوجوانان دره‌های عمیقی جلوی بازیکنان ایجاد می‌شود/ موفقیت عبدی یک سیگنال به فدراسیون است

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: حسین عبدی سواد واقعی فوتبال را دارد و موفقیت او باید یک سیگنال برای مسئولان فدراسیون باشد.

جلال چراغپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره پیروزی ارزشمند تیم زیر ۱۷ سال ایران مقابل برزیل در جام جهانی نوجوانان اظهار داشت: به هر حال اول باید صحبت‌مان را با توجه به نتیجه بازی بنا کنیم. برد برزیل نتیجه ارزشمند و جالبی برای فوتبال ماست، خصوصاً در وانفسای فوتبال بزرگسالان، لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا. این را باید به فال نیک بگیریم. تیم برزگی را بردیم که مهد فوتبال جهان است. از آن مهم‌تر این است که بازی را بردیم که ۲ بر صفر عقب بودیم. اهمیت این موضوع در این است که این برد همبستگی تیمی و ارتباط سرمربی با بچه‌ها را نشان می‌دهد. واقعاً تیم ما یک پیکر بود، چون اگر شکل دیگری بود برگشت به بازی امکان نداشت.

وی تصریح کرد: حسین عبدی خوشبختانه جزو معدود مربیان فوتبال ماست که سواد واقعی فوتبال را دارد. او اسکلت اصلی سواد مربیگری‌اش را خارج از کشور یاد گرفته و الان در نوجوانان پیاده می‌کند. این موضوع باید به فال نیک گرفته شود و یک سیگنال به مسئولان دهد که اگر مربی را درست انتخاب کنند و او را خارج از کشور بفرستند و مربیان از آموزشی که AFC و داخل کشور برای آنها در نظر می‌گیرند راحت شوند؛ موفقیت دور از دسترس نیست.

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: بخش دوم این است که آموزشِ همراه با دانش فوتبال، از رده نوجوانان شروع می‌شود. در نوجوانان است که بازیکن باید ۵۰ درصد فوتبال را بلد باشد و ۵۰ درصد هم دانشش را بداند. در نوجوانان اکثراً بازیکنان پیچیدگی دفاعی را نمی‌دانند، ولی باید دانشش را بدانند. همانطور که در تیم ایران هم مقابل برزیل فقر دانش دفاعی را دیدیم. امیدوارم برای بازی‌های بعد حسین عبدی جنبه‌های دفاعی که تیم درست انجام نمی‌داد را مجدداً قبل از بازی با انگلستان برای بچه‌ها تدریس کند، چون آنها آنالیز می‌کنند و از روی گل‌های خورده ما الگو می‌سازند.

چراغپور در ادامه با اشاره به این موضوع که برزیل از اعتمادبه‌نفس بیش از اندازه در همه رده‌ها ضربه خورده است، گفت: در بازی با ایران هم دقیقاً از همین نقطه ضربه خوردند. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز در کشور خودشان به خاطر همین اعتمادبه‌نفس هفت گل از آلمان خوردند. دلیل این موضوع هم این است که شالوده اصلی فوتبال برزیل «خلاقیت در لحظه» است و هر کسی خلاقیت داشته باشد دعوتش می‌کنند. به نظم کشیدن فوتبال این کشور خیلی سخت است. به همین خاطر وقتی اسم ایران آمد آنها یک راحت‌انگاری در ذهن‌شان کردند و وقتی دو گل هم زدند اعتمادبه‌نفس‌شان بسیار بالا رفت، اما در سه صحنه فوتبالی گل خوردند و باختند.

وی در واکنش به این موضوع که اکنون نگرانی‌ زیادی بابت غرور بازیکنان ایران وجود دارد و چه راهکاری برای از بین بردن این موضوع در دیدار با انگلیس وجود دارد، عنوان کرد: وقتی ما نگران این اتفاق هستیم، سرمربی تیم هم قطعاً متوجه می‌شود. همانطور که خودشان هم اشاره کردند یک حادثه کمیاب اتفاق افتاده است. فکر می‌کنم کادر فنی تیم ملی متوجه این موضوع شده است.

کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه یادآور شد: وقتی یک تیم در رده نوجوانان درست می‌شود، تا اینکه آنها بزرگ شوند به درد تیم زیر ۲۳ سال یا تیم بزرگسالان بخورند دره‌های خیلی عمیقی مقابل بازیکنان پدید می‌آید. در این چهار پنج سالی که فاصله وجود دارد، حوادث زیادی رخ می‌دهد که فکر می‌کنم ریزش حدود ۷۰ درصدی در بازیکنان ایجاد می‌شود. در تیم‌های قبل هم این اتفاق رخ داد. این ریزش متأسفانه وجود دارد که بخشی از آن‌ به خاطر مسائل فرهنگی و بخشی هم به خاطر پولی است که بعد از مدتی بازیکنان وارد آن می‌شوند. خیلی کم هستند کسانی که از این برهه عبور و در آینده به تیم ملی بزرگسالان کمک کنند.

چراغپور افزود: مسئله دیگر این است که به خاطر اقلیم و نحوه رشد بازیکنان ایرانی، بار اولی نیست که در این رده حرفی برای گفتن داریم. اگر یادتان باشد آقای علی دوستی مهر هم برای بازی در نوجوانان تیم درست می‌کرد، نه برای آینده تیم ملی. یعنی با توجه به فیزیک بدنی و ژنتیکی بازیکنان ایرانی، تنها برای رده نوجوانان بازیکنان کنار هم جمع می‌شوند و به آینده تیم ملی نگاه نمی‌‌شود. در این صورت است که اگر بقیه نژادها هم رشد کردند ما دیگر برتری نداریم، همان اتفاقی که تا الان افتاده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.