تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 9:01
کد خبر : 139682

پشت پرده مذاکره با آمریکا

پشت پرده مذاکره با آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:با آغاز کار دولت  سیزدهم در عمل پنج ماه مذاکرات متوقف ماند تا اینکه سرانجام از هشتم  آذر ۱۴۰۰ مذاکرات دو ماه پس از آنکه دولت رسما کار خود را آغاز کرد از سرگرفته شد. این مذاکرات پس از هشت دوره جداگانه در تاریخ‌های مختلف پس از تاخیر‌های متعدد، سرانجام در مذاکرات وین ۱۵ مرداد ماه به نتیجه نسبی رسیدبار  دیگر همه چیز رها شد تا این که طرفین امروز احساس می کنند بهتر است به توافق برسند و بر همین اساس دوباره گمانه زنی ها آغازشده است.

پشت پرده مذاکره با آمریکا

حسن بهشتی پور

آرمان امروز : مذاکرات ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر وارد فاز متفاوتی شده است. بر همین اساس ایران وقتی دید کشور‌های اروپایی در عمل بدون آمریکا نمی‌توانند توافق‌های خود با ایران را اجرا کنند پذیرفت که به صورت غیرمستقیم با آمریکا بر سر میز مذاکرات بنشیند.باید توجه داشت که از ابتدای ایجاد پرونده هسته ای تاکنون صد‌ها جلسه در سطوح کارشناسان، معاونین وزیران و وزرای امورخارجه این کشور‌ها برگزار شد، که در نهایت به توافق تاریخی بین ایران و کشور‌های گروه پنج به علاوه یک در ژنو سوئیس منجر شد. در این توافق بر سر آنچه که به عنوان دستور کار اقدام مشترک  خوانده شد، تا پایان تیر ماه ۱۳۹۳ دو طرف مذاکرات متعددی در سطح کارشناسان، معاونین وزرای خارجه و وزیران امورخارجه  درشهر‌های  ژنو، وین، استانبول و نیویورک برگزار کردند. هدف این گفتگو‌ها  رسیدن  به  توافق جامع همکاری‌ها‌ی هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ بر اساس سند توافق شده در ژنو، اعلام شده بود.

تا اینکه پس از برگزاری ده‌ها جلسه در سطح کارشناسی و معاونین وزیران بالاخره در سیزدهم فروردین ۱۳۹۴ در شهر لوزان سوئیس توافق اجرایی مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک بدست آمد.این توافق تا اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور خروج آمریکا از برجام را صادر کرد با یک شوک اساسی روبرو شد. تقریبا سه سال طول کشید تا پس از آمدن بایدن مذاکرات این بار در قالب چهار به علاوه یک با حضور غیر مستقیم  آمریکا از ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ مجددا در پیش گرفته شد. با آغاز کار دولت  سیزدهم در عمل پنج ماه مذاکرات متوقف ماند تا اینکه سرانجام از هشتم  آذر ۱۴۰۰ مذاکرات دو ماه پس از آنکه دولت رسما کار خود را آغاز کرد از سرگرفته شد. این مذاکرات پس از هشت دوره جداگانه در تاریخ‌های مختلف پس از تاخیر‌های متعدد، سرانجام در مذاکرات وین ۱۵ مرداد ماه به نتیجه نسبی رسید که ایران هم در نیمه شب ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ دیدگاه‌های خود را درباره سه موضوع مورد اختلاف به طرف اتحادیه اروپا اعلام کرد.بار  دیگر همه چیز رها شد تا این که طرفین امروز احساس می کنند بهتر است به توافق برسند و بر همین اساس دوباره گمانه زنی ها آغازشده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.