تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 7:16
کد خبر : 139188

پروژه جدید آزادسازی ۲۵ میلیارد دلار ایران

پروژه جدید آزادسازی ۲۵ میلیارد دلار ایران

آرمان شرق-گروه اقتصاد:در بحث مذاکرات وقتی موضوعات را با التماس پیش می‌بردند تنها مسئولین وقت توانستند یک میلیارد دلار منابع را آزاد کنند اما آنچه در دیپلماسی عزتمندانه مدنظر است این است که ۲۵ میلیارد دلار از منابع ایران آزاد و به کشور بازگردانده می‌شود البته بر اساس آنچه که گفته شده ۶ تا ۷ میلیارد دلار از این منابع به حساب‌های واسط نشسته است.

پروژه جدید آزادسازی ۲۵ میلیارد دلار ایران

آرمان امروز : بعد از چند سال، ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شده است. اما به محض تمام شدن این ماجرا، پرونده جدیدی برای دلارهای بلوکه شده باز شده است. یکی از نمایندگان مجلس وعده آزادسازی ۲۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران را داده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر با اشاره به دیپلماسی دولت رئیسی گفته با دیپلماسی عزتمندانه ۲۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده و قرار است به کشور برگردانده شود و تاکنون ۶ تا ۷ میلیارد دلار از این منابع به حساب‌های واسط نشسته است.

این نماینده مجلس گفته است: در بحث مذاکرات وقتی موضوعات را با التماس پیش می‌بردند تنها مسئولین وقت توانستند یک میلیارد دلار منابع را آزاد کنند اما آنچه در دیپلماسی عزتمندانه مدنظر است این است که ۲۵ میلیارد دلار از منابع ایران آزاد و به کشور بازگردانده می‌شود البته بر اساس آنچه که گفته شده ۶ تا ۷ میلیارد دلار از این منابع به حساب‌های واسط نشسته است.

وعده آزادسازی دلارهای بلوکه شده از دولت روحانی تاکنون بارها مطرح شده بود. به عبارتی هر زمان که دولت در مدیریت بازار ارز به مشکل می‌خورد و یا بازار ارز ملتهب می‌شد وعده آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده را می‌داد و سعی می‌کرد با خبردرمانی بازار را آزاد کند. اما ماجرای ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی روز گذشته به قیمت پایانی خود رسید و این منابع در حساب بانک‌های قطر نشست.

اما هنوز ۲۴ ساعت از آن زمان نگذشته، طرفداران دولت از وعده جدیدی رونمایی کرده‌اند و آن هم آزادسازی ۱۸ یا ۱۹ میلیارد دلار منابع دیگر است. خبری که جز این نماینده مجلس فرد دیگری به آن نپرداخته و ان را خبری نکرده است. آنچه مقامات دولتی بارها تکرار کرده‌اند آزادی ۷ میلیارد دلاری است و نه ۲۵ میلیارد دلاری و باید پرسید این نماینده مجلس از کجا چنین رقمی را اعلام کرده است.

البته حاجی دلیگانی تنها فردی نیست که وعده آزادسازی دلارهای بلوکه شده بیشتر را داده است. مجید حریری، رئیس اتاق ایران و چین هم دو روز قبل اعلام کرد ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی دیگر در راه است. این فعال اقتصادی دو رئوز قبل با انتشار توییتی اعلام کرد «بنا بر اخبار و شنیده‌های رسمی و غیررسمی، ۶ میلیارد دلار تحت کلید بانک مرکزی قرار گرفت و با توجه به زمزمه ۱۰ میلیارد دیگر از منابع که در راه است، بانک مرکزی قاعدتا قدرت دخالت موثری در بازار دارد، باید منتظر بعد از تعطیلات بود و عکس العمل بازار را دید.»

وعده این فعال اقتصادی این است که بعد از تعطیلات پایان هفته و با فرارسیدن مهر ماه قرار است ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع بلوکه شده ایران آزاد شود و بر قیمت دلار اثر بگذارد. خبری که جز حریری هیچ مقام دولتی دیگری آن را اعلام نکرده است. درست مانند خبر ۲۵ میلیارد دلاری حاجی دلیگانی که تنها منبع آن خودش بوده و فرد دیگری در بدنه دولت چنین خبری را اعلام نکرده است.

می توان منتظر بعد از تعطیلات بود و دید آیا خبری از ۱۰ یا ۲۵ میلیارد دلار منابع ارزی جدید هست یا نه. اما به نظر می‌رسد که این اظهارنظرها بیش از هر چیزی تلاش برای مدیریت بازار ارز است. وظیفه‌ای که بر عهده بانک مرکزی است اما حالا این فعال اقتصادی و این نماینده مجلس هم مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.