تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 20:06
کد خبر : 133788

ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ حتی اگر اطلاعات بسیار کمی درباره صنعت فولاد داشته باشید، بدون شک تاکنون نام‌های ورق سیاه و ورق رنگی را شنیده‌اید. این دو نوع ورق، از ورق‌های فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که ورق

ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

حتی اگر اطلاعات بسیار کمی درباره صنعت فولاد داشته باشید، بدون شک تاکنون نام‌های ورق سیاه و ورق رنگی را شنیده‌اید. این دو نوع ورق، از ورق‌های فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ و تفاوت ورق رنگی و ورق سیاه در چه مواردی است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت ورق سیاه و ورق رنگی چیست؟ ورق های فولادی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع از پرکابردترین این انواع، ورق های سیاه و رنگی می باشند. ما در این مقاله قصد داریم تا با هم به بررسی تفاوت ورق سیاه و ورق رنگی بپردازیم. اما بهتر است پیش از آن با این دو نوع ورق آشنا شوید.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه که به آن ورق گرم نیز گفته می‌شود، در طی فرآیند نورد گرم و در دمای بسیار بالا (بیش از ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد) تولید می‌شود. این ورق فولادی دارای ظاهری تیره رنگ، زمخت و مات است و در ابعاد مختلفی تولید و به فروش می‌رسد. ضخامت این ورق‌ها در حدود ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر است و دارای عرضی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر هستند.

این ورق‌ها بر اساس استانداردهای خاص DIN 17100 و BS EN 10025 تولید می‌شوند و خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارند.

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی نوع دیگری از ورق‌های فولادی است که از پوشش‌دهی ورق‌ گالوانیزه به وسیله نوعی رنگ مخصوص تولید می‌شود. در طی فرآیند تولید ورق رنگی، ابتدا ورق فولادی تحت فرآیند نورد سرد قرار گرفته و به وسیله لایه‌ای از جنس روی پوشش داده می‌شود و سپس با روش الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی می‌شود.

این ورق‌ها از ظاهر بسیار زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار هستند و به همین دلیل در صنایعی نظیر تولید لوازم خانگی و نماسازی استفاده می‌شوند.

ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

حال که با ورق سیاه و ورق رنگی آشنا شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ بررسی تفاوت ورق رنگی با ورق سیاه برویم و بررسی کنیم که این ورق‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند!

  1. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ورق رنگی و ورق سیاه، تفاوت در فرآیند تولید این دو محصول فولادی است. فرآیند تولید ورق سیاه بسیار ساده است؛ تنها کافی است فولاد برای رسیدن به ابعاد و ضخامت دلخواه، تحت فرآیند نورد گرم قرار بگیرد. این درحالی است که ورق‌های رنگی دارای روش تولید چند مرحله‌ای و پیچیده‌ای هستند. تولید این ورق‌ها در ادامه فرآیند تولید ورق سیاه صورت می‌گیرد. بدین شکل که ورق سیاه در طی فرآیند گالوانیزاسیون به وسیله لایه‌ای از جنس روی پوشانده می‌شود و سپس عملیات شستشو و کروماته کردن بر روی سطح ورق انجام می‌شود. پس از آن ورق موردنظر تحت فرآیند الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی و ورق رنگی با کیفیت بالا تولید می‌شود.

  2. دیگر تفاوت ورق سیاه و ورق رنگی در ظاهر این دو ورق است. با توجه به فرآیند تولید این محصولات، ورق سیاه دارای ظاهری نه چندان زیبا، تیره رنگ و خشن است. این در حالی است که ورق‌های رنگی سطحی صاف، زیبا و صیقلی دارند.

  3. در ادامه پاسخ سوال ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی با هم دارند، به سراغ بررسی تفاوت در کاربرد این ورق‌ها می‌رویم. تفاوت در شیوه تولید و ظاهر این دو نوع ورق فولادی، سبب ایجاد تفاوت در کاربرد آن‌ها شده است. ورق‌های سیاه با توجه به سطح زمخت و تیره در کاربردهای ساختاری و استحکام‌بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که ورق‌های رنگی در کاربردهایی که در معرض دید افراد قرار می‌گیرند، مانند لوازم خانگی، مخازن و تانکرها، مقاطع ساختمانی و … استفاده می‌شوند.

چکیده‌ای از تفاوت ورق سیاه و رنگی

ما در این مطلب به سوال ورق سیاه و ورق رنگی چه تفاوت هایی دارند؟ پاسخ دادیم. همانطور که گفته شد، این ورق‌ها در روش تولید، ظاهر و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت‌ها سبب شده است تا قیمت این محصولات نیز با یکدیگر متفاوت باشد. به طور معمول ورق‌های سیاه با توجه به روش تولید ساده‌تر و متریال موردنیاز کمتر، از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار هستند.اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.