داغ سـرخ دلار!
در طول تعطیلات لیگ برتر، خبرسازترین باشگاه فوتبال ایران پرسپولیس بوده است. این تیم به واسطه استعفای یحیی گل‌محمدی در فاز کادرفنی تغییرات قطعی خواهد داشت و البته با توجه به نیاز تیم به جذب بازیکن، در بازار زمستانی هم مشغول تحرکات گسترده است. این فعالیت‌های سرخ‌پوشان از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی بحث فنی و دیگری داستان مالی.

اقدام باشگاه برای جذب سرمربی و نیز بازیکن خارجی، در شرایطی است که این روزها بار دیگر با سیر صعودی دلار مواجهیم و این مساله، حتما اثرش را روی محاسبات قرمزها هم خواهد گذاشت. هرچند تاثیر افزایش قیمت ارز بر زندگی روزمره مردم نیز  سنگین است  و خسارت فوتبال در مقابل آن «هیچ» به حساب می‌آید!

توافق با مربی برزیلی؟

محمدحسین میثاقی در برنامه این هفته فوتبال برتر مدعی شد سرمربی پرسپولیس که اهل آمریکای جنوبی است انتخاب شده و به زودی معرفی خواهد شد. بلافاصله هم گمانه‌زنی‌ها در این مورد آغاز شد و پرتکرارترین اسم هم مربوط می‌شد به مارکوس پاکتا، سرمربی ۶۵ ساله برزیلی که کارنامه‌ای بسیار طولانی دارد و در زمان تنظیم این مطلب، گفته می‌شود فقط جزئیات توافق با او باقی مانده است. در رزومه پاکتا فرازهایی مثل هدایت تیم ملی عربستان در جام‌جهانی ۲۰۰۶ یا دو دوره حضور در الهلال و سرمربیگری الغرافه، الزمالک و… وجود دارد، اما حقیقت آن است که کارنامه او در سال‌های اخیر رو به افول بوده است. چیزی حدود دو دهه از حضور موثر مرد برزیلی در فوتبال عربستان گذشته و او این اواخر به کار در فوتبال بحرین و الجزایر رضایت داده است. همچنین تغییرات پیاپی و هر ساله مقصدهای پاکتا هم شاید نشان‌دهنده بی‌انگیزگی این مربی است. در هر صورت هواداران پرسپولیس احساسات ضد و نقیضی در مورد مربی برزیلی دارند؛ برخی او را مناسب می‌بینند و بعضی هم نه. یک عده نیز همچنان عقیده دارند این گزینه چندان جدی نیست و منتظرند با پایان کار برانکو در جام ملت‌های آسیا، او دوباره به ایران برگردد!

خرید با دلار جهشی

نخستین خرید رسمی پرسپولیس در پنجره زمستانی، عبدالکریم حسن دفاع چپ قطری بود و البته که ماموریت مهم باشگاه هم انتخاب سرمربی خارجی است. یکی از حواشی این فرآیند اما به آغاز روند صعودی ارز در بازار آزاد برمی‌گردد؛ به‌طوری که می‌توان گفت باشگاه لحظه به لحظه در حال ضرر است. عصر دیروز آخرین خبرها در مورد دلار این بود که اسکناس آمریکایی وارد کانال ۵۴ هزار تومان شده و این یعنی دلار بعد‌از مدت‌ها ثبات، ۴ هزار تومان گران‌تر شده است. برای مثال اگر قرارداد مربی یا بازیکن خارجی پرسپولیس ۵۰۰هزار دلار بوده باشد، طی همین فاصله کوتاه سرخ‌پوشان ۲ میلیارد تومان زیان کرده‌اند! روشن نیست این روند تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا قیمت برمی‌گردد یا نه، اما به‌طور کلی محاسبات ایرانی‌ها در مورد پرداخت دستمزد خارجی‌ها باید با در نظر گرفتن چنین نوساناتی باشد. البته امیدواریم چهار، پنج ماه دیگر موقع پرداخت قسط‌های بعدی خارجی‌ها قیمت دلار ارزان‌تر باشد.