تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 7:14
کد خبر : 128421

ماجرای مواجهه سیدمحمد خاتمی با نامه محرمانه آمریکایی ها ؟

ماجرای مواجهه سیدمحمد خاتمی با نامه محرمانه آمریکایی ها ؟

آرمان شرق-گروه سیاست:بن علوی درحالی‌که بیرون دفتر خاتمی منتظر بود، پیامی برای رئیس‌جمهور جدید ایران فرستاد و گفت که ضروری است که او به‌تنهایی با او ملاقات کند. بااین‌حال، وقتی بن علوی وارد دفتر خاتمی شد، خرازی آنجا بود. پس‌ازآن، بن علوی متوجه شد که به دستور خاتمی، خرازی نسخه‌ای از نامه‌ کلینتون را به رهبر عالی ایران داده است.

ماجرای مواجهه سیدمحمد خاتمی با نامه محرمانه آمریکایی ها ؟

اقتصادنیوز: مارتین ایندیک دستیار ویژه بیل کلینتون در دوره ریاست‌جمهوری مدیر اسبق امور خاور نزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا در کتاب اخیر خود به یکی از مکاتبات کاخ سفید وپاستور پرداخته است.
سیدمحمد خاتمی با نامه محرمانه آمریکایی ها چه کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز مارتین ایندیک در فصل نهم کتاب خود به نام «استاد بازی‌ها» با عنوان فرعی(هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌ای) مدعی شده است:«تاکتیک انتخاب بازیگرِ معقول‌ترِ طرفِ مقابل برای خنثی کردن یا تضعیف یک بازیگر ناسازگار اغلب توسط دیپلمات‌های آمریکایی در خاورمیانه استفاده می‌شود، اما به‌ندرت جواب می‌دهد.ما تاکتیک مشابهی را در ژوئیه‌ ۱۹۹۹ به کار بردیم، زمانی که رئیس‌جمهور کلینتون سعی کرد با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور تازه منتخب و میانه‌روی ایران وارد تعامل شود. کلینتون تصمیم گرفت بدون اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و امنیت (MOIS) را کنترل می‌کرد، نامه‌ای به خاتمی بنویسد. ما دلایل معقولی داشتیم که باور کنیم این سازمان‌ها مسئول هدایت حملاتی علیه آمریکایی‌ها هستند. قرار بود نامه‌ کلینتون توسط «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه‌ی عمان که با خاتمی دوست بود، مخفیانه به رئیس‌جمهور جدید ایران تحویل داده شود. بن علوی مستقیماً با خاتمی ملاقاتی ترتیب داد و تأکید کرد که باید به‌تنهایی با او ملاقات کند. اما بن علوی در بدو ورود به دفتر ریاست جمهوری با همتای خود کمال خرازی، وزیر امور خارجه‌ ایران، دیدار کرد. بن علوی درحالی‌که بیرون دفتر خاتمی منتظر بود، پیامی برای رئیس‌جمهور جدید ایران فرستاد و گفت که ضروری است که او به‌تنهایی با او ملاقات کند. بااین‌حال، وقتی بن علوی وارد دفتر خاتمی شد، خرازی آنجا بود. پس‌ازآن، بن علوی متوجه شد که به دستور خاتمی، خرازی نسخه‌ای از نامه‌ کلینتون را به رهبر عالی ایران داده است. تلاش‌های ما برای ایجاد یک کانال پشت پرده‌ محتاطانه شکست‌خورده بود.»

*این کتاب توسط محمد حسین باقی در حال ترجمه است و در ماه‌های آینده روانه بازار نشر خواهد شد.

کسینجر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.