تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 21:11
کد خبر : 128333

پیش بینی قیمت دلار بعد از رمضان

پیش بینی قیمت دلار بعد از رمضان

آرمان شرق-گروه اقتصاد:: برخی از بازیگران معتقدند بازار بعد  از ماه رمضان نوسانی خواهد بود. این گروه معتقدند بازار ارز همیشه در ماه رمضان کم‌رمق بوده است.تحلیلگران بر این باورند که رشد قیمت دلار در طول معاملات فروردین ماه با تکیه بر انتظارات افزایشی معامله‌گران رخ داده و پیش‌بینی می‌شود با شروع معاملات در اردیبهشت ماه و پایان یافتن ماه رمضان این انتظارات پر‌رنگ‌تر شود. 

پیش بینی قیمت دلار بعد از رمضان

اقتصادنیوز: بررسی‌های آماری به‌عمل آمده از روند بازار ارز در یک ماه نخست سال جدید حاکی از آن است که نرخ دلار غیر‌رسمی با حدود ۶۸/ ۸ درصد رشد، پیشتاز رقابت بازار‌ها بوده است.

به  گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران در اولین ماه سال جاری، سه دهه متفاوت را تجربه کرد. دهه ی هیجان ،دهه ی نزول و دهه ی ثبات.

قیمت دلار که در روز های پایانی اسفند ۱۴۰۱ تحت تاثیر سیگنال های سیاسی  مثبت از جمله توافق تهران و ریاض و…. نزولی شده بود  در دهه اول فروردین ماه  با وجود  تعطیلات نوروزی به صورت هیجانی بالا رفت.

فرصت طلبی دلار از تعطیلات نوروز

آن طور که رسانه های خبری اعلام کرده اند؛ با شروع معلاملات  نقدی دلار در هفته اول فروردین ، اسکناس آمریکایی در تهران به کانال های بالاتر سرک کشید. طبق اعلام سایت ها هر برگ اسکناس آمریکایی در این دهه تا مرز ۵۵ هزار تومان بالا رفت. قیمتی که با روز های پایانی اسفند ۱۴۰۱ تقریبا ۷ تا ۸ کانال بالاتر بود.

برخی از فعالان اقتصادی، افت حجم معاملات و نیمه تعطیل بودن شرایط بازار عاملی در جهت افزایش شدت تاثیر معاملات خرد بر نرخ‌ها‌ دانسته و بر این باور بودند که برخی از رشد قیمت‌های مشاهده شده در معاملات هفته دوم فروردین ماه با شروع معاملات بازار در هفته سوم بهار جبران خواهد شد.

افزایش فشار فروش دلار در دهه دوم فروردین

اما با شروع دهه دوم فروردین ، نرخ ارز آمریکایی در تهران نزولی شد. در روزهای تعطیل ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فروردین ورق در معاملات پشت خطی دلار برگشت؛در روزهای یاد شده فشار فروش در معاملات پشت خطی زیاد شد و دلار کاهش کانالی را تجربه کرد.

یک بخشنامه جدید در بازار دلار

بعد از  سیزده بدر و شروع به کار جدی بازار ارز تهران، بانک مرکزی در یک بخشنامه محدودیت‌های جدید خرید ارز سهمیه‌ای را تشریح کرد. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به عدم ارائه اسکناس توسط کارگزاری‌ها و واریز ارز به حساب‌های ارزی متقاضیان، کاهش سهمیه از ۵ هزار به ۲هزار یورو و همچنین محدودیت ۳۶۵روز برای خرید مجدد اشاره کرد.

کارشناسان اقتصادی بر این‌باور بودند که سیاست مذکور می‌تواند با افزایش سطح ماندگاری ارز در شبکه بانکی تقاضا برای اسکناس را کاهش داده و به کاهش سطح نوسانات بازار منجر شود.

اثر  دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان روی قیمت دلار

همچنین در این دهه ، دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان پس از ۷ سال قطع رابطه در پکن و امضای یک بیانیه مشترک موجب شد فشار فروش در بازار نقدی بیشتر شود.

ثبات دلار در یک منطقه خاص

در هفته سوم  فروردین،قیمت دلار در یک بازه نوسانی۲ هزار تومانی۵۰ تا ۵۲ هزار تومان قفل شد. بررسی های نشان می دهد که نه جناح افزایشی توان کافی برای رشد دلار را داشته و نه در مقابل کاهشی ها توانسته بودند نرخ دلار به شکل معناداری پایین بیاورند.

بورس، رقیب بازار دلار شد

عده ای از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی باور داشتند اخبار مثبت سیاسی موجب شده بود کمتر کسی در موقعیت خرید اسکناس آمریکایی قرار بگیرد.از سوی دیگر رشد شاخص بورس موجب شد سطح توجه ها از بازار ارز کمرنگ شود.

بازدهی دلار در فروردین/ بازار ارز پیشتاز شد

بررسی‌های آماری به‌عمل آمده از روند بازار ارز در یک ماه نخست سال جدید حاکی از آن است که نرخ دلار غیر‌رسمی با حدود ۶۸/ ۸ درصد رشد، پیشتاز رقابت بازار‌ها بوده است.

پیش بینی قیمت دلار بعد از رمضان

برخی از بازیگران معتقدند بازار بعد  از ماه رمضان نوسانی خواهد بود. این گروه معتقدند بازار ارز همیشه در ماه رمضان کم‌رمق بوده است.

تحلیلگران بر این باورند که رشد قیمت دلار در طول معاملات فروردین ماه با تکیه بر انتظارات افزایشی معامله‌گران رخ داده و پیش‌بینی می‌شود با شروع معاملات در اردیبهشت ماه و پایان یافتن ماه رمضان این انتظارات پر‌رنگ‌تر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.