تاریخ انتشار : دوشنبه 7 تیر 1400 - 1:27
کد خبر : 72783

قیمت مسکن دوباره در مسیر افزایش

قیمت مسکن دوباره در مسیر افزایش

ارمان شرق- مهمترین توجیه چرایی رشد قیمت‌ها در خرداد همان رشد نرخ دلار، افزایش انتظارات تورمی و در نهایت بازگشت تقاضای سرمایه‌ای به این بازار است.

آخرین برآوردهای بانک مرکزی از بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که خردادماه متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه بیش از ۸۷۷ هزار تومان معادل ۳ درصد رشد کرده و به متر مربعی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسیده است. رشد قیمت‌ها در ماه گذشته در حالی است که طی دو ماه متوالی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ بهای مسکن در شهر تهران کاهشی بود.

بنابراین این سوال مطرح است که چرا قیمت خرید آپارتمان در تهران بار دیگر افزایشی شده است؟

رشد ۳۰ درصدی تعداد معاملات

مهمترین عامل رشد قیمت افزایش تقاضا است؛ به نظر می‌رسد این موضوع در بازار مسکن خردادماه نقش مهمی داشته است.

بازار مسکن در شهر تهران از آبان ۹۹ با رسیدن تعداد معاملات به حدود ۴ تا ۵ هزار مورد وارد رکود شد. به این معنا که به طور معمول تعداد معاملات در هر ماه در این شهر بیش از ۱۰ هزار مورد است و فاصله گرفتن تعداد معاملات از این عدد می‌تواند نشان از تغییر و تحولاتی در بازار مسکن تهران باشد.

در دو ماه ابتدای ۱۴۰۰ به نظر کود در بازار مسکن سنگین‌تر شد. چراکه به دنبال انتظار برای تعیین سرنوشت مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بازار مسکن مانند دیگر بازارها بیش از پیش وارد فاز انتظار شد و این خود به افت بیشتر معاملات کمک کرد به طوریکه در مجموع این دو ماه تعداد معاملات به ۶ هزار مورد نمی‌رسد.

اما ظاهرا در خردادماه قدری مجددا اقبال به بازار مسکن افزایش و تعداد معاملات بهبود نسبی یافته است؛ هرچند که همچنان نمی‌توان گفت بازار مسکن از رکود خارج شده است. با این حال با رفع بخشی از ابهامات با برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و همچنین رشد مجدد نرخ دلار و رسیدن آن به محدود ۲۴ هزار دلار در خردادماه از متوسط ۲۲۸۰۰ در اردیبهشت، تعداد معاملات در شهر تهران افزایش یافته و به بیش از ۵۱۰۰ مورد رسیده که رشد ۳۰ درصدی را نسبت به اردیبهشت نشان می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت با افزایش نرخ دلار به دنبال نگرانی از سرنوشت مذاکرات وین و مشخص شدن رئیس جمهور آینده، انتظارات تورمی بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفته و این خود به افزایش نسبی تقاضا در بازار مسکن به عنوان بازاری امن در برابر تورم کمک کرده است. این موضوع خود می‌تواند به بازگشت قیمت‌ها به مسیر افزایشی کمک کرده باشد.

افزایش معاملات خانه‌های نوساز در گرانی خانه اثرگذار بود؟

البته بخشی از رشد قیمت‌ها می‌تواند از تغییر در ترکیب نوع خانه‌های معامله شده در خردادماه ایجاد شده باشد. در واقع از آنجایی که در گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت خانه‌های معامله شده محاسبه می‌شود، اثر پارامترهایی چون سن، منطقه، متریال و … در این نرخ رفع نمی‌شود. از این رو مثلا اگر در یک ماه تعداد معاملات خانه‌های نوساز یا تعداد معاملات در محلات گران قیمت افزایش یابد، متوسط قیمت مسکن در تهران در آن ماه افزایش می‌یابد.

با این حال بررسی معاملات خرداد چندان چنین گمانه‌ای را تایید نمی‌دهد.

در خردادماه تعداد معاملات خانه‌های تا ۱۵ سال ساخت که نرخ بالاتری نسبت به بناهای با سن بیشتر دارند حدود یک درصد نسبت به اردیبهشت رشد داشته است. با این حال تعداد معاملات در ۵ منطقه‌ای که قیمت در آنها بالاتر از متوسط قیمت در شهر تهران است یعنی مناطق ۱، ۲، ۳، ۵ و ۶ کاهش یافته است. به این معنا که تعداد معاملات در این مناطق در اردیبشهت ماه سهم ۳۵.۶ درصدی از کل معاملات داشته و این عدد در خردادماه به ۳۳.۵ درصد کاهش یافته است.

بنابراین می‌توان گفت مهمترین توجیه چرایی رشد قیمت‌ها در خرداد همان رشد نرخ دلار، افزایش انتظارات تورمی و در نهایت بازگشت تقاضای سرمایه‌ای به این بازار است.

منبع:بورسان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.