بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تقاضای چشمگیری وجود نداشته و عرضه مناسب برای تقاضای اندک سبب افت قیمت دلار شده است. در بازار روز دوشنبه با عبور نرخ دلار از سقف مقاومت ۵۰ هزار تومانی بسیاری از فعالان بازار از کانال‌های ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی سخن گفتند اما در حوالی ظهر روز گذشته قیمت این ارز مجددا به زیر مرز ۵۰ هزار تومانی بازگشت و بازار‌ساز بار دیگر ثابت کرد که حداقل در حال حاضر تمایلی به رشد قیمت ارز ندارد.

دلار زیر مرز روانی

دیروز سه‌شنبه ۱۳ تیر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در معاملات روز دوشنبه با عبور از مقاومت روانی ۵۰ هزار تومانی در نیمه نخست این کانال نوسان می‌کرد، با شروع معاملات در بازار روز گذشته به مرز قیمت ۲ کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی بازگشت. در نهایت نیز هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۲۵۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. برخلاف نوسان دلار آزاد در سطوح قیمتی بالاتر از مرز ۵۰ هزار تومانی در ۳ ماه نخست سال، به‌نظر می‌رسد هنوز این رقم به عنوان مرز روانی مهمی در جامعه شناخته می‌شود که بازار‌ساز این‌چنین نسبت به از دست رفتن آن واکنش نشان می‌دهد. رفتار خلاف جهت نرخ ارز و انتظارات فعالان بازار می‌تواند سیگنال مهمی مبنی بر عدم تمایل بازار‌ساز نسبت به از دست رفتن مقاومت مذکور باشد. گفتنی است که روز گذشته نرخ اسکناس یورو نیز در معاملات بازار غیررسمی دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ یورو در پایان معاملات روز گذشته با کاهش قیمتی هم اندازه با افت دلار به رقم ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

سکه کانال عوض کرد

بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. در نتیجه با افت قیمت دلار در بازار روز گذشته نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات روز گذشته با حدود ۱۰۰هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۸میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. نرخ حباب این فلز گران‌بها که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در بازار روز گذشته در رقم ۶میلیون و ۱۰۰ هزار تومان محاسبه شد.