تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 آذر 1402 - 19:12
کد خبر : 143561

قهر و آشتی ایران و آژانس

قهر و آشتی ایران و آژانس

آرمان شرق -گروه بین الملل: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر تهران برای عدم تمدید مجوز فعالیت چند تن از بازرسان آژانس در ایران و تاثیر آن بر فعالیت‌های دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفت: حذف نام بازرسان باتجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ضربه بسیار جدی به توانایی ما برای انجام وظایفمان به بهترین سطح ممکن است.

قهر و آشتی ایران و آژانس

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر تهران برای عدم تمدید مجوز فعالیت چند تن از بازرسان آژانس در ایران و تاثیر آن بر فعالیت‌های دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفت: حذف نام بازرسان باتجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ضربه بسیار جدی به توانایی ما برای انجام وظایفمان به بهترین سطح ممکن است.

وی افزود: به‌طور قطع ما به انجام وظایف خود ادامه می‌دهیم اما آنها بازرسان باتجربه ما، به‌ویژه در حوزه غنی‌سازی را هدف قرار داده‌اند. اینکه بازرسان ما بتوانند به این سطح از تجربه، مهارت و دانش برای انجام وظایف خود دست پیدا کنند زمان زیادی لازم دارد.گروسی در ادامه تاکید کرد که اگرچه آژانس به کار خود ادامه می‌دهد اما حذف این بازرسان تاثیر منفی بر روند فعالیت‌های آنها در ایران به بهترین شکل ممکن داشته است.مدیرکل آژانس اتمی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند این تصمیم را تغییر دهد و برای آن تلاش خواهد کرد.وی در پاسخ به سوال دیگری که در آن خبرنگار ادعا کرد افزایش انباشت اورانیوم غنی شده در ایران در مقایسه با ماه سپتامبر نقض توافق‌نامه پادمانی به شمار می‌آید، تاکید کرد که این، نقض توافق‌نامه پادمانی نیست ولی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا باوجود نیاز به افزایش تعداد بازرسان آژانس اتمی در ایران، این کشور در حال ایجاد محدودیت‌هایی در این زمینه است، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در چندین مورد تعهدات هسته‌ای خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را زیر پا گذاشته و همچنین بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ را به‌طور کامل اجرا نمی‌کند اما در رابطه با توافق‌نامه جامع پادمانی باید بگویم که ما را آن را به‌طور کامل اجرا می‌کنیم.وی گفت: به طور قطع من از هیچ اقدامی که به حل‌وفصل مسائل کمک کند، پشیمان نمی‌شوم. نباید فراموش کرد که اجرای بیانیه مشترک چهار مارس آغاز شده اما ادامه آن از سوی ایران متوقف شده است. با این حال دستاوردهایی هم داشته‌ایم، از جمله توانستیم تعداد قابل قبولی از دوربین‌های نظارتی را دوباره نصب کنیم و همچنین تعدادی تجهیزات اندازه‌گیری آنلاین را مرتبط کردیم که اکنون فعال هستند. تمامی اینها اهمیت دارند. گروسی گفت: در این سند تعهداتی در نظر گرفته شده که تا زمانی که ایران از آنها عقب‌نشینی نکند، اجرا خواهند شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.