تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 9:47
کد خبر : 150316

فرش قرمز عمان برای توافق ایران و آمریکا

فرش قرمز عمان برای توافق ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:این صحبت ها در حالی مطرح می شود که دولت های ایران و امریکا به تازگی مذاکرات غیرمستقیم و محرمانه ای را در عمان انجام داده اند. موضوع مذاکرات بر حملات حوثی های یمن در دریای سرخ متمرکز بود. همچنین درباره برنامه هسته ای ایران هم گفتگو شد.این مذاکرات در ژانویه (دی ) گذشته در عمان انجام شد. قرار بود مرحله دوم مذاکرات در فوریه برگزار شود اما به دلیل مذاکرات آتش بس غزه، به تعویق افتاد.

فرش قرمز عمان برای توافق ایران و آمریکا

آرمان امروز-سرویس بین الملل: پس از تایید برخی مذاکرات میان ایران و آمریکا در کشور عمان،  ایالات متحده آمریکا بار دیگر معافیت تحریمی را که به عراق اجازه می‌ دهد از ایران برق و گاز وارد کند به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرد اما ایران تنها می ‌تواند از این منابع مالی برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه در کنفرانس خبری خود تصریح کرد که بر اساس شرایط این معافیت هیچ پولی اجازه انتقال به ایران را ندارد.

متیو میلر اضافه کرد، تاکنون ۲۱ معافیت برای پرداخت بدهی عراق بابت واردات برق ایران صادر شده است. نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ، معافیت عراق از تحریم ‌های بانکی ایران به اجرا گذاشته شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «مهم است که بدانیم این پول چگونه استفاده می ‌شود. اول این ‌که طبق شرایط این معافیت، هیچ پولی اجازه ورود به ایران را ندارد.»

متیو میلر با تاکید بر اینکه تمام وجوه در حساب ‌هایی مشخص نگهداری می‌شود، گفت که ایران تنها می‌تواند از این منابع برای معاملات خرید دارو، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و سایر معاملات غیرقابل تحریم استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: این معافیت به این دلیل است که عراق به دریافت برق از ایران ادامه دهد، اگرچه عراق در مسیر خودکفایی انرژی پیشرفت واقعی داشته است.

در همین زمینه، واشنگتن فری‌بیکن روز چهارشنبه نوشته بود که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، مجوز معافیت ۱۲۰ روزه که به تهران اجازه دسترسی به حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه مسدود شده ‌اش را می‌ دهد، صادر کرده است.

طبق این گزارش، این معافیت به عراق اجازه می‌ دهد تا بدهی مربوط به واردات برق از ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به تهران در یک کشور ثالث منتقل کند.

تمدید معافیت تحریم‌ها، نگرانی گروهی از قانونگذاران جمهوری ‌خواه را درپی داشته است.

آمریکا آخرین بار ۲۳ آبان سال جاری، معافیت عراق برای خرید برق و گاز از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده بود.

عراق یک سوم برق مصرفی خود را از کشورهای همسایه‌ وارد می‌ کند و گازی که از ایران دریافت می‌کند نیز عمدتا برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کشور با کمبود شدید برق مواجه است و اخیرا نیز اعتراضات خونینی در عراق به‌ خاطر فساد دولتی و کیفیت پایین خدمات عمومی، خصوصا قطعی برق اتفاق افتاد.

عراق می ‌گوید حداقل دو سال زمان نیاز است تا از واردات برق و گاز ایران بی ‌نیاز شود.

همچنین دستیار وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش‌ کانال‌های ارتباطی با تهران دارد، گفت: «از ایران می ‌خواهیم مانع گسترش تنش‌ها شود».

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه در اظهاراتی گفت که در حال حاضر پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در غزه روی میز بوده و واشنگتن منتظر پاسخ جنبش حماس است.

او در گفت‌وگویی تاکید کرد: «تنها راه‌ حل موجود، ایجاد دولت فلسطینی در کنار اسرائیل است».

دستیار وزیر خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «نمی‌توان تهدیدات حوثی‌ها(انصارالله یمن)علیه کشتی رانی را به سرعت متوقف کرد».

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «کانال‌ های ارتباطی با ایران داریم و از این کشور می‌ خواهیم که مانع گسترش تنش‌ها شود. از ایران می‌خواهیم که حمایت تسلیحاتی از گروه‌های موجود در منطقه مانند حوثی‌ها و حزب‌الله را متوقف کند».

ایران بارها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت بنا بر منافع کشورهای خود علیه اشغالگران و اسرائیل اقدام می ‌کنند.

این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد «حزب‌الله لبنان را به سوی وضع خطرناکی سوق می‌دهد و آمریکا خواهان این است که سلاح دست دولت لبنان باشد و حزب‌الله تنها یک حزب سیاسی باشد».

او همچنین گفت واشنگتن برای آتش‌ بس ۶هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند و قبل از انتقال غیرنظامیان به مناطق امن، انجام عملیات نظامی در شهر رفح قابل پذیرش نیست.

این صحبت ها در حالی مطرح می شود که دولت های ایران و امریکا به تازگی مذاکرات غیرمستقیم و محرمانه ای را در عمان انجام داده اند. موضوع مذاکرات بر حملات حوثی های یمن در دریای سرخ متمرکز بود. همچنین درباره برنامه هسته ای ایران هم گفتگو شد.

این مذاکرات در ژانویه (دی ) گذشته در عمان انجام شد. قرار بود مرحله دوم مذاکرات در فوریه برگزار شود اما به دلیل مذاکرات آتش بس غزه، به تعویق افتاد.

عمان با هر دو کشور ایران و آمریکا رابطه خوبی دارد. عمان پیش از این در سال ۱۳۹۱ هم میزبان مذاکرات ایران – امریکا بود. بر همین اساس پیش بینی می شود که مذاکرات آتی ایران و آمریکا نیز به زودی در کشور عمان برگزار شود تا در خصوص پرونده های اختلافی رایزنی ها آغاز شود.

این امر زمانی مسجل می شود که طرفین مشخصا اعلام کرده اند که تمایل دارند تا مذاکرات را ادامه دهند و به نتایجی دست یابند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.