واکنش جهانی به عملیات رفح
دنیای‌اقتصاد : چراغ سبز نتانیاهو درباره حمله به رفح با موجی از محکومیت جهانی مواجه شد؛ کشورهای عربی بیانیه‌های تندی علیه این اقدام منتشر کردند و حتی خواهان تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شدند. سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار چنین نبردی هشدار دادند.

سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از دستور نتانیاهو برای حمله به رفح اعلام کرد. این سازمان می‌گوید اکنون بیش از یک‌میلیون نفر در رفح در شرایط دشوار زندگی می‌کنند و حمله زمینی تمام‌عیار به آنجا «فاجعه» خواهد بود. «هیتر چن» و «اندرو رینی» در گزارش ۱۱فوریه در سی‌ان‌ان نوشتند، صدها هزار آواره فلسطینی که در رفح پناه گرفته‌اند، می‌گویند جایی برای رفتن ندارند. ارتش اسرائیل می‌گوید دو نفر از نیروهای ارشد حماس را در این شهر در روز شنبه (۲۱بهمن‌ماه) ترور کرد. این در حالی است که مقام‌های بیمارستانی می‌گویند ارتش اسرائیل نظامی و غیرنظامی را می‌کشد. در شمال غزه، ساکنان از «ویرانی تمام‌عیار» از سوی ارتش اسرائیل سخن می‌گوید. برخی خانواده‌ها می‌گویند برای زنده ماندن آب شرب ندارند و به اجبار به آب فاضلاب برای بقا روی آورده‌اند که می‌تواند بیماری‌های گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.

«مارتین گولاندو» هم در گزارش دیگری برای سی‌ان‌ان نوشت که قطر روز یکشنبه (۲۲بهمن) با «شدیدترین عبارات» طرح اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح را محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا «مانع» اسرائیل برای ارتکاب چنین «نسل‌کشی‌ای» شود. وزیر خارجه قطر از «فاجعه انسانی در شهر» خبر داد؛ همان شهری که صدها هزار آواره در آن زندگی می‌کنند. این کشور از شورای امنیت خواست «تا اقدامات ضروری برای جلوگیری از نیروهای اشغالگر اسرائیل به رفح و نسل‌کشی را انجام دهد. نتانیاهو چراغ سبز را برای حمله به رفح نشان داده و از تخلیه بیش از یک‌میلیون نفر از ساکنان رفح سخن گفته است. این در حالی است که «الکس استامبو» هم در گزارش دیگری در سی‌ان‌ان نوشت که نتانیاهو می‌گوید ارتش اسرائیل حمله به رفح را به زودی انجام خواهد داد و وعده داد که مسیری ایمن برای غیرنظامیان بگشاید؛ اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با «جاناتان کارل» در ABC News گفت: «پیروزی در دسترس است. ما به آن دست خواهیم یافت. ما به دنبال زمین‌گیر کردن باقیمانده‌های حماس در رفح هستیم که آخرین پایگاه این گروه است.» وقتی از نتانیاهو درباره «مسیر ایمن» پرسیده شد، پاسخ داد که «ما بر روی طرحی مفصل کار می‌کنیم.» او در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «آنهایی که تحت شرایط مشابه ما نیستند و می‌گویند به رفح وارد نشوید منظورشان این است: جنگ را واگذار کنید و بگذارید حماس در آنجا بماند.» او گفت» وقتی به اسرائیل می‌گویند جنگ نکن یعنی جنگ را بباز و واگذار کن.

«لیندال رولاندز» و «جان پاور» در گزارش ۱۱فوریه در الجزیره نوشتند، ظرف ۲۴ساعت یعنی از ۱۰ تا ۱۱فوریه (۲۱-۲۲بهمن) حدود ۲۴فلسطینی ساکن رفح به دست اسرائیل کشته شدند. «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا» هم به دیگر رهبران جهان پیوست و اعلام کرد که حمله اسرائیل به رفح «منجر به فاجعه بشری غیرقابل بیانی می‌شود.» دکتر آلیس روتچیلد، پزشک و فیلم‌ساز که بر جنگ اسرائیل و فلسطین متمرکز است، می‌گوید: جنگ فعلی تاثیری عمیق و پایدار بر روح و روان کودکان خواهد گذاشت. گزارش‌ها حاکی است که بیرون کشیدن نیروهای اسرائیلی از غزه و حرکت آنها به سوی رفح نشان می‌دهد که این منطقه چقدر ویران شده و چقدر خرابی به بار آمده است. الجزیره می‌نویسد که هزاران نفر مفقود و زیر آوارها هستند و اسرائیل مانع از ورود آمبولانس‌ها می‌شود. بیش از ۷۰درصد از خانه‌ها در غزه ویران شده‌اند.

سی‌ان‌ان هم در گزارش دیگری نوشت، چراغ سبز نتانیاهو به ارتش برای حمله به رفح باعث شد محمود عباس برای دیدار با امیر قطر به این کشور برود تا درباره نقش تشکیلات خودگردان در آینده غزه مشورت کند. در عین حال، دولت عربستان هم ضمن ابراز نگرانی شدید خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت شد. امارات هم هشدار شدیدی درباره طرح اسرائیل برای حمله به رفح داد.