مردی که برای نماندن آمد!

طبیعتا در چنین شرایطی انگشت اتهام به سمت ریکاردو ساپینتو بلند می‌شود؛ مربی پرتغالی که ابتدای فصل جانشین فرهاد مجیدی شد، اما نتوانست انتظارات را برآورده کند. در طول هفته‌های گذشته به دفعات شایعه برکناری ساپینتو مطرح شده، اما به دلایل مختلف هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. شاید بار مالی بالای این تصمیم و شاید هم فقدان آلترناتیوی مناسب برای مربی پرتغالی باعث شده باشگاه فعلا درصدد حمایت از او بر بیاید، اما کیست که از رکوردهای منفی ریکاردو بی‌خبر باشد؟ استقلالی که در تمام طول فصل گذشته شکست نخورده بود، امسال در ۱۶ هفته تن به ۳ باخت داده است. تیمی که پارسال کلا ۱۰ گل خورده بود، تا همین ابتدای دور برگشت ۱۲ بار دروازه‌اش را برابر رقبا گشوده می‌بیند. این همه، یعنی ساپینتو فعلا نمره قبولی نگرفته و چه بسا اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، سرانجام شاهد جدایی او باشیم. عجیب اینکه از همان روز اول هم دست‌کم دو نشانه وجود داشت که حاکی از چشم‌اندازی نه چندان طولانی‌مدت برای همکاری مربی پرتغالی با استقلال بود. انگار او آمده بود که نماند!

۱۴ تیم در ۱۰ سال

ساپینتو سرمربیگری را از سال ۲۰۱۲ و هدایت اسپورتینگ شروع کرده است. در این ۱۰ سال اما او ۱۳ بار تیم عوض کرده و استقلال، چهاردهمین مقصد مربی برون‌گرای پرتغالی به شمار می‌آید. جابه‌جایی‌های بی‌پایان ساپینتو بین باشگاه‌های مختلف، قاعدتا یک نمره منفی برای او به شمار می‌آید. اگر یک مربی موفق باشد و عملکردش مطلوب و رضایت‌بخش به نظر برسد، باشگاه‌ها سعی می‌کنند او را نگه دارند و از تغییر بیهوده کادرفنی دوری کنند، اما می‌بینیم که در مورد ساپینتو چنین اتفاقی رخ نداده و او مدام بین کشورهای مختلف در حال نقل مکان بوده است. درست به همین دلیل هم‌ زمانی که ریکاردو در ابتدای فصل به استقلال آمد و قراردادی ۲ ساله با آبی‌ها بست، کمتر کسی خوش‌بین بود که قرارداد مورد نظر تا روز پایانی پابرجا بماند و عمر کند. ساپینتو البته در همان ابتدای راه قول کسب ۴ جام با استقلال را داد که از نظر اهل فن، نمره منفی دیگری برای وی محسوب می‌شد؛ به راستی کدام مربی حرفه‌ای بلافاصله بعد از قبول کار در یک تیم ناشناخته وعده فتح چندین جام می‌دهد؟

 

جمله عجیب آجورلو

سند دوم هم جمله بسیار عجیبی است که مصطفی آجورلو، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال در جلسه معارفه ساپینتو و درست در حضور مربی پرتغالی به زبان آورد. او گفت عزم باشگاه انتخاب یک مربی ایرانی بود، اما فشار وارد شده در فضای مجازی باعث شد آنها به اجبار نظرشان را عوض کنند. تصور کنید شما یک مربی را به ایران آورده‌اید و درست روز اول در حضور همه خبرنگاران، یادش می‌اندازید که گزینه مطلوب و در اولویت نبوده و از سر اجبار جذب شده است! همان زمان روشن بود که از این همکاری با این مختصات نباید انتظارات آنچنانی داشت. گزینه اصلی آجورلو برای جانشین فرهاد مجیدی، غلامرضا عنایتی بوده است که خود او هم در تازه‌ترین سخنانش روی این موضوع صحه گذاشته. آیا اگر ابتدای فصل عنایتی به جای ساپینتو انتخاب می‌شد، امروز وضعیت استقلال بهتر بود؟ نمی‌دانیم، واقعا نمی‌دانیم.