تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 فروردین 1402 - 17:45
کد خبر : 127613

سال ۱۴۰۲ با «احیای برجام» شیرین می شود

سال ۱۴۰۲ با «احیای برجام» شیرین می شود

آرمان شرق-گروه بین الملل:پیش بینی ها حاکی از این است که با توجه به همکاری ایران و آژانس در اواخر سال گذشته، مسیری برای توافق هسته ای ایجاد شده است و می توان امیدوار بود که شاید در نهایت در سال جاری برجام احیا شود. مشخصا احیای برجام کمک می کند تا در سال جاری دیپلماسی روزهای شیرینی را برای مردم رقم بزند.

سال ۱۴۰۲ با «احیای برجام» شیرین می شود

آرمان امروز-رضا پورحسین: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ بود که حسین امیرعبداللهیان در سومین کنفرانس خبری خود با حضور در جمع اصحاب رسانه به بیان موفقیت‌ها و راهکارهای ایران در عرصه دیپلماسی پرداخت و به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ‌داد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس خبری پایانی سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه ما در دولت رئیسی همچنان  برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها در تلاش هستیم، اظهار کرد: خبرهای خوش در سال جدید را به مردم نوید می ‌دهم. موفقیت ‌هایی در عرصه دیپلماسی حاصل شده و این موفقیت‌ها بیش از آن ‌چه که تاکنون اطلاع ‌رسانی شده رقم خواهد خورد.
وی‌ گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم. در مناسبات سیاسی روابط دو کشور امارات و کویت به سطح سفیر ارتقا یافت و شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی بودیم.
امیر عبداللهیان ادامه داد: پنج دور مذاکره امنیتی با سعودی در بغداد داشتیم و در جریان سفر آقای شمخانی به پکن ابتکار چین مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت. در سفر بهمن رییس جمهور آخرین صحبت ها شد و پیشنهاد بود که مدیران کل وزارت خارجه های دو کشور گفت و گوهایی را داشته باشند؛ در رفت و برگشت پیام ها پیشنهاد طرف سعودی این بود که هنوز نیازمند مذاکرات سطح بالا هستند.
وی‌ همچنین درباره کمک توافق ایران و عربستان برای حل مساله یمن گفت: ما یمن را مسئله ‌ای مرتبط با جهات یمنی می ‌دانیم و آنها باید تصمیم بگیرند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام و اینکه آیا احتمال توافق با آمریکا وجود دارد، گفت: الان ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته ‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم.
وی با بیان اینکه در سال آینده ما امید فراوانی به گشایش‌های هرچه بیشتر داریم، افزود: امیدوارم در بهار آینده بتوانیم در نتیجه اقداماتی که هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده، حامل اخباری امیدبخش و خوشحال‌کننده در راستای گشایش‌های متنوع برای ملت ایران باشیم. بسیار خوشبین هستیم و همه تخم‌‌مرغ‌های خود را در سبد برجام  قرار نداده‌ایم ولی از همه فرصت‌ها برای تحقق منافع ملی استفاده خواهیم کرد.
امیرعبداللهیان در ادامه درباره اخبار منتشره در خصوص توافق احتمالی ایران با بحرین و مصر، گفت: از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با برخی مقامات مصر برای چگونگی ارتقای روابط تهران و قاهره گفت ‌و گو کردیم.
وزیر امور خارجه ایران افزود: برای ازسرگیری روابط با بحرین هم دو ماه پیش توافقی برای بازدید هیئت‌های ایرانی و بحرینی از سفارت و اماکن دیپلماتیک دو طرف انجام شد.
این اظهارات در حالی مطرح شد که متخصصین دیپلماسی و روابط خارجی نظری متفاوت دارند و بر این باور هستند که سال ۱۴۰۲ زمانی به معنای واقعی شیرین خواهد شد که از طریق احیای برجام بسیاری از تحریم ها علیه مردم لغو شود.
حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در این خصوص می گوید: مهم ترین اتفاقی که باید رقم بخورد تا سال جاری در عرصه دیپلماسی و روابط بین الملل برای ایران شیرین شود، احیای برجام است. وی افزود: حالت بلاتکلیفی نه برای اقتصاد و نه برای سیاست ایران خوب نیست و باید با گام های جدی این معضل را حل و فصل کرد تا به صورت واقعی سالی شیرین را تجربه کنیم. احیای برجام مهم ترین مساله است اما در کنار آن باید اقدامات دیگری نیز در حوزه سیاست خارجی انجام شود.
بهشتی پور ادامه داد: در کنار برجام باید این روند بهبود روابط با کشورهای عربی تداوم یابد تا بتوانیم روابط خوبی با منطقه و کشورهای همسایه داشته باشیم. سومین موضوع مهم در حوزه سیاست خارجی مساله قفقاز است و اگر بتوانیم مسیری صلح آمیز و سازنده با جمهوری آذربایجان را در پیش گیریم، مشخصا سال شیرین در حوزه دیپلماسی تکمیل خواهد شد و بلافاصله نتایج مثبت آن را در داخل نیز شاهد خواهیم بود.
بهشتی پور خاطرنشان کرد: باید با جهان رابطه ای منطقی داشته باشیم تا وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد و زمانی که اقتصاد کشور وضع خوبی پیدا کند، مشخصا مردم نیز روزهای شیرینی را تجربه خواهند کرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، روابط ایران در عرصه بین الملل نقش مهمی بر اقتصاد می گذارد و باید در سال ۱۴۰۲ درها را به روی جهان باز کنیم.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: وفاق ملی و اتحاد نیز در چنین فضایی ایجاد می شود و به ایران کمک می کند تا در عرصه بین الملل دست آوردهای بهتری داشته باشد. امروز به جای حرف زدن باید عمل کرد زیرا هیچ چیز با گفتار درمانی حل نمی شود و باید در عمل با تمامی کشورهای جهان رابطه خوب برقرار کنیم تا از این تنگنای ایجاد شده خارج‌شویم.
مرتضی مکی، تحلیلگر ارشد روابط بین الملل نیز نظری مشابه دارد و در راستای تحقق سالی شیرین در حوزه دیپلماسی می گوید: سال جدید در حوزه دیپلماسی تحت تاثیر بهبود روابط ایران و عربستان قرار گرفته است زیرا این تفاهم سبب شد تا امیدها در حوزه دیپلماسی احیا شود و راهی برای بهبود روابط ایران با سایر کشورهای عربی باز شود.
وی افزود: تفاهم ایران و عربستان مشخصا سبب می شود تا تنش زدایی از منطقه شکلی جدی به خود گیرد که مشخصا منافع آن به ایران نیز خواهد رسید.
مکی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که با توجه به همکاری ایران و آژانس در اواخر سال گذشته، مسیری برای توافق هسته ای ایجاد شده است و می توان امیدوار بود که شاید در نهایت در سال جاری برجام احیا شود. مشخصا احیای برجام کمک می کند تا در سال جاری دیپلماسی روزهای شیرینی را برای مردم رقم بزند.
این تحلیلگر روابط بین الملل تصریح کرد: توافقی که با آژانس رخ داده است کمک می کند تا ایران بتواند با اروپا و آمریکا ارتباط برقرار کند و مذاکراتی که در روزهای گذشته در سطوح پایین انجام شده است، شکلی جدی تر به خود گیرد. مشخصا برای تداوم این روند ضرورت دارد تا همکاری ها با آژانس تداوم یابد تا این باور ایجاد شود که ایران به دنبال فعالیت هسته ای صلح آمیز است.
مکی اظهار کرد: مشخصا احیای برجام مهم ترین اتفاق برای موفقیت در عرصه دیپلماسی است و اگر این اتفاق رقم بخورد، در داخل کشور نیز می توان نتایج آن را حس کرد و اوضاع اقتصادی کشور نیز شکل بهتری به خود می گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.